Spørsmål og svar

Spørsmål om appen?

Finn ut mer om innlogging, analyse og funksjoner i Fjordkraft-appen.

Analyse

Hva er analyse?

I analyse-oversikten kan du få innsikt i strømforbruket ditt, og sammenligne det mot lignende boliger. Du kan blant annet se:

  • Kostnaden din mot lignende boliger
  • Strømforbruket ditt mot lignende boliger
  • Den gjennomsnittlige strømprisen din mot lignende boliger
  • Nettleietrinnet du ligger på sammenlignet mot andre

Du finner mer informasjon om hver funksjon i appen, og kan se resultatet ditt målt mot andre i stjerner.
Denne funksjonen krever at du har en av StrømSmart-tjenestene

Hva ligger bak tallene?

Sammenligningen skjer på bakgrunn av de opplysningene som du har oppgitt om boligen og husholdningen.

Beregnet resultat
Dette er differansen mellom ditt sin estimerte strømkostnad hittil i måneden og den gjennomsnittlige estimerte strømkostnaden til lignende boliger.

Kostnad
Dette er din estimerte strømkostnad hittil i måneden sammenlignet med gjennomsnittlig estimert strømkostnad for lignende boliger. Kostnaden er forbruk x spotprisen. 

Strømforbruk
Dette er ditt strømforbruk hittil i måneden sammenlignet med gjennomsnittlig strømforbruk for lignende boliger.

Snitt strømpris
Dette er din gjennomsnittlige spotpris hittil i måneden sammenlignet med gjennomsnittet av gjennomsnittlig spotpris for lignende boliger. 

Nettleie
Dette er din gjeldende nettleie kapasitetstrinn/kapasitetsledd sammenlignet med trinnet som gjennomsnittet av lignende boliger ligger på.

Prisfordelt forbruk
Dette ditt strømforbruk hittil i måneden fordelt ut på månedens høyeste, høye, lave og laveste spotpriser.

Denne funksjonen krever at du har app tjenesten StrømSmart.

Elbil

Hva må til for å smartlade elbilen?

For å smartlade elbilen må disse tre kravene være oppfylt:

  1. Bilen må stå innenfor 200 m radius fra adressen du har oppgitt. Husk – posisjonsdeling må være skrudd på.
  2. Det må være mer enn 20 % strøm på batteriet ved ladestart.
  3. Bilen må lade i minst 60 minutter.

Les mer om smartlading i appen.

Denne funksjonen krever at du har tjenesten StrømSmart.

Hvordan kobler jeg til elbilen for å smartlade?

For å få tilgang til elbilen eller ladeboksen din i appen, må du koble til brukerkontoen du har til elbilen i appen først. Appen vår snakker ikke direkte med bilen eller ladeboksen, men med kontoen du har koblet bilen til.

Dette kan sammenlignes med smartstyring i hjemmet; det finnes flere apper som forenkler smart styring av for eksempel lys og lyd, blant annet Google Home. Google Home-appen snakker ikke med hver enkelt smarte lyspære og høytaler, men heller med for eksempel IKEA-kontoen til kunden, om kunden har smarte lyspærer fra IKEA. 

Slik gjør du for å koble til bilen din i appen vår:

  1. Start med å gå til «Legg til» fanen i appen.
  2. Finn bilmerket du vil legge til i listen.
  3. Velg «Koble til» for å komme til innloggingsiden til Enode.Innlogging skjer via Enode, som er vår samarbeidspartner for blant annet lading og smartlading i appen.
  4. E-postadressen du skal bruke når du logger inn, er den samme som du har koblet til bilens egne app.
  5. Du får beskjed i appen vår når tilkoblingen er vellykket. Da kan du gå tilbake til hjemsiden og se en egen meny i listen, for bilen din. 
  6. Trykk deg inn på bilmeket ditt på hjemsiden
  7. Her kan du sette ladetid og ha et fast tidspunkt bilen skal være ferdigladet til.

 Denne funksjonen krever at du har app tjenesten StrømSmart.

.

Kan jeg koble hjemmeladeren til elbilen min til i appen?

