Du finner enkel oversikt over dine fakturaer på Min side. Her kan du åpne en kopi av fakturaene dine, sjekke hvilke fakturaer som er betalt og hvor mye som eventuelt gjenstår å betale.
Takk for tilbakemeldingen
Som kunde hos Fjordkraft kan du få betalingsutsettelse på fakturaen din, så lenge du ikke har andre utestående fakturaer hos oss. Da kan du enkelt logge deg inn i min side og velge betalingsutsettelse der. Vi anbefaler at du gjør dette i god tid før regningen forfaller.
Takk for tilbakemeldingen
Ja, du kan få en fast forfallsdato den 20. hver måned. Det koster 59 kroner per måned, og du ordner det selv på Min side.
For å kunne tilby en fast forfallsdato vil fakturaen forfalle den 20. i måneden etter at fakturaen sendes ut. I tillegg til en fast forfallsdato får du dermed automatisk en måneds betalingsutsettelse.
Tjenesten kan når som helst avbestilles. Ved avbestilling vil du få to fakturaer med forfall i samme måned.
Takk for tilbakemeldingen
Du får den første strømregningen fra oss i midten av måneden etter at du ble strømkunde hos oss. Da blir du fakturert for strømmen fra du ble kunde hos oss og ut den første måneden.
I de fleste tilfeller vil du også få nettleien fra din netteier med på strømregningen. Nettleien faktureres for hele måneder, og tar ikke hensyn til perioden du har vært kunde hos oss. Det vanlige er at du på første strømregning fra oss enten får nettleie for hele den forrige måneden, eller, dersom du ble strømkunde av oss tidlig i måneden, også får nettleien for måneden før det igjen.
Eksempel:
Jeg ble kunde av Fjordkraft 6. august. Når får jeg da strømregningen?
Du får første strømregningen i midten av september. Den inneholder strømforbruk for perioden 6. august til 31. august.
I tillegg får du også nettleie for hele august (1. august til 31. august). Siden du ble kunde av oss tidlig i august, sendte din netteier nettleiefakturaen for hele juli til oss. Denne vil komme med på første faktura fra oss.
Takk for tilbakemeldingen
Du kan bestille Avtalegiro og eFaktura ved å gå inn på fakturainnstillinger i Min side.
Avtalegiro og eFaktura er en avtale mellom deg og banken din. Det er ikke mulig for vår kundeservice å opprette, endre eller avslutte Avtalegiro eller eFaktura på dine vegne.
Merk at dersom du kun velger Avtalegiro, vil vi fortsatt sende deg en kopi av strømregningen din i posten og du vil bli fakturert for fakturabegyr. Om du vil unngå å få faktura på papir er det altså en forutsetning at du velger eFaktura. Da unngår du også å måtte betale fakturagebyr. Om du blir bedt om en eFakturareferanse kan du finne denne på din siste faktura fra oss.
Takk for tilbakemeldingen
eFaktura betyr at du har elektronisk betaling i stedet for papirfaktura. Dette kan du bestille ved å gå inn på Fakturainnstillinger i Min side. Da vil du få en elektronisk faktura, og det eneste du trenger å gjøre er å godkjenne regningene i nettbanken. Hvis du vil unngå å få faktura levert i postkassen anbefaler vi at du i stedet bestiller eFaktura. Da slipper du også å betale fakturagebyr.
Avtalegiro betyr at regningene trekkes automatisk fra kontoen din ved forfall. Dette kan du også bestille ved å gå inn på Fakturainnstillinger i Min side. Merk at dersom du kun velger Avtalegiro, vil vi fortsatt sende deg en kopi av strømregningen din i posten. Om du vil unngå å få faktura på papir er det altså en forutsetning at du velger eFaktura.
Et annet alternativ er å bestille både Avtalegiro og eFaktura. Da blir regningene betalt automatisk og elektronisk, slik at du ikke trenger å foreta deg noe som helst.
