Du finner enkel oversikt over dine fakturaer på Min side og i Fjordkraft-appen. Her kan du åpne en kopi av fakturaene dine, sjekke hvilke fakturaer som er betalt og hvor mye som eventuelt gjenstår å betale.
Takk for tilbakemeldingen
Takk for tilbakemeldingen
Ja, så lenge du ikke har andre utestående fakturaer hos oss. Dette ordner du enkelt i appen vår, eller ved å logge deg inn i min side. Du kan utsette fakturaen din frem til forfallsdato.
Takk for tilbakemeldingen
Takk for tilbakemeldingen
Nei, vi tilbyr ikke fast forfallsdato.
Grunnen til at forfallsdatoen på strømregningen vil varierer fra måned til måned er at vi trenger informasjon om strømforbruket ditt fra netteieren din. Det sender de til oss på forskjellige datoer hver måned.
Takk for tilbakemeldingen
Takk for tilbakemeldingen
Den forrige strømleverandøren din vil fakturere for strømkostnader frem til den dagen du blir kunde hos oss. Vi fakturer fra den dagen vi begynner å levere strøm til deg.
Når du bytter strømleverandør vil netteieren din vanligvis sende oss nettleiekostnaden din for hele foregående måned. I de fleste tilfeller sender vi deg første strømregning måneden etter at du begynner å få strøm levert fra oss. Derfor kan det komme to perioder med nettleie på strømregningen din. Dersom netteieren din ikke har gjennomfakturering med oss, vil du motta en egen faktura for nettleien fra dem.
Eksempel:
Jeg ble kunde av Fjordkraft 6. august. Når får jeg da strømregningen?
Du får første strømregningen i midten av september. Den inneholder strømforbruk for perioden 6. august til 31. august.
I tillegg får du også nettleie for hele august (1. august til 31. august). Siden du ble kunde av oss tidlig i august, sendte din netteier nettleiefakturaen for hele juli til oss. Denne vil komme med på første faktura fra oss.
Takk for tilbakemeldingen
Takk for tilbakemeldingen
Det kan ta 1-3 dager før betalingen din er registrert. I perioder kan det også være litt kø i systemene hvis mange har forfallsdato samme dag. Da kan det være forsinkelser på betalingen. Så lenge du ser at alt er betalt i nettbanken din er alt i orden.
Takk for tilbakemeldingen
Takk for tilbakemeldingen
Det kan være flere grunner til at du ikke har fått fakturaen din.
Takk for tilbakemeldingen
Takk for tilbakemeldingen
Dette endrer du enkelt inne på Min side. Her kan du velge om du for eksempel vil ha eFaktura eller motta faktura på e-post. Du kan også endre fakturaadresse eller oppdatere e-postadressen du ønsker å få tilsendt fakturaen din til.
Takk for tilbakemeldingen
Takk for tilbakemeldingen
Du kan se betalingsinformasjon for fakturaen din både i appen og inne på Min side. Det finner du ved å trykke på fakturaen det gjelder. Du kan også åpne hele fakturaen, og da finner betalingsinfromasjonen oppe i høyre hjørne.
Takk for tilbakemeldingen
Takk for tilbakemeldingen
Hvis du er usikker på om betalingen din har gått gjennom, kan du sjekke dette på Min side eller i Fjordkraft-appen. Der får du full oversikt over hvilke fakturaer som er betalt og hvor mye som eventuelt gjenstår å betale. Du kan også hente ut en kopi av alle fakturaene dine. Det går normalt 1-2 virkedager før betalingen din vises.
Takk for tilbakemeldingen
Takk for tilbakemeldingen
Du kan se utestående faktura og forfallsdato både på Min side og i Fjordkraft-appen. Hvis du trenger mer informasjon om fakturaen kan du trykke på den, og se et vedlegg med kopi av faktura.
Takk for tilbakemeldingen
Takk for tilbakemeldingen
eFaktura bestiller du i nettbanken din. Husk å først aktivere JTTA - Ja takk til alle. Deretter velger du eFaktura på Min side.
Er du ny kunde velger du eFaktura ved bestilling.
Takk for tilbakemeldingen
Takk for tilbakemeldingen
eFaktura betyr at du har elektronisk betaling i stedet for papirfaktura. Da vil du få en elektronisk faktura, og det eneste du trenger å gjøre er å godkjenne regningene i nettbanken. Hvis du vil unngå å få faktura levert i postkassen anbefaler vi at du i stedet bestiller eFaktura. Da slipper du også å betale fakturagebyr.
Du kan kombinere eFaktura med AvtaleGiro. Da blir regningene betalt automatisk og elektronisk, slik at du ikke trenger å foreta deg noe som helst.
Takk for tilbakemeldingen
Takk for tilbakemeldingen
eFaktura følger deg som person, og har ikke noen knytning til kontonummer eller en spesifikk bank. Det vil si at når eFakturaen din er klar vil den dukke opp i alle bankene du er kunde hos. Du velger selv hvilken bank/konto du vil betale den fra.