Om du har en ladeboks Easee, EVBox, Wallbox og Zaptec, kan du også koble ladeboksen opp mot Fjordkraft-appen. Per i dag gir denne koblingen deg informasjon om ladestatus og
ladehistorikk, i tillegg til at du kan planlegge ladingen av elbilen opp mot dagens strømpris.

På sikt vil du også kunne smartlade bilen din gjennom ladeboksen, men per dags dato er det kun støtte for dette om du kobler til en elbil som har støtte for smartlading i Fjordkraft-appen.

 

Dersom du ikke får koblet opp en Easee, EVBox, Wallbox eller Zaptec lader i appen, kan du forsøke følgende

  1. Logg helt ut av appen, for å så logge inn på nytt
  2. Om det ikke hjelper kan du forsøke å slette appen fra telefonen, og så laste den ned på nytt. Da vil samtidig siste versjon av appen lastes ned, om det ikke allerede var gjort.
  3. Hvis ingen av disse tingene fungere kan du ta kontakt med vår kundeservice
Hvordan kan jeg se hvor mye strøm en hjemmelader bruker?

Dersom du har koblet til billader i appen vår av typen Easee, Wallbox, EVBox eller Zaptec, kan du se hvor mye strøm ladeboksen har brukt direkte i appen. Dersom du har en annen type hjemmelader til elbil må du sjekke det i app som følger med ladeboksen, eller ved å få hjelp av leverandøren av ladeboksen. 

Hvilke bilmerker tilbyr dere smartlading for?

Vi tilbyr smartlading for elbiler fra disse bilmerkene:

  • Audi
  • BME
  • Hyundai
  • Jaguar
  • Kia
  • Mini
  • Porsche
  • Renault
  • Seat
  • Skoda
  • Tesla
  • Toyota
  • Volvo
  • Volkswagen

Andre bilmerker enn disse støtter vi dessverre ikke smartladng for per dags dato. Dette gjelder blant annet bilmerker som:

  • BYD
  • Ford
  • Lexus
  • Nissan
  • Opel
  • Xpeng

Om du har en ladeboks fra Easee, EVBox, Wallbox eller Zaptec kan du allikevel få oversikt over ladingen din i Fjordkraft-appen og styre ladingen av elbilen. selv om du har en elbil som vi ikke tilbyr smartlading for. Dette er fordi man kan sette opp planlagte ladetider i appen gjennom ladeboksene fra Easee, EVBox, Wallbox og Zaptec, slik at man kan unngå timene hvor spotprisen er høy.

Kan jeg bytte mellom Smartlading på hytten og hjemme?

Ja det kan du! Du kan enkelt bytte mellom hvor du vil smartlade bilen, så lenge begge måleren er registrert på deg. 

  • Trykk deg inn på "Legg til" fanen
  • På "Mine aktive" trykker du på bilen din
  • På siden du kommer på kan du trykke på "Velg bolig" og endre til hytten eller hjemme

Du trenger altså ikke koble fra bilen for deretter å koble den til på den andre strømmåleren. Du trenger kun å velge bolig på "Legg til" menyen til bilen din.

 

Denne funksjonen krever at du har app tjenesten StrømSmart.

Kan jeg koble til flere bilkontoer?

Du kan koble til flere bilkontoer i appen, men det er noen kriterier:

Du har to eller flere biler med forskjellig bilmerke
Du kan koble til så mange bilemerker du vil siden disse ikke har samme konto.

Du har to eller flere biler av samme bilmerke
Du kan koble til flere biler av samme merke, så lenge de er på samme konto/app. Har du for eksempel to Teslaer på samme konto, kan du koble til begge i appen vår. Har du to e-Golf på hver sin konto kan du kun koble til én av bilene i appen vår. 

Denne funksjonen krever at du har app tjenesten StrømSmart.

I hvilke timer lades bilen med Smartlading?


Smartlading velger 1 sammenhengende periode å gjøre all lading i,
 innenfor det tidsrommet du har satt. Da velges det som gir den rimeligste totalen av alle alternativene.

