Solceller spørsmål og svar

Spørsmål om solkonto eller solcellepanel?

Finn ut mer om plusskundeavtale, uttak av solkonto og andre spørsmål om solcellepanelene dine.

Solkonto

Hva er Solkonto?

Solkonto er tilgjengelig for plusskunder som kjøper Timespot med Solkonto. Når du kjøper denne avtalen, vil Solkontoen dukke opp i appen din, og du får tilgang til å administrere overskuddsproduksjonen din selv.  Du kan skru på sparing, og 1 kWh sendt ut på nettet vil da tilsvare 1 kWh inn på Solkonto. Du kan spare inntil 2000 kWh på konto til egenproduksjonen av strøm faller, og forbruket stiger. 

Oppsummert så er det 2 regler for hvordan du kan administrere overskuddsproduksjonen sin inne i Solkontoen:

  • Spare kWh på Solkonto og ta ut manuelt
  • Deaktivere sparing og selge alt overskudd til Nord Pool timesspot
Må jeg gjøre noe for å spare kWh på Solkonto?

Ja, du må endre innstillingene i Solkonto slik at den sparer overskuddsproduksjonen din i stedet for å selge den fortløpende.

Åpne Solkonto i appen, og gå til "Ta ut strøm fra Solkonto". Der endrer du innstillingen til "Ta ut et beløp". Sparing på Solkonto vil da gjelde fra den 1.dagen i den måneden du gjorde endringen.

Hvordan fungerer uttak fra Solkonto i praksis?

Når du velger et manuelt uttak blir det litt som å velge å ta ut Trumf-poeng fra en Trumf-konto, og overføre til bankkonto. Vi gjør oppsparte kWh om til kroner basert på strømprisen når du velger uttaket. Dette blir da til en rabatt på strømregningen.

Dersom du bruker 1000 kWh en måned, vil du få en faktura som viser at det er kjøpt 1000 kWh * strømprisen den perioden. Uttaket fra Solkonto reduserer ikke dette forbruket, men vi gir deg en rabatt som tilsvarer uttak kWh * strømprisen minus mva. og elsertifikat den måneden du velger uttak.

Hvis du bestiller et uttak som viser seg å være større enn forbruket, vil overskytende bli liggende til neste faktura. Har du lavt forbruk og høy saldo, vil uttaket potensielt spres over flere fakturaer.

Når får jeg uttaket på fakturaen min?

Uttaket kommer alltid på faktura neste måned, aldri samme måned som uttaket bestilles.

Hvilken pris får jeg når jeg tar ut fra Solkonto?

Pris ved manuelt uttak i appen:
Prisen beregnes ut fra "Din Strømpris" i den måneden du tar ut fra Solkonto. Det vil si spotpris time for time fra Nord Pool i ditt leveringsområde. Uttaket avregnes sammen med forbruk i perioden, og vil dermed alltid komme på faktura for neste måned.

Det kan maksimalt være 100 øre i differanse mellom verdien av det du produserer strømmen til, og verdien av prisen på uttak.

Husk at Nord Pool sin spotpris alltid er uten mva/moms (merverdigeavgift).

Pris ved å deaktivere sparing:
Den oppsparte saldoen på Solkontoen din tømmes, og selges til din "Din Strømpris" minus mva. den måneden du bestiller uttaket. Dersom saldoen på Solkontoen din er større enn forbruket ditt, vil rest trekkes fra din kommende faktura(er).

Også her kan det være maks 100 øre/kWh eks.mva. i differanse mellom innskuddspris og uttakspris.

Løpende salg av overskuddsproduksjon vil gjelde fra den 1. dagen den måneden du deaktiverer sparing.

Hvorfor fikk jeg ikke hele uttaket jeg bestilte?

Du har rett og slett brukt mindre strøm enn uttaket du bestilte. Resten av uttaket ditt kommer på neste faktura - du kan altså være trygg på at du ikke har tapt noe.

Hvordan påvirker Solkonto nettleien?

