Bestilling og flytting

Spørsmål om flytting?

Finn ut mer om oppsigelse, bestilling og flytting av strøm til ditt nye hjem.

Flytte strøm til ny bolig

Hvorfor bør jeg melde flytting i god tid?

Det er mye å tenke på når du flytter, og en av tingene du må tenke på er å melde flytting til strømleverandøren din (altså oss) senest tre dager før du flytter. Det beste er å gjøre det så snart du vet hva flyttedatoen din blir. 

Hvis du allerede har flyttet må du passe på at de som har overtatt din gamle bolig bestiller strømavtale fra datoen de flyttet inn. Hvis ikke må du stå som ansvarlig for måleren. Dette betyr at du må betale for strømforbruket i boligen frem til de nye eierne er registrerte som eiere av måleren. 

Du kan melde utflyttingen til oss etter du har flyttet også, men da kan vi dessverre ikke sette sluttdato tilbake i tid. Da blir du likevel ansvarlig for å betale for strømmen utover flyttedatoen din. Derfor er det alltid lurt å melde ifra til oss uansett når du skal flytte og vet flyttedatoen din, så unngår du å betale mer enn du trenger.

Må jeg melde ifra om at jeg flytter?

Ja, du må alltid melde ifra når du flytter

Du har flyttet inn, eller skal flytte inn

Når du overtar en ny bolig, kan du melde overtagelsen opp til 30 virkedager tilbake i tid. Du kan enten bestille strøm selv til den nye adressen på våre nettsider, eller kontakte kunderservice som står klar for å hjelpe deg. Husk å ha målernummeret for den nye måleren tilgjengelig. 

Dersom du ikke har flyttet inn enda, og tidspunkt for overtagelsen er frem i tid, kan du likevel bestille strøm og velge en dato frem i tid for oppstarten. Her kan du finne din strømavtale.

Du har flyttet ut eller skal flytte ut

Vi kan ikke avslutte strømavtalen din på en måler tilbake i tid, selv om tidspunkt overtagelsen har passert. Det er derfor viktig at du melder oppsigelsen på adressen til oss i tide, for å ikke bli belastet utover perioden du bodde på den forrige adressen din.

Dersom du allerede har flyttet ut bør du melde flyttingen din snarest for å blir opphørt på den måleren. Du kan enkelt og raskt melde både utflyttingen fra forrige adresse, og innflytting på ny adresse, inne på Min Side. Du kan også kontakte kundeservice for å få hjelp med utflyttingen, på tlf 23006100 eller ved å chatte med oss eller sende en epost.

I denne artikkelen kan du lese mer om flytting

Hvordan flytter jeg en strømavtale over på en annen person?

Om du vil flytte en strømavtale over fra en person til en annen holder det at den som skal overta strømavtalen bestiller seg ønsket strømavtale på nettsiden vår, og oppgir riktig målernummer i bestillingen sin.

Det kan kun være 1 person registrert på strømmåleren av gangen, så når en annen person bestiller strømavtale til en spesifikk strømmåler vil den eksisterende avtalen på samme måler avsluttes helt automatisk. Dette gjelder uavhengig av hvilken strømleverandør man bestiller strøm fra.

Jeg har allerede flyttet men har ikke meldt fra. Hva gjør jeg?

 

Ta kontakt med oss så snart du har anledning. Vi har mulighet til å ordne registrering på måleren inntil 3 år tilbake i tid, men om det er mer enn 30 virkedager siden du overtok boligen vil du registreres med leveringspliktig strøm hos din netteier fra den datoen du overtok. Vi vil selvsagt sørge for at du får den strømavtalen du ønsker, men det blir noen dager frem i tid etter at du kontaktet oss og til vi får ordnet det praktiske med din netteier.

Les mer om leveringsplikt

Hvordan flytter jeg med meg strømavtalen til min nye bolig?

For å videreføre strømavtalen du har hos oss i dag, kan du ordne dette i flytteløypen på Min Side. Der kan du velge å melde innflytting til ny bolig, og si opp strømavtalen for eksisterende bolig ved behov. Husk å følge begge løypene dersom du både skal flytte inn i ny bolig, og avslutte eksisterende bolig.

Alternativt kan du bestille strøm på vanlig måte til din nye adresse. Da viderefører vi kundeforholdet ditt automatisk. Finn ønsket avtale og fullfør bestilling. Husk også å si opp strømmen der du flytter fra.

Merk at hvis du ikke melder flytting av strømmen, vil du bli stående uten en strømavtale på din nye bolig. Da får du strøm med leveringsplikt. Dette er ment som en midlertidig ordning, og innebærer at du får levert strøm fra netteieren din.

Inn- og utflytning på Min Side
Bestill en strømavtale

Bestilling og oppstart

Hvilke strømavtaler har dere?

Vi selger spotprisavtaler, og da kan du velge mellom en standard spotprisavtale eller en spotpris avtale med forvaltning. Du finner disse under Strømavtaler i menyen.  

Har dere bindingstid på strømavtalene deres?