Ladeprosessen med Smartlading blir da:

  1. Ladekabel plugges i
  2. Lading stoppes
  3. Tjenesten venter til optimalt tidsrom
  4. Lading starter når tidsrom inntreffer
  5. Lading avsluttes til satt tidspunkt (eller ved at du avbryter selv)

Denne funksjonen krever at du har app tjenesten StrømSmart.

Hvordan kobler jeg fra en bil?

Dersom du ønsker å koble fra en bil du tidligere har koblet til på Smartlading, gjør du følgende:

  • Trykk deg inn på "Legg til" fanen
  • Under "Mine aktive" velger du bilen du tidligere koblet til som du nå skal fjerne
  • Når du har trykket på bilen du skal fjerne får du opp en side der du kan trykke på "Fjern". Trykk på den så er bilen fjernet. 

Smartlading krever at du har app tjenesten StrømSmart.

Generelle funksjoner

Kan jeg se dagens strømforbruk?

Hvis du har pulsmåler vil du se strømforbruket ditt i sanntid, helt ned på timesnivå. 

Dersom du ikke har pulsmåler er det en forsinkelse på visning av strømforbruket på 1 til 2 dager. 

Hvordan får jeg varsel om morgendagens strømpris?

Du kan enkelt aktivere varsel om morgendagens strømpris i appen.

  1. Trykk på meg nederst til høyre på menylinjen
  2. Velg innstillinger
  3. Skru på pushvarsling for strømpriser, så vil du få varsel om morgendagens spotpris når den er klar

Les mer om spotprisvarslingen

Dersom du ikke ønsker å motta varsler lenger, kan du følge samme fremgangsmåte, og så skru av varslinger på innstillingene.

Kan gjestebruker få varsel om morgendagens strømpris?

Ja, gjestebruker kan enkelt aktivere varsel om morgendagens strømpris i appen.

  1. Trykk på meg nederst til høyre på menylinjen
  2. Velg innstillinger
  3. Skru på pushvarsling for strømpriser

Les mer om spotprisvarslingen

Slik slå man av varsler i appen:

  1. Trykk på meg nederst til høyre på menylinjen
  2. Velg innstillinger
  3. Skru av pushvarsling for strømpriser
Hvor finner jeg forbruk for alle tidligere måneder, i appen?

For å se mer forbrukshistorikk enn inneværende måned, gjør du følgende inne i appen:

  • Trykk på den stor forbruksboksen på hjemsiden i appen
  • Trykk på "Se strømforbruk"
  • Velg "Strøm" i toppen på denne siden
  • Trykk på året eller måneden og bla deg tilbake i tid. Velg ønsket måned for å se forbruket ditt.

 

Hvor finner jeg historisk forbruk i appen?

I Fjordkraft-appen har du full oversikt over forbruket ditt måned for år for år, måned for måned, dag for dag, og time for time. 

Du kan finne det historiske forbruket ditt i appen på følgende måte:

  1. Gå til oversikten for strømforbruket ditt inne i appen, ved å trykke deg inn på Forbruk og kostnader på hjemsiden i appen
  2. Velg "Se strømforbruk"
  3. Her inne endrer du fra "Kostnad" til "Strøm" i toppmenyen så får du fram forbruket ditt i kWh.
  4. Om du trykker der det inneværende måned kan du finne forbruket ditt for tidligere måneder i tillegg. Du kan også se tidligere år, så lenge du var kunde hos oss i den aktuelle perioden du vil se forbruket for.

Hva om jeg har flere boliger i appen?

Dersom du har flere anlegg trykker du først på huset oppe til høyre på hjemsiden. Her kan du velge mellom de anleggene du har samlet hos oss. Følg deretter de fire stegene over for å finne det historiske forbruket ditt.

Hvordan fungerer kostnadsoversikten?

Kostnad er en oppsummering av forbruket ditt, strømprisen, nettleie, eventuell strømstøtte og fastbeløpet på avtalen din. Estimatet av kostnaden oppdateres daglig. 

I de timene prisen overstiger 91,25 øre per kWh (inkl. mva.) får du strømstøtte. Du vil se et estimert beløp over hvor mye du får i strømstøtte i kostnadsoversikten. Du kan velge om dette skal vises ved å skru av eller på visning for strømstøtte. 