Solkonto påvirker ikke nettleien. Du betaler strøm og nettleie som normalt for forbruket ditt i perioden. Uttak fra Solkonto legges som en rabattlinje på strømdelen av regningen, og påvirker ikke forbruket i perioden du velger uttak.

Må jeg betale nettleie for de kWh jeg tar ut fra Solkonto?

Du betaler ingen nettleie for kWh du tar ut fra Solkonto. Solkonto er et virtuelt batteri, det er ikke noe strøm som fysisk flytter på seg når det gjøres uttak

Hva skjer om jeg skrur av sparing på Solkonto (aktiverer løpende uttak)?

Løpende uttak betyr at du ikke sparer opp kWh på Solkonto, men avregnes fortløpende for det som sendes ut på nettet. 

Hvis du aktiverer løpende uttak vil saldoen på Solkonto tømmes på din neste faktura. Da vil det ikke være mulig å aktivere sparing på Solkonto igjen før neste måned. 

Reduserer dere forbruket mitt på fakturaen når jeg tar ut fra Solkonto?

Vi reduserer ikke forbruket, men vi gir deg en rabatt som tilsvarer uttaket av kWh * strømprisen minus mva. den måneden du velger uttak.

Hvorfor ser jeg ikke all produksjonen min inne på Solkontoen?

For å se all produksjonen din, og ikke bare overskuddsproduksjonen, må du legge til inverteren din i appen. Hvis du ikke finner din type i oversikten, kan du ta kontakt med vår kundeservice så hjelper de deg. 

Bestilling av solceller

Jeg er usikker på om solforholdene er gode nok der jeg bor. Kan jeg sjekke dette noe sted?

Ja, det kan du. Du kan bruke solkartet vårt til å sjekke hvordan solforholdene er på nettopp din adresse.

Hvor kan jeg bestille Solceller hos dere?

Hos oss kan du enkelt få et pristilbud på Solceller!

  1. Legg inn adressen din og finn taket ditt
  2. Se prisestimat
  3. Få pristilbud

Godtar du tilbudet blir du kontaktet av Solcellespesialisten for videre avtale av montering.

Start bestillingen din her

 

Hva koster solceller?

Det kommer helt an på hvor stort energibehovet ditt er, hvilken type tak du har, og hvor du bor. Du kan få et prisoverslag ved å besøke solkartet vårt og søke opp adressen din.

Hvor store er solcelleanleggene?

De fleste eneboliganlegg i Norge ligger på mellom 5 og 10 Kwh, eller mellom 16 og 32 paneler. Hver solcelle er på 1,7 kvm. Panelene monteres loddrett.

Hvor mye strøm produserer solceller?

Det er mange faktorer som avgjør hvor stor produksjonen av anlegget ditt vil være. Beliggenheten til boligen din, hvilken retning taket er i, vinkelen på taket ditt, og om det er noe i nærheten som kaster skygge på taket ditt.

I solkartet kan du se hva du kan forvente ut fra beliggenheten til din bolig. 

Hvor stort solcelleanlegg anbefaler dere å kjøpe?

Vi anbefaler å kjøpe et solcelleanlegg som er dimensjonert til eget bruk, slik at du bruker mest mulig av strømmen din selv. Dette er som regel det som gir mest mening økonomisk sett.

Kan jeg få økonomisk støtte til å montere solceller på taket mitt?

Ja. Du får inntil 32.500 kroner i støtte fra Enova når du begynner å produsere din egen elektrisitet. Dette må du søke om - det kommer ikke automatisk. Men alle som oppfyller kravene til Enova får støtten innvilget. 

Hvilke taktyper kan dere montere solceller på?

De aller fleste, men ikke alle tak er like godt egnet. Dette kartlegger vi for deg i bestillingsprosessen.

Hvilke varianter av solceller kan jeg velge i?

Du kan velge mellom helsvart solcellepanel på 410W eller premium helsvart solcellepanel på 430W. De kan enten legges integrerte i ditt tak, eller montert opp ditt eksisterende tak.