Vår standard spotprisavtale Strøm til Spotpris har ikke bindingstid.

Les mer om Strøm til Spotpris her

Vår spotprisavtale Spot med Forvaltning har ikke bindingstid, men fordi forvalterne gjør langsiktige sikringer for deg, har den en oppsigelsestid på 3 måneder. Velger du å tre ut av avtalen før de tre månedene, kommer det et bruddgebyr på 500 kr. 

Les mer om Spot med Forvalnting her

Hvordan bestille eller bytte strømavtale?

Hos oss kan du bytte strømavtale raskt og enkelt enten du er kunde hos en annen strømleverandør, eller allerede får strømmen levert fra Fjordkraft. Slik gjør du det:

1. Velg en strømavtale

2. Oppgi ditt telefonnummer og e-post

3. Velg hvilken adresse du vil ha levert strøm til

Bestillingen tar bare et par minutter. Hvis vi skulle trenge noen flere opplysninger som for eksempel en ny måleravlesning, sender vi deg en sms som du kan svare på.

Hvorfor må jeg vente 24 timer for å akseptere kontrakten min?

1.juli 2024 ble det innført en ny lov om nedkjølingsperiode. Nedkjølingsperioden på 24 timer gjelder ved salg av strømavtaler gjennom telefonsalg, dørsalg, standssalg og butikksalg. Dette betyr at forbrukeren ikke kan inngå avtalen i løpet av denne perioden.

Formålet med denne regelen er å gi forbrukeren tid til å tenke gjennom avtalen før den blir bindende. Derfor må du vente i 24 timer før du kan akseptere kontrakten din, enten du er helt ny kunde eller en kunde som vil bytte strømavtale hos oss.

Jeg har registrert feil målernummer i bestillingen

Dersom du har registrert feil målernummer i bestillingen du har lagt inn hos oss, må du kontakte kunderservice omgående for å få rettet opp i feilen. Dersom du allerede har blitt kunde på feil målernummer kan vi hjelpe å rette opp i feilen slik at du blir kunde på korrekt målernummer, men det er kun via kundeservice du får ordnet dette. 

Hva skjer etter bestilling?

Etter du har bestilt tar det normalt 14 dager før du er kunde hos oss, med mindre du har valgt en tidligere oppstart. Har du valgt tidligere oppstart vil det normalt ta 1 til 2 dager før du er kunde hos oss. I kvitteringen du mottar på epost etter bestilling, finner du ut hvor mange dager du valgte.

Kort tid etter bestillingen din har blitt registrert, og du har fått et kundenummer, kan du logge deg inn på Min Side og følge med der. Der vil du finne oppstartdatoen din, og så snart den inntreffer og du har blitt kunde, får du tilgang til alt Min Side har å tilby. 

Logg inn på Min Side

Når du logger inn på Min Side, kan du velge mellom å verifisere deg med Vipps eller logge inn med en SMS-kode. Bruk telefonnummeret og fødselsdatoen du oppga ved bestillingen. Du vil motta en SMS med en kode som du skriver inn for å få tilgang til Min Side.

Kan jeg bytte strømleverandør uten å ta kontakt med min forrige leverandør?

Ja, du trenger ikke melde oppsigelse til din forrige strømleverandør når du bytter. Vi tar oss av alt det praktiske med oppsigelse av din gamle strømavtale. Alt du trenger å gjøre er å velge en ny strømavtale, så ordner vi resten.

Hva er målernummer og målepunktID?


Strømmåleren din har noen numre som vi trenger når du bestiller strøm hos oss. Som oftest trenger kun vi ett av dem.

Målernummeret er et serienummer som finnes på strømmåleren din. Ved å kombinere målernummeret med adressen din, kan vi sikre at strømmen leveres til riktig bolig. På strømmåleren din finner du en strekkode eller en QR-kode med dette serienummeret. 

MålepunktID er et unikt identifikasjonsnummer for strømmåleren din, bestående av 18 sifre. Dette nummeret starter alltid på 7070575000 og du finner det ikke på selve måleren din. Det står alltid på nettleiefakturaen din, og du kan også logge deg inn på sidene til netteieren din for å finne det. 

Dersom du allere er aktiv kunde vil du også alltid finne både målernummer og målepunktID på fakturaen du får fra oss, og i appen vår under "Boliger"

Les mer om målernummer og målepunktID her

Hvor finner jeg avtalevilkår og angrerettskjema?

Som forbruker har du 14 dagers angrerett. Her finner du avtalevilkår og angrerettskjema for strøm

Du finner alltid vilkårene til avtalen din inne på Min Side
Vi har samlet all informasjonen du trenger om strømavtalen din på ett sted. Her kan du lese mer om hvordan strømavtalen fungerer og få oversikt over pris, påslag og avtalevilkår. Du kan også endre strømavtalen din hvis du ønsker det.

Se strømavtalen på Min side

Kan jeg angre strømbestillingen min?