I starten av hver måned vil det stå "venter på kostnad" på forsiden i appen. Så snart vi mottar forbruket ditt fra netteier, begynner systemet å regne ut kostnaden din. 

Hvilke funksjoner kommer i appen fremover?

Vi har laget en oversikt over hvilke funksjoner vi jobber med å få lansert i appen akkurat nå. I tillegg kan du se hvilke tjenester som nylig er lansert. Se oversikten over nyheter i appen

Innlogging

Hvorfor får jeg ikke tilgang til Fjordkraft-appen?

Hvis du ikke får tilgang til Fjordkraft-appen kan det hende at du venter på oppstart på strømavtalen din. Når strømavtalen din blir aktiv får du tilgang til appen. Les mer om hva du kan bruke appen til.

Har du sagt opp strømavtalen din vil du miste tilgang til appen en stund etter at strømavtalen din blir avsluttet. 

Hvordan logger jeg inn i appen?

Du kan logge deg inn i appen på to forskjellige måter:

  • Logge inn med Vipps: Du vil få en forespørsel om å åpne Vipps. Her trykker du på "Åpne". Når du er inne i Vipps kan du velge om innloggingen skal bli husket, slik at du slipper å logge inn på nytt senere. Når du har bekreftet valget ditt får du beskjed om å gå tilbake i Fjordkraft-appen. Nå er du innlogget. 
  • Logge inn med SMS-kode: Skriv inn telefonnummeret og fødselsdatoen din. Husk at du må oppgi åtte siffer for fødselsdato (xx.xx.xxxx). Trykk deretter på "Få SMS-kode". Skriv inn koden du mottar på SMS og logg inn.

Når du logger inn vil du få beskjed om at Fjordkraft vil bruke fjordkraft.no for å logge på. Det betyr at appen og Fjordkraft snakker sammen, slik at vi finner kundeforholdet ditt når du logger inn.

Har dere gjestebruker?

Ja! Som kunde kan man invitere inntil 5 andre personer som gjestebruker, også kalt familedeling, til sin app og Min side, slik at de også kan følge med på strømforbruk- og kostnad i appen. 

For å invitere gjestebrukere må du logge inn på Min side, velge fanen "Meg", og så gå til gjestebruker. Gjester får full tilgang til å se alt innhold, men kan ikke gjøre endringer på kundeforholdet ditt, kjøpe tilleggstjenester eller invitere andre gjester. Du kan også komme rett inn til registreringen av gjestebruker via appen. Da går du via "Meg", og så gå til "Gjest". Du videreføres til Min Side når du velger "Inviter gjest". 

Da kan du for eksempel invitere samboer, ektefelle eller barna, slik at dere alle har oversikt over blant annet hvor mye strøm dere bruker, og hva strømmen koster. 

Når du har invitert noen til å bli gjestebruker i din app og Min side er invitasjonen gyldig i 48 timer, og de du inviterer som gjest må være fylt 18 år. 

Hvorfor ber dere om e-postadressen til gjestebrukeren?. 

Vi ber om e-postadressen deres for å kunne sende dem informasjon om eventuelle endringer som påvirker dem.

Husk at du må selv fjerne gjestebrukere hvis du ikke ønsker at de skal ha tilgang lenger.

Dette gjør du under "Meg" og "Gjest" i appen, ved å trykke på "Administrer gjester". Da blir du sendt videre til Min side, hvor du kan fjerne de gjestebrukerne du ikke ønsker å gi tilgang til lenger. Da slettes tilgangen deres, slik at de ikke lenger har tilgang til kontoen din.

Fjordkraft-appen virker ikke, hva gjør jeg?

Hvis du opplever feil i Fjordkraft-appen kan du prøve en enkel feilsøking: 

  • Sørg for at appen er oppdatert til siste versjon
  • Lukk appen helt og start den på nytt
  • Hvis du fortsatt har problemer anbefaler vi å vente litt, og prøve igjen senere

Hvis dette ikke fungerte er du hjertelig velkommen til å kontakte oss

Slik oppdaterer du appen:

  • Hvis du har iPhone kan du gå inn i App Store og søke opp Fjordkraft. Hvis du ikke har oppdatert til nyeste versjon vil du se en knapp som sier "Oppdater". 
  • Har du en Android-telefon kan du gå inn i Google Play og søke opp Fjordkraft. Hvis du ikke har oppdatert til nyeste versjon vil du se en knapp som sier "Oppdater". 
Hvordan logger jeg ut av appen og Min Side?

