Samfunnsansvar

20.000 kroner i julegave til Sykehusklovnene

Vinneren av luke 24 i Fjordkrafts julekalender fikk velge hvilken veldedig organisasjon som skulle få den store julegaven på 20.000 kroner. Valget falt på Sykehusklovnene.

Publisert: 06. januar 2020

Gjennom hele adventstiden har vi i Fjordkraft delt ut pengegaver. I hver av de 24 lukene har det vært mulighet for en privatperson å vinne en pengepremie på 2000 kroner, samtidig som vi donerte en gave på 4000 kroner til en organisasjon som gjør en forskjell i samfunnet. De 23 organisasjonene ble nominert av våre følgere på Facebook. På julaften fikk vinneren selv bestemme hvilken organisasjon som skulle få hele 20.000 kroner. Årets vinner, som ønsker å være anonym, valgte Sykehusklovnene som mottaker av julegaven.

 

Et enkelt valg

 - Jeg så med en gang hvem jeg ønsket å gi denne premien til, og det er Sykehusklovnene. Jeg har hatt en niese som har vært innlagt på sykehus over lang tid med kreft, og har sett hva Sykehusklovnene kan bidra til med glede. Jeg syns vi må ta vare på de minste og dette bidrar klovnene til. Dette betyr veldig mye for meg personlig, så det er veldig fint å kunne bidra med dette!

 

Da vi videreformidlet dette til Sykehusklovnene ble de veldig glade. 

 

– Så utrolig hyggelig start på det nye året. Dette setter vi stor pris på, sier kommunikasjonsleder Anne Berggraf.

 

– Vi vet at barn på sykehus i Norge får den beste medisinske behandling som sammen med de beste og flinkeste sykepleierne gjør alt de kan for å ta bort det syke. Sykehusklovnenes jobb er å jobbe med det friske. Et barn vil alltid ha noe friskt i seg, og sykehusklovnenes jobb er å finne frem dette, finne leken, smilet og latteren. Vi kan ikke gjøre noe med sykdommen, men vi kan gjøre noe med opplevelsen av å være på sykehuset. I 2020 vil Sykehusklovnene gå inn på to nye sykehus og derved være ved 18 sykehus rundt om i Norge. Vi har også økt antallet sykehusklovner, og har nå rundt 50 utdannede sykehusklovner knyttet til oss. 

 

Nominert av Facebook-følgerne

For oss i Fjordkraft har det vært en glede å kunne bidra til små og store organisasjoner gjennom hele adventstiden, og det var spesielt gøy å overlate nomineringen av de veldedige organisasjonene til våre engasjerte Facebook-følgere. På denne måten ble vi gjort oppmerksomme på enormt mange flotte organisasjoner rundt omkring i landet som kanskje ikke ellers ville fått denne typen oppmerksomhet.