App
Finn ut mer om Fjordkraft-appen. Spørsmål og svar om innlogging, smarte tjenester og strømsparing i appen.
Finn ut mer om betaling, forfall, AvtaleGiro, eFaktura og andre spørsmål om strømregningen din.
AvtaleGiro er en avtale mellom deg og banken din.
Det er flere måter å bestille AvtaleGiro på:
Du mottar fortsatt faktura
Dersom du kun velger AvtaleGiro, vil vi fortsatt sende deg en kopi av strømregningen din i posten med spesifiksasjonene for beløpet som trekkes autoamtisk.
Om du vil unngå å få fakturagebyr kan du endre til e-postfaktura eller eFaktura. Dette ordner du enkelt på Min Side. Gå til forsendelsesmåte på Min Side.
AvtaleGiro betyr at regningene betales automatisk fra kontoen din ved forfall. I banken din velger du beløpsgrense og restriksjoner på antall trekk per måned.
Når du har AvtaleGiro vil du se på fakturaen vi sender deg at beløpet trekkes automatisk ved forfall. Du får alltid tilsendt fakturaen din slik at du kan se spesifikasjonene til hva du betaler for.
AvtaleGiro går mot en spesifikk konto, i forhold til eFaktura som sendes til alle bankene dine.
Det kan være flere grunner til at beløpet ikke ble trukket
Beløpsgrense
Den vanligste grunnen til at betalingen ikke har gått gjennom er fordi den månedlige beløpsgrensen på avtalen er for lav. Denne grensen er noe du velger selv når du lager ny AvtaleGiro-avtale i mobilbank eller nettbank. Du kan endre grensen når du vil. Det kan være lurt å sette en grense som du vet ikke vil være under beløpet strømregningene du mottar fra oss. Siden strømprisen er høyere på vinteren enn på sommeren kan det være lurt å sette et beløp som ivaretar vinterens streømregninger også.
Ikke dekning på konto
Det kan også være at det ikke var nok dekning på kontoen AvtaleGiroen er aktiv på, da beløpet skulle trekkes. Trekket vil førskes igjen litt senere, så da kan det være lurt å se at det er nok dekning på kontoen.
Ikke aktiv AvtaleGiro enda
Etter du bestiller AvtaleGiro, kan det ta noe tid før den faktisk er aktiv i banken. Derfor kan det hende at den fortsatt ventet på å bli aktiv da vår faktura forfalt. Da må fakturaen betales manuelt, men den neste fakturaen du får fra oss vil da blir trukket automatisk. Du kan sjekke på fakturaen fra oss om AvtaleGiroen er aktiv ved at det er et AvtaleGiro-ikon på den og at det står "Du har inngått avtale om AvtaleGiro med oss, og faktura blir trukket automatisk ved forfall."
Restriksjoner på antall trekk per måned
Vi har sendt to faktura med forfall i samme måned, og det er satt restriksjoner på antall trekk per måned. Vansligvis vil vi ha klart strømavregningen din, og motta nettleiebillaget ditt, innen den 15. hver måned. Men skulle det oppstå noen forsinkelser som for eksempel at netteier ikke har klart nettleien din før i slutten av måneden, vil forfallsdatoen din gå over i starten på neste måned. Om vi da sender deg neste faktura til normal tid neste måned, får du to forfall på samme måned. Derfor kan det være lurt å ha to trekk per måned på AvtaleGiro restriksjonene dine.
Dersom du ønsker å avslutte AvtaleGiroen du har hos oss, må du kontakte banken eller logge deg inn i nettbanken din. I nettbanken kan du finne den aktive AvtaleGiroen din og enkelt slette den. Kontakter du banken kan de slette den for deg.
eFaktura bestiller du i nettbanken din. Husk å først aktivere JTTA - Ja takk til alle. Deretter velger du eFaktura på Min side.
Er du ny kunde velger du eFaktura ved bestilling.
eFaktura betyr at du har elektronisk betaling i stedet for papirfaktura. Da vil du få en elektronisk faktura, og det eneste du trenger å gjøre er å godkjenne regningene i nettbanken. Hvis du vil unngå å få faktura levert i postkassen anbefaler vi at du i stedet bestiller eFaktura. Da slipper du også å betale fakturagebyr.
Du kan kombinere eFaktura med AvtaleGiro. Da blir regningene betalt automatisk og elektronisk, slik at du ikke trenger å foreta deg noe som helst.
eFaktura følger deg som person, og har ikke noen knytning til kontonummer eller en spesifikk bank. Det vil si at når eFakturaen din er klar vil den dukke opp i alle bankene du er kunde hos. Du velger selv hvilken bank/konto du vil betale den fra.