Takk for tilbakemeldingen
Takk for tilbakemeldingen
Hvis du bruker mobilappen Vipps har du sikkert lagt merke til at du får beskjed av Vipps når du mottar en ny eFaktura. Fjordkraft sender ikke regninger direkte i Vipps, men en eFaktura mottar du både i nettbanken og i Vipps. Det vil si at dersom du har opprettet avtale om eFaktura med oss, så vil regningen dukke opp både i nettbanken og i Vipps-appen. Du velger selv hvor du ønsker å betale den. Visning av eFaktura i Vipps kan du enkelt skru av i Vipps-appen.
Hvis du mottar en Vipps Regning, mottar du den kun i appen, og da må den betales der.
Takk for tilbakemeldingen
Takk for tilbakemeldingen
AvtaleGiro er en avtale mellom deg og banken din. Du kan bestille AvtaleGiro på Min side hos Fjordkraft.no, direkte i banken din eller ved å logge deg inn på avtalegiro.no. Hvis du trenger skjema for å bestille gjennom post, kan du kontakte vår kundeservice så hjelper vi deg.
Dersom du kun velger AvtaleGiro, vil vi fortsatt sende deg en kopi av strømregningen din i posten. Om du vil unngå å få fakturagebyr kan du endre til e-postfaktura eller eFaktura.
Takk for tilbakemeldingen
Takk for tilbakemeldingen
AvtaleGiro betyr at regningene trekkes automatisk fra kontoen din ved forfall. I banken din velger du beløpsgrense og restriksjoner på antall trekk per måned.
Takk for tilbakemeldingen
Takk for tilbakemeldingen
Det kan være flere grunner til dette:
Takk for tilbakemeldingen
Takk for tilbakemeldingen
Med den nye AMS-målerne skal vi nå alle bli timesmålte. For hver time utregnes beløp, altså volum ganget med pris. Når dette slås sammen til en fakturalinje på fakturaen din så blir det utregnet en snittpris. Det vil si: Det blir presentert en snittpris for hele perioden. Beløpet er utregnet fra hver enkelt timesverdi og tilhørende pris.
På grunn av dette kan kunder som har flere målere oppleve at fremstår som de har forskjellige strømpriser på de forskjellige målerne. Dette er fordi de har brukt strøm i ulike mengder og til ulik tid.
Hvis du bruker en større andel av forbruket ditt i timer som er priset høyt, vil summen av alle timene trekke gjennomsnittsprisen opp. Hvis du bruker en større andel av forbruket ditt i timer som er priset lavt, vil summen av alle timene trekke gjennomsnittsprisen ned.
Takk for tilbakemeldingen
Takk for tilbakemeldingen
Hvis du har en automatisk strømmåler vil denne ofte lese av strømmen time for time. Det betyr at du betaler for hvor mye strøm du bruker på en time, basert på strømprisen i den timen.
For at du skal slippe å forholde deg til alle timespriser gjennom måneden, og fordi det ville tatt mye plass, er det et gjennomsnitt av prisene som vises på strømregningen din. Derfor kan det være forskjell på den prisen du ser på fakturaen og de strømprisene du har hatt gjennom måneden.
Du kan finne dine timesavlesninger ved å logge deg inn på din lokale netteiers variant av Min side. Du har også full oversikt hvis du logger deg inn på elhub.no.
Takk for tilbakemeldingen
Takk for tilbakemeldingen
Noen kunder tror de har blitt dobbeltfakturert i overgangen fra gammel til ny strømleverandør. Ofte tror man at man har blitt fakturert for samme periode fra begge strømleverandørene, eller at begge selskapene har fakturert for den samme nettleien. Dette kan man enkelt sjekke ved å se på hvilke datoer faktureringen gjelder for – da viser det seg som regel at fakturaene gjelder for forskjellige datointervaller.
Hvis du fortsatt er usikker er det bare å kontakte oss, så tar vi en nærmere kikk for deg.
Takk for tilbakemeldingen
Takk for tilbakemeldingen
Strømregningen varierer gjennom året, og det kan være mange grunner til hvorfor beløpet endrer seg. Det er ikke uvanlig at fakturaen blir høyere når temperaturene synker, fordi det brukes mer strøm og strømprisene øker. Samtidig bruker man gjerne mer strøm i disse periodene, fordi man må bruke mer energi på å varme opp boligen sin.
Andre årsaker til økning i strømregningen kan være om du har flyttet til ny bolig, om nettleien har økt eller om du får levert strøm til en ekstra strømmåler som eksempelvis en hytte. Det kan også hende at du nylig har fått strøm og nettleie samlet på én regning.
Det kan også hende vi har beregnet for lavt forbruk i tidligere periode(r). Hvis nettleien også er blitt beregnet i den samme perioden, så vil denne også trolig ha vært fakturert for lite. Du vil da ende opp med å få etterslepet på en senere faktura.
For å få en forklaring på hvorfor nettopp din faktura er høyere enn forventet anbefaler vi deg å kontakte vår kundeservice, slik at vi kan ta en nærmere kikk på dette for deg.
Takk for tilbakemeldingen
Takk for tilbakemeldingen