Hvordan vil du betale?

Det finnes flere måter å både motta og betale strømregningen på. 

  • eFaktura – en elektronisk faktura som blir sendt direkte til nettbanken din. Du får melding når faktura er tilgjengelig, så godkjenner du den i nettbanken for å legge den til forfall. Denne løsningen er gebyrfri.

  • AvtaleGiro –  regningen trekkes automatisk fra kontoen din ved forfall. Hvis du velger AvtaleGiro uten eFaktura vil du fortsatt få en kopi av faktura i posten med fakturagebyr på 49 kroner. Fra 1.mars endres gebyret til 8,32 kr. Du vil se dette på fakturaen med strømforbruk for mars, som du mottar i april.

  • Papirfaktura –  denne blir sendt i posten. Velger du denne løsningen får du også et fakturagebyr på strømregningen din på 49 kroner. Fra 1.mars endres gebyret til 8,32 kr. Du vil se dette på fakturaen med strømforbruk for mars, som du mottar i april.

  • Faktura på e-post – fakturaen blir sendt til e-posten du har registrert på Min side.

Vi anbefaler en kombinasjon av AvtaleGiro og eFaktura. Da blir regningen betalt automatisk, samtidig som du får faktura i nettbanken og slipper fakturagebyr. Her kan du lese mer om forskjellen på AvtaleGiro og eFaktura.

Du velger selv hvordan du skal betale strømregningen din, og du kan enkelt endre det på Min side.

 

Strøm og nettleie på én regning

Selv om du har Fjordkraft som strømleverandør, er det ikke slik at hele summen på strømregningen går til oss. Du kjøper strømmen din av Fjordkraft, men beløpet du betaler for nettleie går videre til netteieren i ditt område. Hos mange strømleverandører er disse fordelt på to regninger, men hos oss får du alt på samme. Slik blir det enklere å ha kontroll på alt du betaler i strøm en måned.

Denne ordningen har vi med alle de største netteierne. Her finner du full oversikt over hvem vi har avtale med.

Hvor ofte kommer fakturaen?

Vi fakturerer én gang per måned. Siden vi må vente på forbruket og nettleien din, sender vi ut faktura normalt mellom den 10. og 20. i måneden, med forfall mot slutten av måneden. Vi produserer normalt fakturaer både ukedager og helger.

Og du – hos oss betaler du kun for den strømmen du har brukt. Ingen forskuddsbetaling.

Vil du utsette forfallsdato?

Forfallsdatoen din kan utsettes med 14 eller 30 dager. Det kan gjøres på Min side og i Fjordkraft-appen ved å klikke deg inn på fakturaen du vil utsette. Husk å gjøre det før forfallsdatoen passerer. Denne tjenesten koster 59 kroner.

Nyttig å vite om første strømregning

I overgangen til ny strømleverandør pleier det å dukke opp spørsmål om strømregningen. Her svarer vi på det flest kunder spør om.

Hvordan blir fakturaen i overgangen fra forrige strømleverandør?

  • Din forrige strømleverandør vil sende deg strømregning for perioden frem til vi begynner å levere strøm til deg. Vi sender deg strømregning for perioden fra datoen vi starter å levere strømmen din.  

Hvorfor inneholder den første regningen kun nettleie?

  • Hvis du blir Fjordkraft-kunde tidlig i måneden, kan den første regningen fra oss bestå av kun nettleie. Der er fordi netteieren din sender regning for nettleie til strømleverandøren din ved hver månedslutt. Siden vi er strømleverandøren, sendes den til oss og vi fakturerer deg. Regningen din for neste måned vil inneholde både nettleie og strøm fra datoen du ble kunde hos oss.   

Hvordan blir det hvis netteieren min ikke sender nettleien til Fjordkraft?

  • Dersom netteieren din ikke har gjennomfakturering med oss, vil du motta egen regning for nettleien fra dem.  

 

 

Alltid tilgjengelig i appen og Min side

Så snart fakturaen vår er laget og sendt til deg, vil den også ligge tilgjengelig både i appen vår og på Min Side. Slik kan du alltid finne den om du trenger det.

Slik er regningen fordelt

Kort forklart er strømregningen delt i to - strøm og nettleie

  • Strømmen kjøper du fra oss som strømleverandør, og det er hvor mye strøm (kwh) du bruker som avgjør hva du betaler.

  • Nettleien betaler du til din lokale netteier. Den inkluderer frakt av strøm til boligen din, vedlikehold og utbedringer av ledningsnettet, i tillegg til skatt og statlige avgifter.

På strømregningen kan du enkelt se hvordan strøm og nettleie er fordelt basert på forbruket ditt forrige måned.

Som kunde hos Fjordkraft har du ingen forskuddsbetaling på strømregningen din. Du betaler for hvor mange kWh strøm du bruker, etterskuddsvis.

Har du flere spørsmål om faktura og strømregningen din? Da kan du finne svar her.

Så mye lavere blir regningen med strømstøtte

Med strømstøtte fra staten får du tilbakebetalt deler av strømutgiftene gjennom nettleien. Du finner beløpet for strømstøtten din, på nettleiedelen av fakturaspesifikasjonene.

Hvor ser jeg hva jeg får i strømstøtte?

Du finner beløpet under nettleiedelen på fakturaen. Siden dette er informasjon som vi får fra nettselskapene vil det fremstilles forskjellig ut ifra hvilket selskap du har. 

Du kan gjenkjenne strømstøtten som et beløp med minus foran. Dette beløpet trekkes fra den totale nettleien din, og du kan derfor også oppleve at den totale nettleien går i minus i måneder med høy strømstøtte. 

Nettselskapene bruker forskjellige begrep for strømstøtten på faktura, men her er noen eksempler på hva strømstøtten kan hete på fakturaen din: 

  • Midlertidig strømstønad

  • Midlertidig strømstøtte

  • Midlertidig stønad for ekstraordinære strømutgifter

  • Kompensasjon staten

  • Kompensasjon høye strømpriser

Her ser du et eksempel der strømstøtten er 2465,81 kroner:

Spørsmål om strøm?

Vi hjelper deg med svar på det du måtte lure på. Se vanlige spørsmål om faktura, nettleie, flytting og mye mer.

Spørsmål og svar