Hvis du bruker mobilappen Vipps har du sikkert lagt merke til at du får beskjed av Vipps når du mottar en ny eFaktura. Fjordkraft sender ikke regninger direkte i Vipps, men en eFaktura mottar du både i nettbanken og i Vipps. Det vil si at dersom du har opprettet avtale om eFaktura med oss, så vil regningen dukke opp både i nettbanken og i Vipps-appen. Du velger selv hvor du ønsker å betale den. Visning av eFaktura i Vipps kan du enkelt skru av i Vipps-appen.
Hvis du mottar en Vipps Regning, mottar du den kun i appen, og da må den betales der.
Hver time du bruker strøm, har en pris som settes på Nord Pool. For hver time utregnes beløp, altså volum ganget med pris. Når dette slås sammen til en fakturalinje på fakturaen din så blir det utregnet en snittpris. Det vil si: Det blir presentert en snittpris for hele perioden. Beløpet er utregnet fra hver enkelt timesverdi og tilhørende pris.
På grunn av dette kan kunder som har flere målere oppleve at fremstår som de har forskjellige strømpriser på de forskjellige målerne. Dette er fordi de har brukt strøm i ulike mengder og til ulik tid.
Hvis du bruker en større andel av forbruket ditt i timer som er priset høyt, vil summen av alle timene trekke gjennomsnittsprisen opp. Hvis du bruker en større andel av forbruket ditt i timer som er priset lavt, vil summen av alle timene trekke gjennomsnittsprisen ned.
Hvis du har en automatisk strømmåler vil denne ofte lese av strømmen time for time. Det betyr at du betaler for hvor mye strøm du bruker på en time, basert på strømprisen i den timen.
For at du skal slippe å forholde deg til alle timespriser gjennom måneden, og fordi det ville tatt mye plass, er det et gjennomsnitt av prisene som vises på strømregningen din. Derfor kan det være forskjell på den prisen du ser på fakturaen og de strømprisene du har hatt gjennom måneden.
Du kan finne dine timesavlesninger ved å logge deg inn på din lokale netteiers variant av Min side. Du har også full oversikt hvis du logger deg inn på elhub.no.
Noen kunder tror de har blitt dobbeltfakturert i overgangen fra gammel til ny strømleverandør. Ofte tror man at man har blitt fakturert for samme periode fra begge strømleverandørene, eller at begge selskapene har fakturert for den samme nettleien. Dette kan man enkelt sjekke ved å se på hvilke datoer faktureringen gjelder for – da viser det seg som regel at fakturaene gjelder for forskjellige datointervaller.
Hvis du fortsatt er usikker er det bare å kontakte oss, så tar vi en nærmere kikk for deg.
Strømregningen varierer gjennom året, og det kan være mange grunner til hvorfor beløpet endrer seg. Det er ikke uvanlig at fakturaen blir høyere når temperaturene synker, fordi det brukes mer strøm og strømprisene øker. Samtidig bruker man gjerne mer strøm i disse periodene, fordi man må bruke mer energi på å varme opp boligen sin.
Andre årsaker til økning i strømregningen kan være om du har flyttet til ny bolig, om nettleien har økt eller om du får levert strøm til en ekstra strømmåler som eksempelvis en hytte. Det kan også hende at du nylig har fått strøm og nettleie samlet på én regning.
Det kan også hende vi har beregnet for lavt forbruk i tidligere periode(r). Hvis nettleien også er blitt beregnet i den samme perioden, så vil denne også trolig ha vært fakturert for lite. Du vil da ende opp med å få etterslepet på en senere faktura.
For å få en forklaring på hvorfor nettopp din faktura er høyere enn forventet anbefaler vi deg å kontakte vår kundeservice, slik at vi kan ta en nærmere kikk på dette for deg.
Kort forklart er strømregningen delt i to: strøm og nettleie.
Har din netteier gjennomfaktureringsavtale med oss, får du nettleien på fakturaen fra oss. På strømregningen vi sender deg, kan du enkelt se hvordan strøm og nettleie er fordelt basert på forbruket ditt forrige måned.
Du vil alltid se spesifikasjonene for strømmen og for nettleien på fakturaen din fra oss.
Du finner raskt og enkelt oversikt over alle fakturaene dine på Min side og i Fjordkraft-appen!
Her kan du:
Ja, du kan utsette en faktura så lenge du ikke har andre utestående fakturaer hos oss.
Dette ordner du enkelt i appen vår, eller på Min Side. Du kan utsette fakturaen din frem til forfallsdato, og det koster 29 kr.