For å logge ut av appen kan du følge disse stegene: 

  1. Gå til Meg
  2. Trykk på ikonet oppe til høyre
  3. Logg ut

For å logge ut av Min Side kan du følge disse stegene: 

  1. Når du er inne på Min Side kan du se oppe i høyre hjørnet, der står det "Logg ut" 
  2. Hvis du er på mobilen din ser du Meny i høyre hjørnet, trykk på denne
  3. Velg "Logg ut"
Kan jeg logge inn med et utenlandsk telefonnummer?

Ja, om du har et utenlandsk telefonnummer registrert på kundeforholdet ditt kan du logge inn med dette. Husk å skrive riktig landskode først, om du har et svensk telefonnummer for eksempel må du starte dette med 0046 for å kunne logge inn i appen og Min side med dette. 
Da skriver du altså fødselsdatoen din, og det utenlandske telefonnummeret, så får du tilsendt en engangskode på SMS.

Om du har et utenlandsk telefonnummer som ikke er registrert på kundeforholdet ditt ennå kan du ta kontakt med kundeservice, så kan de registrere dette for deg. Da vil du kunne logge deg inn på Min side og appen med dette nummeret i fremtiden.

Sanntidsvarsling

Hva er sanntidsvarsling?

Med Puls kan du følge med på strømforbruket live i appen. Hvis du ønsker å gjøre noe for å redusere strømregningen, kan du bruke sanntidsmåleren til å se hvor mye strøm ulike enheter i hjemmet trekker til enhver tid. Da får du enkelt oversikt over hvordan tiltakene du gjør påvirker forbruket ditt.

Funksjoner

  • Akkurat nå: Viser hvor mye huset trekker her og nå. Dette illustreres ved at en live-tracker beveger seg i takt med forbruket.  På denne måten kan du få god kjennskap til hvor mye de forskjellige tingene i huset bruker av strøm, og justere forbruket deretter
  • Siste time: Viser en oversikt en time tilbake i tid
  • Siste døgn: Den er endelig tilbake! Trykk på denne og få frem oversikt over det siste døgnet, og se hvordan du har brukt strøm.

Denne funksjonen krever at du har app tjenesten StrømSmart+.

Hva er forskjellen mellom lastbalansering på en hjemmelader og live-forbruksgrense med pulsmåler?

Lastbalansering og live-forbruksgrense er to forskjellige funksjoner som bidrar til smartere energibruk, men de opererer på ulike måter.

Lastbalansering, som ofte finnes i smarte ladebokser, hjelper med å jevne ut toppene i strømforbruket ved å styre bruken av strøm i boligen. Dette kalles også for effektstyring eller effektbalansering. Dette hjelper deg med å unngå høye strømforbrukstopper, ved å distribuere strømforbruket mer jevnt over tid, spesielt under perioder med høy belastning.

Fjordkraft har ikke støtte for lastbalansering per dags dato, men har en løsning som kan gi den samme effekten, kalt live-forbruksgrense.

Live-forbruksgrense er en funksjon som kan aktiveres i appen om du har koblet til en pulsmåler og har StrømSmart+. Denne funksjonen gir deg varsel om høyt strømforbruk i sanntid. Det hjelper brukeren å være bevisst på sitt strømforbruk og å ta grep for å redusere det om nødvendig, for å unngå høye kostnader eller overforbruk.

Denne funksjonen krever at du har StrømSmart+.

Får jeg varsel om nettleien min blir dyrere?

Du som har pulsmåler kan aktivere sanntidsvarsel av nettleie. Da vil appen varsle dersom anlegget bruker så mye strøm samtidig, at man risikerer å gå opp et kapasitetsledd på nettleien, og dermed få høyere nettleie. Dette er et varsel som kan spare deg penger. 

