Strøm og nettleie
Spørsmål om nettleie?
Finn ut mer om forskjellen på strømleverandør og nettselskap, og andre spørsmål om nettleie.
Avgifter og gebyrer
Hva er elsertifikat?
Alle strømkunder i Norge betaler for elsertifikater. Dette er en lovpålagt kostnad som er inkludert i påslaget på din strømregning. Du betaler altså for dette uavhengig av hvilken strømleverandør du har.
Elsertifikater er en støtteordning for fornybar strøm. Det innebærer at produsenter som investerer i fornybar energi får inntekter fra salg av elsertifikater. Hensikten med ordningen er å gjøre det mer lønnsomt for dem som produserer strøm å investere i fornybar produksjon.
Hva er leveringsplikt på strøm?
Hvis du ikke velger noen strømleverandør når du flytter, vil anlegget ditt havne på leveringsplikt. Det betyr at din lokale netteier blir nødt til å ta seg av strømleveransen til boligen din.
Dette er ment som en midlertidig ordning. De første 6 ukene betaler du spotpris + 6,25 øre/kwh i påslag. Deretter økes påslaget til 10 øre/kWh.
For å unngå leveringsplikt når du flytter, kan du melde flytting her.
Forklaring av nettleie
Hva er nettleie?
Nettleie er summen du betaler for å få overført strøm til huset ditt. Når du får strømregningen din betaler du for to ting: strøm fra Fjordkraft, og nettleie til ditt lokale nettselskap. Summen du betaler i nettleie går ikke til oss, men blir overført videre til din netteier.
Nettleien dekker kostnadene som nettselskapet har med å frakte strømmen hjem til deg. I tillegg dekker nettleien drift og vedlikehold av ledningsnettet og strømmålere, samt offentlige avgifter. Du kan ikke velge hvem nettleien skal betales til, siden dette avhenger av hvor i landet du bor. Hvert nettselskap har monopol innenfor sitt geografiske område.
Hva inngår i nettleien?
Nettleien består av flere deler. Enkelte netteiere har forskjellige måter å sette dette opp på bilagene, men det inkluderer alltid:
- Energiledd dag og natt/helg
- Kapasitetsledd
- Forbruksavgift
- Enovaavgift
Energiledd: Noen nettselskaper har forskjellig pris på forskjellige tidspunkt. For eksempel kan du betale mindre per kWh for nettleien i helgen og på natten. Det vil si at det kan lønne seg å flytte strømforbruket til disse periodene.
Men husk å tenke brannsikkerhet, og unngå å ha apparater i gang mens du sover. Dette kan du lese mer om på brannvernforeningen sine nettsider.
Kapasitetsledd: Dette regnes ut fra snittet av de tre timene du brukte mest strøm, fordelt på tre ulike dager, i løpet av måneden. Hvilket kapasitetsledd du havner på i løpet av måneden, påvirker hvor mye du betaler i nettleie, og du kan sjekke prisnivåene på netteieren din sin nettside eller i appen vår. Nivåene er delt inn slik:
Kapasitetsledd | Pris |
0-2 kWh | Prisnivå 1 |
2-5 kWh | Prisnivå 2 |
5-10 kWh | Prisnivå 3 |
10-15 kWh | Prisnivå 4 |
15-20 kWh | Prisnivå 5 |
20-25 kWh | Prisnivå 6 |
Forbruksavgift: Nettselskapet er ansvarlig for å betale avgiften videre til Skatteetaten. Avgiftssatsen fastsettes i Stortingets årlige vedtak om forbruksavgift på elektrisk kraft § 1.
Enovaavgift: Innbetalinger til energifondet inngår også i nettleien, såkalt Enova-avgift. Avgiften kreves inn som et påslag på energileddet for husholdninger og som et fast årlig beløp fra næringskunder.
Hva er forskjellen på strøm og nettleie?
Nettleien går til din lokale netteier, som eier ledningsnettet i ditt område. Nettleien går blant annet til å dekke drift og vedlikehold av ledningsnettet der du bor. Du har kun én strømledning inn til boligen din, og kan derfor ikke velge hvem som skal være netteieren din.
Strøm kjøper du av Fjordkraft eller en annen strømleverandør. Dette beløpet styres først og fremst av strømpriser og av hvor mye strøm du bruker. Som forbruker står du fritt til å velge hvilken strømleverandør du vil ha.
Alle strømkunder i Norge betaler for både strøm og nettleie. Som kunde får du disse kostnadene samlet på én regning. Dermed slipper du å få egne regninger fra din netteier.
Hvem er mitt nettselskap?
Hvis du er usikker på hvilket nettselskap som drifter strømnettet i din del av landet kan du sjekke baksiden av strømregningen din. Der står navnet på nettselskapet, samt deres kontaktinformasjon.