Hvem kan bestille solcelleanlegg?

Du må være over 18 år og stå som eier av boligen din for å bestille strøm. Vi selger solceller til både private personer og til bedrifter. 

Trykk her for å lese mer og bestille solceller som privatperson

Dersom du skal bestille til bedrift, må du bruke våre nettsider for bedrifter.

Er det lønnsomt å investere i solceller?

Ja, solceller er lønnsomme. Det er en stor investering, men over tid vil du se inntjening på flere ulike måter. Solcellene har en 25 år produksjonsgaranti, og en forventet levetid på minst 30 år. Det sparer deg for strømkostnader, og hvis du i tillegg selger overskuddsstrømmen din ut på strømnettet vil du tjene penger også her. Det er en langsiktig investering, men en vanlig husholdning kan forvente å dekke 10–20% av det årlige strømforbruket med et solcelleanlegg. Sett over 25-35 år sier det seg selv at dette har en stor verdi. Det er også svært sannsynlig at verdien på boligen din vil stige etter at du har installert solceller.

Siden lønnsomheten er avhengig av strømprisen, som igjen er svært uforutsigbar, er det vanskelig å spå mange år frem i tid. Men tendensen er at strøm blir dyrere, og at solcelleanlegget dermed vil lønne seg enda mer i tiden som kommer.

Hva er inkludert i prisen på solcellene deres?

Solceller, montering, elektriker og alt utstyr. Vi hjelper deg også med innmelding til nettselskap.

Må jeg søke om tillatelse hos kommunen?

De fleste eneboliger er unntatt krav om søknadsplikt. Men regelverket sier at fritak kun gjelder dersom installering og endring skjer innenfor en bruksenhet eller branncelle. For deg som bor i enebolig med utleiedel, vil følgelig unntaket ikke gjelde. Hvis du bor i tomannsbolig eller rekkehus, anbefaler vi å ta kontakt med kommunen din for å høre hvilke regler som gjelder. Du bør også sjekke med kommunen din hvis du bor i et vernet hus.

Netteier i området der boligen er må også informeres, men det ordner vi for deg etter bestilling.

Hvor lang er garantien?

410W-panelene har en produktgaranti på 12 år og en produksjonsgaranti på 25 år. 430W-panelene har 15 års produktgaranti og 25 års produksjonsgaranti. 

Produksjonsgaranti vil si at solcellene fortsatt skal produsere på minst 80% effekt etter 25 år. Produktgarantien gjelder de mekaniske delene på panelene, og eventuelle produksjonsfeil, på samme måte som med andre elektriske artikler. 

Forventet levetid på solcellepanelene er på minst 30 år. 

Hvor lang er leveringstiden?

Vi opplever svært stor pågang fra både privatpersoner og bedrifter som ønsker solceller. Dere  må derfor dessverre regne med noe ventetid, både på svar på henvendelser og montering av anlegget.

Er solceller trygt?

Ja, solceller er trygt. De gir ingen ekstra risiko med tanke på for eksempel brannfare sammenlignet med andre elektriske installasjoner. Alle anlegg som installeres blir gjennomgått av en ingeniør med tanke på vær og vind og kommunale krav rundt dette, og alt blir installert av sertifiserte montører.

Må jeg bytte tak før jeg monterer solceller?

Neida, det er ikke nødvendig. Du kan legge solcellene nå, og hvis du skulle ønske å gjøre noe med taket ditt på et senere tidspunkt kan man fint koble solcellene av og på igjen. Unntaket er hvis du har planer om å renovere hele taket i nær fremtid - da vil vi anbefale at du legger solceller i sammenheng med dette. Hvis du har planer om å bytte takstein kan du velge integrerte solcellepaneler. Disse panelene legges rett på selve taket, og takstein legges da rundt solcellepanelene. 

Er det Fjordkraft som leverer og monterer solcellene?

