Strømregningen inneholder mye informasjon, og for deg som kanskje ikke tenker like mye på strøm som oss kan det være enkelte ting som trenger litt ekstra forklaring. Her finner du nyttig informasjon om strømregningen.
Hvordan vil du betale?
Det finnes flere måte å både motta og betale strømregningen på.
- eFaktura – en elektronisk faktura som blir sendt direkte til nettbanken din. Du får melding når faktura er tilgjengelig, så godkjenner du den i nettbanken for å legge den til forfall. Denne løsningen er gebyrfri.
- AvtaleGiro – regningen trekkes automatisk fra kontoen din ved forfall. Hvis du velger AvtaleGiro uten eFaktura vil du fortsatt få en kopi av faktura i posten med fakturagebyr på 79 kroner. Fra 1. juni endrer vi prisen til 49 kroner.
- Papirfaktura – denne blir sendt i posten. Velger du denne løsningen får du også et fakturagebyr på strømregningen din på 79 kroner. Fra 1. juni endrer vi prisen til 49 kroner.
- Faktura på e-post – fakturaen blir sendt til e-posten du har registrert på Min side.
Vi anbefaler en kombinasjon av AvtaleGiro og eFaktura. Da blir regningen betalt automatisk, samtidig som du får faktura i nettbanken og slipper fakturagebyr.
Du velger selv hvordan du skal betale strømregningen din, og du kan enkelt endre det på Min side.
Her kan du lese mer om forskjellen på AvtaleGiro og eFaktura.
I Fjordkraft får du strøm og nettleie på én regning
Selv om du har Fjordkraft som strømleverandør, er det ikke slik at hele summen på strømregningen går til oss. Du kjøper strømmen din av Fjordkraft, men beløpet du betaler for nettleie går videre til netteieren i ditt område. Hos mange strømleverandører er disse fordelt på to regninger, men hos oss får du alt på samme. Slik blir det enklere å ha kontroll på alt du betaler i strøm en måned.
Denne ordningen har vi med alle de største netteierne. Her finner du full oversikt over hvem vi har avtale med.
Hvor ofte fakturerer vi?
Vi fakturerer én gang per måned. Siden vi må vente på forbruket og nettleien din, sender vi ut faktura normalt mellom den 10. og 20. i måneden, med forfall mot slutten av måneden. Vi produserer normalt fakturaer både ukedager og helger.
Og du – hos oss betaler du kun for den strømmen du har brukt. Ingen forskuddsbetaling.
Vil du utsette forfallsdato?
Forfallsdatoen din kan utsettes med 14 eller 30 dager. Det kan gjøres på Min side og i Fjordkraft-appen ved å klikke deg inn på fakturaen du vil utsette. Husk å gjøre det før forfallsdatoen passerer. Denne tjenesten koster 59 kroner.
Vil du ha fast utsatt forfallsdato?
Du kan velge fast forfallsdato den 20. hver måned. For å få dette til må vi samtidig gi deg en måneds betalingsutsettelse. For å dekke rentekostnadene vi har knyttet til dette, koster tjenesten 59 kroner.
Vanligvis varierer forfallsdato på fakturaen fra måned til måned. Det er fordi vi trenger informasjon om strømforbruket ditt fra netteieren din, før vi kan sende deg faktura. Når i måneden vi mottar denne informasjonen varierer fra gang til gang. Derfor varierer også forfallsdatoen.
Du kan når som helst avbestille tjenesten. Hvis du avbestiller vil du få to fakturaer med forfall i samme måned.
Alltid tilgjengelig i appen og Min side
Så snart fakturaen vår er laget og sendt til deg, vil den også ligge tilgjengelig både i appen vår og på Min Side. Slik kan du alltid finne den om du trenger det.
Slik er regningen fordelt
Kort forklart er strømregningen delt i to - strøm og nettleie.
- Strømmen kjøper du fra oss som strømleverandør, og det er hvor mye strøm (kwh) du bruker som avgjør hva du betaler.
- Nettleien betaler du til din lokale netteier. Den inkluderer frakt av strøm til boligen din, vedlikehold og utbedringer av ledningsnettet, i tillegg til skatt og statlige avgifter.
På strømregningen kan du enkelt se hvordan strøm og nettleie er fordelt basert på forbruket ditt forrige måned.
Som kunde hos Fjordkraft har du ingen forskuddsbetaling på strømregningen din. Du betaler for hvor mange kWh strøm du bruker, etterskuddsvis.
Har du flere spørsmål om faktura og strømregningen din? Da kan du finne svar her.
Så mye lavere blir regningen med strømstøtte
Med strømstøtte fra staten får du tilbakebetalt deler av strømutgiftene gjennom nettleien. Du finner beløpet for strømstøtten din, på nettleiedelen av fakturaspesifikasjonene.
Hvor ser jeg hva jeg får i strømstøtte?
Du finner beløpet under nettleiedelen på fakturaen. Siden dette er informasjon som vi får fra nettselskapene vil det fremstilles forskjellig ut ifra hvilket selskap du har.
Du kan gjenkjenne strømstøtten som et beløp med minus foran. Dette beløpet trekkes fra den totale nettleien din, og du kan derfor også oppleve at den totale nettleien går i minus i måneder med høy strømstøtte.
Nettselskapene bruker forskjellige begrep for strømstøtten på faktura, men her er noen eksempler på hva strømstøtten kan hete på fakturaen din:
- Midlertidig strømstønad
- Midlertidig strømstøtte
- Midlertidig stønad for ekstraordinære strømutgifter
- Kompensasjon staten
- Kompensasjon høye strømpriser
Her ser du et eksempel der strømstøtten er 2465,81 kroner:
Spørsmål om strøm?
Vi hjelper deg med svar på det du måtte lure på. Se vanlige spørsmål om faktura, nettleie, flytting og mye mer.