Alle kunder har angrerett på 14 dager når de bestiller strøm hos oss, og du kan enten fylle ut angreskjema du fikk tilsendt ved bestilling, eller kontakte kunderservice for å kansellere bestillingen din. 

Kredittsjekker dere?

Ja, vi kredittsjekker alle nye kunder.

Oppsigelse

Må jeg si opp strøm ved flytting?

Ja, om du har en strømavtale hos oss i dag og skal flytte til en ny bolig må du både si opp strømavtalen på adressen du flytter fra, og registrere den nye adressen du flytter til. Begge deler kan du gjøre i Min side.

Hvis du ikke har en strømavtale hos oss i dag, men ønsker å bestille, trenger du ikke å melde oppsigelse til din gamle leverandør. Da kan du bestille strøm på vanlig måte.

Har du ytterligere spørsmål rundt flytting kan du kontakte vår kundeservice på telefon 23 00 61 00, så hjelper vi deg så godt vi kan.

Inn- og utflytning på Min Side
Bestill en strømavtale

Hvordan sier jeg opp strømavtalen min?

Du ønsker å bytte til en annen strømavtale hos oss

Det holder at du legger inn en bestilling på den avtalen du vil ha, enten på nettidene våre eller får kundeservice til å hjelpe deg. Da avsluttes du automatisk på den avtalen du har nå. 

 

Du ønsker å si opp hele kundeforholdet ditt hos oss

Dersom du skal avslutte kundeforholdet ditt hos oss holder det at du finner deg en annen leverandør og bestiller strøm hos dem. Da vil strømavtalen og kundeforholdet ditt automatisk avsluttes hos oss, når du blir aktiv hos din nye leverandør. 

Må jeg stenge strømmen når jeg flytter?

Nei. Du må melde flytting, men du skal ikke stenge strømmen. 

Om du har en strømavtale hos oss i dag og skal flytte til en ny bolig må du både si opp strømavtalen på adressen du flytter fra, og registrere den nye adressen du flytter til. Begge deler kan du enkelt gjøre i Min side.

Inn- og utflytning på Min Side

Har jeg bindingstid?

De fleste kundene våre har ikke bindingstid, fordi strømavtalene våre ikke har bindingstid i utgangspunktet.

Det kan allikevel hende at du har bindingstid, eller oppsigelsestid, avhengig av hva du har bestilt da du ble kunde. 

  • Kunder med strømavtalen Spot med Forvaltning har en oppsigelsestid på 3 måneder. Denne oppsigelsestiden kan du starte ved å ta kontakt med kundeservice. 
  • Om du fikk en velkomstbonus på Trumf-kontoen din da du ble kunde medfører dette en bindingstid på 6 måneder.
    Om du bryter denne bindingstiden vil du få et bruddgebyr tilsvarende velkomstbonusen du fikk på Trumf-kontoen din. For eksempel vil du få et bruddgebyr på 500,- kroner om du fikk 500 i Trumf-bonus
  • Hvis du har bestilt StrømSmart+ med en ny pulsmåler medfører dette en bindingstid på 6 måneder.
    Bruddgebyret justeres automatisk etter hvor mange dager det er igjen av bindingstiden din, og bruddgebyret er på 500,- kroner når avtalen din starter.

Om du ikke har fått en gratis pulsmåler eller velkomstbonus fra Trumf de siste 6 månedene, og ikke har strømavtalen Spot med Forvaltning, skal du ikke ha bindingstid. Hvis du er usikker på om du har bindingstid eller oppsigelsestid kan du sjekke dette selv på Min side, eller ved å kontakte kundeservice.

Har du andre spørsmål?

  • App

    Finn ut mer om Fjordkraft-appen. Spørsmål og svar om innlogging, smarte tjenester og strømsparing i appen.

  • Faktura

    Finn ut mer om strømregningen. Spørsmål og svar om betaling, AvtaleGiro og eFaktura.

  • Produkter og tjenester

    Finn ut mer om tjenestene våre. Spørsmål og svar om produkter som StrømSmart, fordelspoeng, Trumf, verving mm.

  • Pulsmåler

    Finn ut mer om pulsmåleren. Spørsmål og svar om aktivering, bruk og sanntidsmåling av strøm.

  • Solkonto og solceller

    Finn ut mer om solcellepanel. Spørsmål og svar om solkonto og salg av egenprodusert strøm.

  • Strømforbruk

    Finn ut mer om strømforbruk. Spørsmål og svar om måleravlesning, forbruk og strømmåleren.

  • Strøm og nettleie

    Finn ut mer om strøm og nettleie. Spørsmål og svar om nettselskap, strømleverandør og elsertifikat.

En ung kvinne ser på mobiltelefonen sin

I Min side får du oversikt

Trenger du å sjekke en faktura, finne ut noe om strømavtalen din eller gjøre endringer? Finn det du trenger i Min side.

Gå til Min side

  • Ring 23 00 61 00

    Åpent alle hverdager 9-16

  • Send e-post

    Du hører fra oss innen 1-2 virkedager.

WEB01