Fremgangsmåte for å aktivere

  1. Pulsmåleren må være koblet til.
  2. Gå til ‘Legg til’ på bunnmenyen og finn ‘Sanntidsvarsling av nettleie’
  3. Velg ‘Koble til’
  4. Når tjenesten er koblet til så må varselet aktiveres (uten dette vil man ikke få varsel eller se data.)
  5. Gå til ‘Meg’ på bunnmenyen, velg innstillinger og under pushvarslinger trykk på Pulsmåler.
  6. Trykk på den øverste planken og tillat pushvarsler.
  7. Nå vil du få varsler om nettleien din er på vei til å bli dyrere

 

Denne funksjonen krever at du har app tjenesten StrømSmart+.

Smart Varme

Hva er Smart Varme?

Med Smart Varme kan du koble opp smarte panelovner, varmepumper og termostater. Dette kan for eksempel være 

  • Panelovner fra Mill
  • Varmepumpe kontroll for ikke-smarte varmepumper, fra Sensibo
  • Smart termostat fra Micromatic
  • Varmepumpe fra Toshiba

Fullstendig liste over smarte dingser som kan kobles til finnes i appen. 

Denne funksjonen krever at du har app tjenesten StrømSmart.

Hvordan fungerer det?

Smart Varme fungerer på følgende måte: 

Følger strømprisene
Vi senker temperaturen i de te timene med høyest strømpriser som bidrar til å kutte kostnader.

Tilpasset komfort
Du kan selv velge spare-temperaturen slik at energisparingen skjer uten at det går vesentlig utover komforten.

Bevarer dine rutiner og innstillinger
Dine nåværende innstillinger og rutiner forblir uendret. Smartvarme-funksjonene tar kun over i de tre dyreste timene. 

Fleksibel kontroll
Hvis du endrer temperaturen manuelt på en enhet under en spare-time, overstyrer dette sparefunksjonen for kun den timen.

Sett på pause
Du kan enkelt slå av og på Smart Varme for alle enheter i boligen fra appen. Dersom du har flere enheter i boligen som har samme navn kan du også endre navnet på dem inne i appen de tilhører (for eksempel panelovn fra Mill må endres navn på i Mill-appen. Da vil det gjenspeiles i vår app).

Denne funksjonen krever at du har app tjenesten StrømSmart.

Hvordan legger jeg det inn i appen?

For å koble til noe i Smartvarme, følger du disse stegene:

  1. Finn "Smartvarme" i appen vår under "Legg til"
  2. Trykk på det du skal koble til. Liste over tilgjengelige enheter du kan koble til ramset opp. 
  3. Logg deg inn med bruker og passord fra kontoen hos dem (for eksempel Mill brukerkonto hvis du skal koble til Mill panelovn)
  4. Velg bolig du skal koble mot
  5. Nå legges "Smart Varme" på hjemskjermen, og her kan du gå inn og styre enheter.
  6. Inne på "Legg til" og "SmartVarme" kan du trykke på "Oppdag enheter for å få fram flere enheter du har (eller som du kjøper deg) og koble mot boligen. 

 

Nå skal du velge en temperatur på enheten/e for at smartvarme funksjonen skal virke:

  1. Gå til hjemskjermen og trykk deg inn på Smart Varme
  2. Skru på "Smartvarme"
  3. Velg enhet og sett temperatur
  4. Nå aktiveres spareplanen din og du får en spareplan daglig. Du får da se de tre timene som er lagt opp til sparing

Denne funksjonen krever at du har app tjenesten StrømSmart.

StrømSmart

Hva er StrømSmart?

StrømSmart er en tjeneste i appen som hjelper deg å spare

Tjenesten koster 29 kr per måned og har ikke bindingstid.