Nei. Vi har inngått et samarbeid med Solcellespesialisten, som har godkjente og svært erfarne montører. På denne måten er du sikker på at arbeidet blir utført av sertifiserte håndverkere som er spesialister innen sitt fagområde.

Salg av egenprodusert strøm

Kan jeg selge strøm dersom jeg har solceller?

Ja, det kan du. Uansett hvilken strømavtale du har hos oss, kan du selge overskuddsstrømmen din. Dette kommer automatisk som et fratrekk på strømregningen, og prisen du får for strømmen din følger Nord Pool timespot.

Vi tilbyr også en solkonto, som gir deg mulighet til å ta ut overskuddsstrøm senere hvis du ønsker det. For å bruke denne tjenesten må du ha strømavtalen Timespot med Solkonto.

Hva betyr det å være plusskunde?

Det betyr at du selger strømmen som du ikke bruker selv ut til strømnettet. For å kunne gjøre dette må du ha en strømavtale, og en avtale med ditt lokale nettselskap. Det er netteier som hjelper deg med å registrere anlegget som kombinasjonsmåler. Som regel går det av seg selv når montør ferdigmelder anlegget.

Her kan du lese mer om det å være plusskunde hos Fjordkraft.

Hvordan kan jeg følge med på hvor mye strøm jeg har produsert?

Du kan se hvor mye strøm du har produsert i Fjordkraft-appen. Her kan du både se strømproduksjonen din i nåtid og få oversikt over produksjonen tilbake i tid. 

Last ned Fjordkraft-appen

For å få denne oversikten må du legge til inverteren din i appen vår.

Solceller i Norge

Gir solceller effekt hele året?

90% av produksjonen fra solceller skjer mellom februar og november, fordi solen står for lavt om vinteren til å produsere strøm. Du vil derfor merke at du bruker betraktelig mindre egenprodusert strøm mellom november og februar. Den aller høyeste produksjonen vil du ha fra mai til juli.

Må jeg bytte strømmåler for å ha solceller?

Neida, ikke hvis du allerede har en AMS-måler. Hvis du fremdeles har en gammel måler må du bytte til en ny automatisk strømmåler. Dette kan du ordne via nettselskapet ditt.

Er det nok sol i Norge?

Jada, det er nok sol i Norge til å ha solceller. Faktisk så er solcellene mer effektive her enn i f.eks sør-europa, siden solceller er mer effektive i kaldt enn i varmt vær. Det varierer selvsagt litt fra landsdel til landsdel hvor godt utbytte du vil få fra solcellepaneler, så vi anbefaler å sjekke forholdene der nettopp du bor før du bestiller.

Det må også nevnes at solcellene ikke vil produsere stort mellom november og februar, siden solen står for lavt på himmelen på denne tiden av året.

Hvor mye strøm produserer solceller?

Det er mange faktorer som avgjør hvor stor produksjonen av anlegget ditt vil være. Beliggenheten til boligen din, hvilken retning taket er i, vinkelen på taket ditt, og om det er noe i nærheten som kaster skygge på taket ditt.

I solkartet kan du se hva du kan forvente ut fra beliggenheten til din bolig. 

Etter montering av solcellepanel

Hvordan kan jeg følge med på hvor mye strøm jeg har produsert?

Du kan se hvor mye strøm du har produsert i Fjordkraft-appen. Her kan du både se strømproduksjonen din i nåtid og få oversikt over produksjonen tilbake i tid. 

Last ned Fjordkraft-appen

For å få denne oversikten må du legge til inverteren din i appen vår.

Kan jeg lagre energien fra solcelleanlegget i f.eks et batteri?

Dagens batterier til dette formålet er svært dyre, og kan bare lagre energi nok til å dekke en brøkdel av dagsforbruket til en gjennomsnittlig norsk bolig. Det er derfor ikke slik at man kan produsere mye mer strøm enn man trenger, og så lagre dette overskuddet til f.eks strømmen blir dyrere.

