Nettleie er summen du betaler for å få overført strøm til huset ditt. Når du får strømregningen din betaler du for to ting: strøm fra Fjordkraft, og nettleie til ditt lokale nettselskap. Summen du betaler i nettleie går ikke til oss, men blir overført videre til din netteier.
Nettleien dekker kostnadene som nettselskapet har med å frakte strømmen hjem til deg. I tillegg dekker nettleien drift og vedlikehold av ledningsnettet og strømmålere, samt offentlige avgifter. Du kan ikke velge hvem nettleien skal betales til, siden dette avhenger av hvor i landet du bor. Hvert nettselskap har monopol innenfor sitt geografiske område.
Takk for tilbakemeldingen
Nettleien går til din lokale netteier, som eier ledningsnettet i ditt område. Nettleien går blant annet til å dekke drift og vedlikehold av ledningsnettet der du bor. Du har kun én strømledning inn til boligen din, og kan derfor ikke velge hvem som skal være netteieren din.
Strøm kjøper du av Fjordkraft eller en annen strømleverandør. Dette beløpet styres først og fremst av strømpriser og av hvor mye strøm du bruker. Som forbruker står du fritt til å velge hvilken strømleverandør du vil ha.
Alle strømkunder i Norge betaler for både strøm og nettleie. Som kunde får du disse kostnadene samlet på én regning. Dermed slipper du å få egne regninger fra din netteier.
Takk for tilbakemeldingen
Før var det vanlig å få strøm og nettleie på separate regninger. De lokale netteierne sendte en egen faktura til kundene for nettleien, mens strømleverandørene fakturerte for strømmen.
Men for å gjøre det enklere for forbrukerne har myndighetene besluttet at begge disse kostnadene skal samles på samme regning, og at det er strømleverandørene som skal fakturere begge deler.
Dermed slipper du å få egne regninger fra din netteier. Det du betaler i nettleie går fortsatt til din netteier og det du betaler i strøm går fortsatt til din strømleverandør. Men nå betaler du altså bare én regning i stedet for to.
Takk for tilbakemeldingen
Hvis du er usikker på hvilket nettselskap som drifter strømnettet i din del av landet kan du sjekke baksiden av strømregningen din. Der står navnet på nettselskapet, samt deres kontaktinformasjon.
Vi har også listet opp alle nettselskapene, med deres kontaktnumre, på denne siden.
Takk for tilbakemeldingen
Det kan være flere grunner til at nettleien ikke er inkludert på fakturaen din. For å svare på hva grunnen er i ditt konkrete tilfelle anbefaler vi at du kontakter oss på telefon, chat eller Facebook.
De vanligste grunnene er:
Takk for tilbakemeldingen
Alle strømkunder i Norge betaler for elsertifikater. Dette er en lovpålagt kostnad som er inkludert i påslaget på din strømregning. Du betaler altså for dette uavhengig av hvilken strømleverandør du har.
Elsertifikater er en støtteordning for fornybar strøm. Det innebærer at produsenter som investerer i fornybar energi får inntekter fra salg av elsertifikater. Hensikten med ordningen er å gjøre det mer lønnsomt for dem som produserer strøm å investere i fornybar produksjon.
Takk for tilbakemeldingen
Dersom du ikke velger noen strømleverandør når du flytter, vil anlegget ditt havne på leveringsplikt. Det betyr at din lokale netteier blir nødt til å ta seg av strømleveransen til din bolig.
Siden kjøp og salg av strøm er en oppgave som netteieren din vanligvis ikke utfører, vil det løpe gebyrer som følge av dette. De første 6 ukene er påslaget regulert, det vil si du betaler spotpris + 6,25 øre/kwh i påslag. Deretter står netteieren din fritt til å bestemme strømpris og påslag selv, og prisene vil derfor variere ut fra hvilken netteier som eier ledningsnettet der du bor.
For å unngå leveringsplikt når du flytter kan du melde flytting her.
Takk for tilbakemeldingen
Er du sikker på at du burde stenge strømmen? Dersom du skal flytte ut, er det ikke vanlig å stenge et anlegg. Man avtaler med den som skal overta boligen hvem strømmen skal stå på, eventuelt med huseier. Dersom man har et sommerhus og har en moderne AMS-måler vil du kun bli fakturert for faktisk strømforbruk. De faste kostnadene ved strømleveransen og nettleien vil likevel påløpe.
Dersom du likevel ønsker å stenge strømmen må du kontakte nettselskapet ditt. De vil vanligvis ta et gebyr for dette.
Takk for tilbakemeldingen
Elhub (elhub.no) er et sentralt IT-system som fra februar 2019 effektiviserer kraftmarkedet i Norge. Det er en nøytral datahub som håndterer all måledata og markedsprosesser i det norske kraftmarkedet. Her kan du logge deg inn og se, kontrollere og gi tilgang til dine egne data lagret i Elhub. Du kan blant annet se:
Statnetts heleide datterselskap Elhub AS har ansvar for å etablere og forvalte Elhub.
Takk for tilbakemeldingen
Vi vil gjerne høre fra deg om du er misfornøyd med noe. Ring oss gjerne på 23 00 61 00, chat med oss eller send en e-post. Vi er her for deg alle hverdager fra 8 til 18.
Hvis du har vært i kontakt med oss uten å få løst saken, oppfordrer vi til å klage via elklagenemnda.no. Vi oppfordrer også til å kontakte DNV som er sertifiseringsorganet for Trygg Strømhandel hvis du opplever uønsket adferd.
Andre klagemuligheter:
Takk for tilbakemeldingen