  • Følg spotprisen frem i tid og planlegg forbruket ditt
  • Sammenlign forbruket ditt med tilsvarende boliger
  • Lad elbilen når strømmen er billigst

Hva er inkludert?
Som kunde hos oss har du automatisk tilgang til Fjordkraft-appen. Neste nivå er StrømSmart – og med StrømSmart+ får du full pakke. Her er en oversikt over du hva du får:

StrømSmart
StrømSmart gir deg tilgang til smarte verktøy i appen – som hjelper deg å bruke strømmen når den er billig. Tjenesten har ingen bindingstid. Dette er inkludert i StrømSmart:

  • Strømforbruk og kostnader
  • Spotpris og nettleie
  • Fordeler
  • Mobilabonnement
  • Solcelleproduksjon
  • Spotprisprognose
  • Forbruksmønster analyse
  • Smartlading
  • Smart varme
  • Nettleievarsling og døgnmaks

Disse tjenestene er ikke inkludert i StrømSmart, og hører til tjenesten StrømSmart+

  • Puls – strømforbruk i sanntid
  • Live forbruksgrense
Hvordan bestiller jeg StrømSmart?

Du bestiller StrømSmart ved å logge deg inn på Min Side. Der går du inn på Tjenester og trykker på bestill på StrømSmart. Du kan lese alt om tjenesten der inne og se vilkår før du bestiller.

Hvis du har problemer med å bestille StrømSmart kan du kontakte vårt kundesenter på telefon 23006100 man til fre 09:00 til 16:00, så vil de hjelpe deg med bestillingen. Husk å laste ned appen vår for å ta i bruk alle tjenestene du får med StrømSmart! 

Last ned i AppStore
Last ned i Google Play

Hvordan avbestiller jeg StrømSmart?

Du avslutter tjenesten slik:

  1. Logg deg inn på Min Side
  2. Gå inn på Tjenester
  3. Trykk på "StrømSmart"
  4. Trykk på "Avslutt" knappen
Hvorfor må jeg betale for disse funksjonene når det var gratis før?

Vi ser over alt at vi ikke er alene, det å ha en god app som gir kunder innsyn i eget forbruk er den store fokusen hos de aller fleste strømleverandørene. Vår fokus på å være kundens rådgiver, og kundeløftet vårt: "Vi gir deg mer for pengene og hjelper deg til en enklere hverdag!" gjør at vi ønsker å levere den beste appen for kundene våre. 

Dette gjør at det investeres sterkt i utvikling av digitale tjenester til kundene våre. Vi har allerede veldig mange gode tjenester til kundene våre men har hittil ikke tatt noen kostnad for dem. Å drive med utvikling er noe som har en kostnad for oss, og ved å ta betalt for diverse tjenester kan vi fortsette å satse på å lage nye tjenester til kundene våre, som hjelper kundene å spare penger. 

Dette betyr at tjenester som spotprisprognose, smartlading og analyse nå har en kostnad, selv om for eksempel spotprisprognose og smartlading tidligere var gratis å benytte i appen. Denne kostnaden kan dog spares godt inn igjen ved å ta i bruk løsningene som hjelper deg til å spare penger på strømmen du bruker. 

Hvor finner jeg vilkår for StrømSmart?

Du finner alltid vilkår for strømavtaler og tjenester du har, inne på Min Side.

Du kan trykke her for å lese vilkårene til StrømSmart:

Vilkår for StrømSmart

StrømSmart+

Hva er StrømSmart+?

StrømSmart+ er en tjeneste i appen som hjelper deg å spare

Tjenesten koster 49 kr per måned og har 6 måneders bindingstid.

  • Få full tilgang til smarte tjenester i appen
  • En pulsmåler følger forbruket ditt her og nå
  • Bli varslet om nettleien så du kan spare penger

Hva er inkludert?
Som kunde hos oss har du automatisk tilgang til basistjenestene i Fjordkraft-appen uten kostnader. Neste nivå er StrømSmart, og med høyeste nivå StrømSmart+ får du full pakke. Her er en oversikt over hva du får med StrømSmart+ :

  • Strømforbruk og kostnader
  • Spotpris og nettleie
  • Fordeler
  • Mobilabonnement
  • Solcelleproduksjon
  • Spotprisprognose
  • Forbruksmønster analyse
  • Smartlading
  • Smart varme
  • Nettleievarsling og døgnmaks
  • Puls – strømforbruk i sanntid
  • Live forbruksgrense
  • En pulsmåler

Pulsmåleren er inkludert. Derfor koster det penger å si opp innenfor bindingstiden. Bruddgebyret blir maksimalt 795 kr, og beregnes etter hvor lenge du har hatt tjenesten.