Med strømavtalen Timespot med Solkonto kan du derimot lagre inntil 2000 kWh på et virituelt batteri, slik at du kan selge overskuddet senere. Da kan du lagre overskuddet du har på sommeren, og selge det på vinteren for eksempel. De fleste av oss bruker mindre strøm på sommeren, samtidig som solcellepanelene produserer mest på sommeren når solen står høyt. Dette fører ofte til at man produserer mer strøm enn man bruker, og da er det nyttig å kunne lagre overskuddet til en senere anledning. 

Om du har solcellepanelener, men ikke har Timespot med Solkonto, kan du allikevel selge overskuddsstrømmen din til Fjordkraft. Overskuddet selges da løpende, og prisen du får per kWh med overskudd er den samme som det strømmen kostet da du lagde strømmen. Dette følger Nord Pool sine priser, som er det samme som spotpris uten mva. 

Må solcellepanelene vedlikeholdes?

Panelene er selvvaskende de første 12-13 årene, men kan spyles etter lange perioder uten nedbør for å få vekk skitt og støv. Vi fraråder å fjerne snø fra panelene i vintermånedene, ettersom dette kan skade solcellene. Du trenger bare å fjerne snøen om den står i skade for å skade taket ditt. Siden solen står for lavt fra november til februar til å produsere særlig mye strøm, vinner du uansett ikke mye på å fjerne snø. Du vil også oppleve at snø som regel sklir rett av solcellene av seg selv. 

Hvem kan jeg kontakte hvis jeg tror noe er feil på solcelleanlegget mitt?

Da kan du kontakte vår kundeservice. Vi vil henvise deg videre til en installatør som kan sjekke opp i dette for deg.

Kan jeg bygge ut anlegget med flere solceller på et senere tidspunkt?

Ja, det kan du. Men husk at du kun får pengestøtte fra Enova første gang du installerer solceller, og vil ikke få ytterligere støtte ved en utbygging.

Hva skjer hvis jeg produserer mer enn jeg bruker?

Strøm må brukes i samme sekund som den produseres, men dersom du har avtalen Timesspot med Solkonto vil du kunne lagre overskuddet (det du produserer som ikke huset klarer å bruke selv), og ta ut når du selv ønsker. 

Du kan se avtalen og betingelsene for den her. 

Kan man fortsatt bruke strøm fra solcelleanlegget når det er strømbrudd?

Nei, dessverre. Av sikkerhetsgrunner er ikke dette lov, og produksjonen fra solcellene dine vil automatisk bli kuttet ved et strømbrudd. Dette er fordi det vil være farlig å sende strøm inn i strømnettet samtidig som reparatører er ute og arbeider med strømnettet.

Har du andre spørsmål?

  • App

    Finn ut mer om Fjordkraft-appen. Spørsmål og svar om innlogging, smarte tjenester og strømsparing i appen.

  • Faktura

    Finn ut mer om strømregningen. Spørsmål og svar om betaling, AvtaleGiro og eFaktura.

  • Bestilling og flytting

    Finn ut mer om bestillinger på strøm, oppsigelse av strøm, og bestilling av strøm til ditt nye hjem hvis du har flyttet.

  • Produkter og tjenester

    Finn ut mer om tjenestene våre. Spørsmål og svar om produkter som StrømSmart, fordelspoeng, Trumf, verving mm.

  • Pulsmåler

    Finn ut mer om pulsmåleren. Spørsmål og svar om aktivering, bruk og sanntidsmåling av strøm.

  • Strøm og nettleie

    Finn ut mer om strøm og nettleie. Spørsmål og svar om nettselskap, strømleverandør og elsertifikat.

  • Strømforbruk

    Finn ut mer om strømforbruk. Spørsmål og svar om måleravlesning, forbruk og strømmåleren.

En ung kvinne ser på mobiltelefonen sin

I Min side får du oversikt

Trenger du å sjekke en faktura, finne ut noe om strømavtalen din eller gjøre endringer? Finn det du trenger i Min side.

Gå til Min side

  • Ring 23 00 61 00

    Åpent alle hverdager 9-16

WEB01