App
Finn ut mer om Fjordkraft-appen. Spørsmål og svar om innlogging, smarte tjenester og strømsparing i appen.
Du kan finne forbruket ditt i appen vår eller på Min Side.
Du kan også se forbruket ditt på fakturaen du mottar fra oss; her vil du også kunne se en graf som sammenligner forbruket fra år til år på månedsnivå også, slik at du kan sammenligne hvor mye strøm du brukte i mars i år sammenlignet med mars i fjor for eksempel.
Det er ikke så lett å vite hva som er et normalt strømforbruk for en enebolig. Det som er vanlig sør i landet er ikke nødvendigvis normalt i nord, og i milde vintre bruker man naturlig nok mindre strøm enn i kalde vintre. Likevel finnes det statistikk man kan bruke.
Du kan lese mer om dette i artikkelen vår "Strømforbruk i enebolig"
Norge er delt inn i fem ulike prisområder
Dette er fordi produksjonen og tilgangen på strøm kan variere mellom landsdelene. Derfor vil du oppleve ulike strømpriser, avhengig av hvor i landet du bor. Prisområdene vi har er:
Sjekk dagens strømpris for ditt prisområde her
Husk at du også alltid finner spotprisen for prisområdet ditt, inne i appen vår. 📱
Om du skrur av hovedsikringen på strømmåleren din vil det ikke gå noe strøm til boligen din, som vil redusere strøm-fakturaen din. Netteieren din kan allikevel estimere et forbruk basert på historiske data og sende dette til Elhub, som fordeler forbruket. Dette kan føre til at det registreres et forbruk selv om det faktisk ikke er noen aktiv strømbruk i øyeblikket.
Når sikringene skrus på igjen, vil netteier sørge for at fakturaen din blir korrigert, slik at du får tilbake det du har betalt for mye.
Lurer du på noe mer om dette kan det vært lurt å kontakte netteier direkte.
For å få åpnet HAN-porten på strømmåleren din må du ta kontakt med din netteier.
Ja, på Min side finner du en enkel oversikt over ditt strømforbruk. Denne oversikten viser strømforbruket fra din måler ble aktiv hos oss. Der finner du også en link videre til mer detaljer om ditt forbruk, via strømbransjens nye felles portal Elhub.
Med tjenesten StrømSmart+ får du en pulsmåler også, hvor du kan se forbruket ditt i sanntid.
Siden det er netteieren din som har ansvar for måleren din er det dem du må kontake hvis du mistenker at det er en feil på din måler. Dette kan vi dessverre ikke hjelpe deg med. Hvis du er usikker på hvem som er din lokale netteier kan du finne dette på din siste faktura fra oss.
Her finner du kontaktinformasjonen til alle landets nettselskaper.
Det mest vanlige strømnettet i Norge er 230 IT-nett. Mindre enn 30 prosent av norske boliger har 400 TN-nett, men tallet er økende ettersom stort sett alle nye boliger får 400 V så lenge det er tilgjengelig i området.
Den enkleste å finne ut hvilket strømnett du har i din bolig er å se på sikringsskapet ditt, hvor det kan stå et skilt på utsiden som beskriver nettsystemet. Har du TN-nett, skal skiltet være rødt med hvite bokstaver og det skal stå 400 V TN.
Har du IT- eller TT-nett og skapet er merket, er skiltet blått og det står 230 V IT eller 230 V TT. De fleste eldre skap med 230 V er imidlertid ikke merket.
Om du ikke finner ut av dette selv anbefaler vi at du tar kontakt med din lokale netteier for å finne ut hvilket strømnett du har. Fjordkraft har dessverre ikke oversikt over dette.
Hvis du har en automatisk strømmåler/AMS-måler trenger du ikke lenger lese av strømmen din, siden avlesningene sendes til netteieren din helt automatisk.
Hvis du ikke har AMS-måler leverer du måleravlesningen direkte til din netteier. Dette kan du gjøre på deres Min side. De fleste netteiere sender automatisk en påminnelse på sms eller e-post når det er på tide å lese av strømmen. Får du en slik påminnelse er det en fordel om du sender avlesningen så snart du har anledning, slik at strømregningen blir korrekt.
Dersom du har AMS-måler sendes måleravlesningene automatisk, og du trenger ikke gjøre noen ting.
Dersom du har en strømmåler av den gamle typen, og glemmer å sende måleravlesning i en periode, vil du fortsatt få regningene dine som vanlig. Men beløpet på fakturaen vil da bli estimert. Regningene vil fortsette å ha et estimert beløp helt frem til du sender inn en ny måleravlesning.
Etter at du har sendt en ny målavlesning blir forbruket ditt rettet opp på din neste strømregning.
Måleravlesning av strøm var tidligere noe man måtte gjøre jevnlig for å få riktig strømregning. Hvis du har en automatisk strømmåler/AMS-måler trenger du ikke lenger lese av strømmen din, siden avlesningene sendes til netteieren din helt automatisk.
Hvis du ikke har AMS-måler er det anbefalt å sende måleravlesning til din netteier siste dagen i hver måned. Du velger llikevel selv når du vil sende måleravlesning, og du kan gjøre det så ofte du ønsker. Reiser du for eksempel på en lengre ferie, kan du gjerne lese av strømmen før du reiser og når du kommer tilbake, slik at du får registrert strømforbruket ditt riktig.
Det er smart å sende måleravlesning jevnlig, slik at strømregningene du får stemmer overens med det faktiske strømforbruket ditt. Hvis du glemmer det en gang, eller sender for sent, vil regningen din være estimert frem til ny avlesning er gjort. Da vil regningen din også bli oppdatert med korrekt forbruk neste gang vi sender regning.
Finn ut mer om Fjordkraft-appen. Spørsmål og svar om innlogging, smarte tjenester og strømsparing i appen.
Finn ut mer om bestillinger på strøm, oppsigelse av strøm, og bestilling av strøm til ditt nye hjem hvis du har flyttet.
Finn ut mer om strømregningen. Spørsmål og svar om betaling, AvtaleGiro og eFaktura.
Finn ut mer om tjenestene våre. Spørsmål og svar om produkter som StrømSmart, fordelspoeng, Trumf, verving mm.
Finn ut mer om pulsmåleren. Spørsmål og svar om aktivering, bruk og sanntidsmåling av strøm.
Finn ut mer om solcellepanel. Spørsmål og svar om solkonto og salg av egenprodusert strøm.
Finn ut mer om strøm og nettleie. Spørsmål og svar om nettselskap, strømleverandør og elsertifikat.
Åpent alle hverdager 9-16
Du hører fra oss innen 1-2 virkedager.