Hvordan bestiller jeg StrømSmart+?

Du bestiller StrømSmart+ ved å logge deg inn på Min Side. Der går du inn på Tjenester og trykker på bestill på StrømSmart+. Du kan lese alt om tjenesten der inne og se vilkår før du bestiller.

Om du har problemer med å bestille StrømSmart+ kan du kontakte vårt kundesenter på telefon 23006100 man til fre 09:00 til 16:00, så vil de hjelpe deg med bestillingen. Husk å laste ned appen vår for å ta i bruk alle tjenestene du får med StrømSmart+!

Last ned i AppStore
Last ned i Google Play

Hvordan avslutter jeg StrømSmart+?

Du avslutter tjenesten slik:

  1. Logg deg inn på Min Side
  2. Gå inn på Tjenester
  3. Trykk på "StrømSmart+"
  4. Trykk på "Avslutt" knappen
Hvorfor må jeg betale for disse funksjonene når det var gratis før?

Vi ser over alt at vi ikke er alene, det å ha en god app som gir kunder innsyn i eget forbruk er den store fokusen hos de aller fleste strømleverandørene. Vår fokus på å være kundens rådgiver, og kundeløftet vårt: "Vi gir deg mer for pengene og hjelper deg til en enklere hverdag!" gjør at vi ønsker å levere den beste appen for kundene våre. 

Dette gjør at det investeres sterkt i utvikling av digitale tjenester til kundene våre. Vi har allerede veldig mange gode tjenester til kundene våre men har hittil ikke tatt noen kostnad for dem. Å drive med utvikling er noe som har en kostnad for oss, og ved å ta betalt for diverse tjenester kan vi fortsette å satse på å lage nye tjenester til kundene våre, som hjelper kundene å spare penger. 

Dette betyr at tjenester som spotprisprognose, smartlading og analyse nå har en kostnad, selv om for eksempel spotprisprognose og smartlading tidligere var gratis å benytte i appen. Denne kostnaden kan dog spares godt inn igjen ved å ta i bruk løsningene som hjelper deg til å spare penger på strømmen du bruker. 

Hvor finner jeg vilkårene for StrømSmart+?

Du finner alltid vilkår for strømavtaler og tjenester du har, inne på Min Side.

Du kan trykke her for å lese vilkårene til StrømSmart+:

Vilkår for StrømSmart+

Har du andre spørsmål?

  • Bestilling og flytting

    Finn ut mer om bestillinger på strøm, oppsigelse av strøm, og bestilling av strøm til ditt nye hjem hvis du har flyttet.

  • Faktura

    Finn ut mer om strømregningen. Spørsmål og svar om betaling, AvtaleGiro og eFaktura.

  • Produkter og tjenester

    Finn ut mer om tjenestene våre. Spørsmål og svar om produkter som StrømSmart, fordelspoeng, Trumf, verving mm.

  • Pulsmåler

    Finn ut mer om pulsmåleren. Spørsmål og svar om aktivering, bruk og sanntidsmåling av strøm.

  • Solkonto og solceller

    Finn ut mer om solcellepanel. Spørsmål og svar om solkonto og salg av egenprodusert strøm.

  • Strøm og nettleie

    Finn ut mer om strøm og nettleie. Spørsmål og svar om nettselskap, strømleverandør og elsertifikat.

  • Strømforbruk

    Finn ut mer om strømforbruk. Spørsmål og svar om måleravlesning, forbruk og strømmåleren.

Skjermbilde av appen

En app som gir deg enkel oversikt

  • Få nyttig innsikt om strømmen, rett på mobilen
  • Følg forbruket i hverdagen – og gjør smarte grep for å spare
  • Mer enn 550 000 har allerede tatt i bruk appen vår

  • Ring 23 00 61 00

    Åpent alle hverdager 9-16

  • Send e-post

    Du hører fra oss innen 1-2 virkedager.

WEB02