Vi tilbyr ikke fast forfallsdato.
Grunnen til at forfallsdatoen på strømregningen vil variere fra måned til måned, er at vi trenger informasjon om strømforbruket ditt fra netteieren din. Det sender de til oss på forskjellige datoer hver måned.
Det tar normalt 1-3 dager før betalingen din er registrert hos oss. I perioder kan det også være litt kø i systemene hvis mange har forfallsdato samme dag. Da kan det være forsinkelser på når betalingen din blir registrert i våre systemen.
Så lenge du ser at alt er betalt i nettbanken din er alt i orden, og etter hvert vil det stå "Betalt" på fakturaen din i appen og Min Side også.
Du kan se betalingsinformasjon for fakturaen din både i appen og inne på Min side. Det finner du ved å trykke på fakturaen det gjelder. Du kan også åpne hele fakturaen, og da finner betalingsinfromasjonen oppe i høyre hjørne.
Du kan se utestående faktura og forfallsdato både på Min side og i Fjordkraft-appen. Hvis du trenger mer informasjon om fakturaen kan du trykke på den, og se et vedlegg med kopi av faktura.
Hvis du er usikker på om betalingen din har gått gjennom, kan du sjekke dette på Min side eller i Fjordkraft-appen. Der får du full oversikt over hvilke fakturaer som er betalt og hvor mye som eventuelt gjenstår å betale. Du kan også hente ut en kopi av alle fakturaene dine.
Husk at det går normalt 1-3 virkedager før betalingen din vises.
Vi fakturerer månedlig, og fakturaen din vil som oftest være sendt til deg innen den 15.
Hver måned mottar vi forbruket ditt for forrige periode, som er grunnlaget for vår utregning av strømavregningen din. Forbruket ditt sendes over av netteieren din. I tillegg vil netteier lage nettleien din som vi også mottar dersom du har gjennomfakturering.
Når alt vi trenger er på plass, vil vi umiddelbart produsere og sende fakturaen din til deg. Det kan variere fra måned til måned når vi sender den, avhengig av når alt vi trenger er på plass.
Du kan se forventet dato for faktura på Min Side
Inne på Min Side kan du gå inn på faktura-siden og se når din neste faktura er forventet at kommer og et estimat på hva kostnaden på den er. Den dukker opp den 1. hver måned og forsvinner igjen når vi har sendt deg fakturaen din. Logg inn på Min Side og sjekk den ut!
Det kan være flere grunner til at du ikke har fått fakturaen din:
Husk at du nå kan se forventet faktureringsdato på Min Side!
Dette endrer du enkelt inne på Min side. Her kan du velge om du for eksempel vil ha eFaktura eller motta faktura på e-post. Du kan også endre fakturaadresse eller oppdatere e-postadressen du ønsker å få tilsendt fakturaen din til.
Din forrige strømleverandør vil sende deg strømregning for perioden frem til vi begynner å levere strøm til deg. Vi sender deg strømregning for perioden fra datoen vi starter å levere strømmen din.
Hvis du blir Fjordkraft-kunde tidlig i måneden, kan den første regningen fra oss bestå av kun nettleie. Det er fordi netteieren din sender regning for nettleie til strømleverandøren din ved hver månedslutt. Siden vi er strømleverandøren, sendes den til oss og vi fakturerer deg. Regningen din for neste måned vil inneholde både nettleie og strøm fra datoen du ble kunde hos oss.
Dersom netteieren din ikke har gjennomfakturering med oss, vil du motta en egen regning for nettleien fra dem.
Finn ut mer om Fjordkraft-appen. Spørsmål og svar om innlogging, smarte tjenester og strømsparing i appen.
Finn ut mer om flytting. Spørsmål og svar om oppsigelse og bestilling av strøm til ditt nye hjem.
Finn ut mer om tjenestene våre. Spørsmål og svar om produkter fra Fjordkraft.
Finn ut mer om pulsmåleren. Spørsmål og svar om aktivering, bruk og sanntidsmåling av strøm.
Finn ut mer om solcellepanel. Spørsmål og svar om solkonto og salg av egenprodusert strøm.
Finn ut mer om strømforbruk. Spørsmål og svar om måleravlesning, forbruk og strømmåleren.
Finn ut mer om strøm og nettleie. Spørsmål og svar om nettselskap, strømleverandør og elsertifikat.
Trenger du å sjekke en faktura, finne ut noe om strømavtalen din eller gjøre endringer? Finn det du trenger i Min side.
Åpent alle hverdager 9-16
Du hører fra oss innen 1-2 virkedager.