Du finner også dette i appen og på Min side ved å åpne fakturaen din og bla ned til side nummer to.
Nettleie på faktura
Hvorfor får jeg strøm og nettleie på samme regning?
Før var det vanlig å få strøm og nettleie på separate regninger. De lokale netteierne sendte en egen faktura til kundene for nettleien, mens strømleverandørene fakturerte for strømmen.
Men for å gjøre det enklere for forbrukerne har myndighetene besluttet at begge disse kostnadene skal samles på samme regning, og at det er strømleverandørene som skal fakturere begge deler.
Dermed slipper du å få egne regninger fra din netteier. Det du betaler i nettleie går fortsatt til din netteier og det du betaler i strøm går fortsatt til din strømleverandør. Men nå betaler du altså bare én regning i stedet for to.
Hvorfor har jeg fått en faktura uten nettleie?
Det kan være flere grunner til at nettleien ikke er inkludert på fakturaen din. For å svare på hva grunnen er i ditt konkrete tilfelle anbefaler vi at du kontakter oss på telefon, chat eller Facebook.
De vanligste grunnene er:
- Nettselskapet ditt sendte oss informasjonen om nettleien din for sent. Nettleien vil da komme på din neste strømregning.
- Nettselskapet ditt tilbyr ikke strøm og nettleie på samme faktura.
- Nettselskapet ditt fakturerer ikke nettleien månedlig. Hvis du vil endre dette kan du kontakte nettselskapet ditt direkte.
- Du har nylig skiftet strømleverandør, og da kommer ofte nettleien for hele måneden på fakturaen fra din nye leverandør.
Hvorfor har jeg fått dobbel nettleie på fakturaen min?
Det kan være flere årsaker til at man blir fakturert mer enn én måneds nettleie på fakturaen:
- Du har nylig byttet leverandør flere ganger i en måned, og får da nettleien for den totale perioden fra din siste leverandør - du vil da kun få strømkostnaden frem til oppsigelse fra din forrige leverandør, men nettleien fra oss + strømforbruket fra datoen du ble aktiv hos oss
- Netteier var for sen med å sende nettleiebilaget så du fikk kun faktura for strømforbruket forrige måned, og derfor kommer nettleien på neste faktura
Husk at du alltid kan se på fakturadetaljene for å se perioden som har blitt fakturert. Hvis du ønsker å snakke med oss om det er det bare til å kontakte vår kundeservice.
Strømstøtte på faktura
Strømstøtten sendes fra fra netteier, og derfor kan du se hvor mye strømstøtte du har fått på selve nettleiebilaget. Strømstøtten varer pr. tid ut 2024.
Annet
Hvordan stenger jeg strømmen?
Er du sikker på at du burde stenge strømmen? Dersom du skal flytte ut, er det ikke vanlig å stenge et anlegg. Man avtaler med den som skal overta boligen hvem strømmen skal stå på, eventuelt med huseier. Dersom man har et sommerhus og har en moderne AMS-måler vil du kun bli fakturert for faktisk strømforbruk. De faste kostnadene ved strømleveransen og nettleien vil likevel påløpe.
Dersom du likevel ønsker å stenge strømmen må du kontakte nettselskapet ditt. De vil vanligvis ta et gebyr for dette.
Hva er elhub?
Elhub (elhub.no) er et sentralt IT-system som fra februar 2019 effektiviserer kraftmarkedet i Norge. Det er en nøytral datahub som håndterer all måledata og markedsprosesser i det norske kraftmarkedet. Her kan du logge deg inn og se, kontrollere og gi tilgang til dine egne data lagret i Elhub. Du kan blant annet se:
- Målepunkt-ID for strømmåleren din
- Netteieren din
- Strømselskapet ditt
- Årsforbruket ditt
- Måleverdiene dine tilbake i tid
Statnetts heleide datterselskap Elhub AS har ansvar for å etablere og forvalte Elhub.
Hvilke muligheter har jeg for å klage?
Vi vil gjerne høre fra deg om du er misfornøyd med noe. Ring oss gjerne på 23 00 61 00, chat med oss eller send en e-post. Vi er her for deg alle hverdager fra 9 til 16.
Hvis du har vært i kontakt med oss uten å få løst saken, oppfordrer vi til å klage via elklagenemnda.no. Vi oppfordrer også til å kontakte DNV som er sertifiseringsorganet for Trygg Strømhandel hvis du opplever uønsket adferd.
Andre klagemuligheter:
Har du andre spørsmål?
I Min side får du oversikt
Trenger du å sjekke en faktura, finne ut noe om strømavtalen din eller gjøre endringer? Finn det du trenger i Min side.
-
Ring 23 00 61 00
Åpent alle hverdager 9-16
-
Send e-post
Du hører fra oss innen 1-2 virkedager.