Avtalegiro og eFaktura er en avtale mellom deg og banken din. Det er ikke mulig for vår kundeservice å opprette, endre eller avslutte Avtalegiro eller eFaktura på dine vegne. Om du blir bedt om en eFakturareferanse kan du finne denne på din siste faktura fra oss.
Takk for tilbakemeldingen
Hvis du bruker mobilappen Vipps har du sikkert lagt merke til at du får beskjed av Vipps når du mottar en ny eFaktura. Fjordkraft sender ikke regninger direkte i Vipps, men en eFaktura mottar du både i nettbanken og i Vipps. Det vil si at om du har opprettet avtale om eFaktura med oss, så vil regningen dukke opp både i nettbanken og i Vipps-appen. Du kan selv velge hvor du ønsker å betale den.
Hvis du mottar en Vipps Regning, mottar du den kun i appen, og da må den betales der.
Takk for tilbakemeldingen
Med den nye AMS-målerne skal vi nå alle bli timesmålte. For hver time utregnes beløp, altså volum ganget med pris. Når dette slås sammen til en fakturalinje på fakturaen din så blir det utregnet en snittpris. Det vil si: Det blir presentert en snittpris for hele perioden. Beløpet er utregnet fra hver enkelt timesverdi og tilhørende pris.
På grunn av dette kan kunder som har flere målere oppleve at fremstår som de har forskjellige strømpriser på de forskjellige målerne. Dette er fordi de har brukt strøm i ulike mengder og til ulik tid.
Hvis du bruker en større andel av forbruket ditt i timer som er priset høyt, vil summen av alle timene trekke gjennomsnittsprisen opp. Hvis du bruker en større andel av forbruket ditt i timer som er priset lavt, vil summen av alle timene trekke gjennomsnittsprisen ned.
Takk for tilbakemeldingen
Hvis du har en automatisk strømmåler vil denne ofte lese av strømmen time for time. Det betyr at du betaler for hvor mye strøm du bruker på en time, basert på strømprisen i den timen.
For at du skal slippe å forholde deg til alle timespriser gjennom måneden, og fordi det ville tatt mye plass, er det et gjennomsnitt av prisene som vises på strømregningen din. Derfor kan det være forskjell på den prisen du ser på fakturaen og de strømprisene du har hatt gjennom måneden.
Du kan finne dine timesavlesninger ved å logge deg inn på din lokale netteiers variant av Min side. Du har også full oversikt hvis du logger deg inn på elhub.no.
Takk for tilbakemeldingen
Noen kunder tror de har blitt dobbeltfakturert i overgangen fra gammel til ny strømleverandør. Ofte tror man at man har blitt fakturert for samme periode fra begge strømleverandørene, eller at begge selskapene har fakturert for den samme nettleien. Dette kan man enkelt sjekke ved å se på hvilke datoer faktureringen gjelder for – da viser det seg som regel at fakturaene gjelder for forskjellige datointervaller.
Hvis du fortsatt er usikker er det bare å kontakte oss, så tar vi en nærmere kikk for deg.
Takk for tilbakemeldingen
Strømregningen varierer gjennom året, og det kan være mange grunner til hvorfor beløpet endrer seg. Det er ikke uvanlig at fakturaen blir høyere når temperaturene synker, fordi det brukes mer strøm og strømprisene øker. Samtidig bruker man gjerne mer strøm i disse periodene, fordi man må bruke mer energi på å varme opp boligen sin.
Andre årsaker til økning i strømregningen kan være om du har flyttet til ny bolig, om nettleien har økt eller om du får levert strøm til en ekstra strømmåler som eksempelvis en hytte. Det kan også hende at du nylig har fått strøm og nettleie samlet på én regning.
Det kan også hende vi har beregnet for lavt forbruk i tidligere periode(r). Hvis nettleien også er blitt beregnet i den samme perioden, så vil denne også trolig ha vært fakturert for lite. Du vil da ende opp med å få etterslepet på en senere faktura.
For å få en forklaring på hvorfor nettopp din faktura er høyere enn forventet anbefaler vi deg å kontakte vår kundeservice, slik at vi kan ta en nærmere kikk på dette for deg.
Takk for tilbakemeldingen