Du finner enkel oversikt over dine fakturaer på Min side. Her kan du åpne en kopi av fakturaene dine, sjekke hvilke fakturaer som er betalt og hvor mye som eventuelt gjenstår å betale.
Takk for tilbakemeldingen
Som kunde hos Fjordkraft kan du få betalingsutsettelse på fakturaen din, så lenge du ikke har andre utestående fakturaer hos oss. Da kan du enkelt logge deg inn i min side og velge betalingsutsettelse der. Vi anbefaler at du gjør dette i god tid før regningen forfaller.
Takk for tilbakemeldingen
Ja, du kan få en fast forfallsdato den 20. hver måned. Det koster 59 kroner per måned, og du ordner det selv på Min side.
For å kunne tilby en fast forfallsdato vil fakturaen forfalle den 20. i måneden etter at fakturaen sendes ut. I tillegg til en fast forfallsdato får du dermed automatisk en måneds betalingsutsettelse.
Tjenesten kan når som helst avbestilles. Ved avbestilling vil du få to fakturaer med forfall i samme måned.
Takk for tilbakemeldingen
Du får den første strømregningen fra oss i midten av måneden etter at du ble strømkunde hos oss. Da blir du fakturert for strømmen fra du ble kunde hos oss og ut den første måneden.
I de fleste tilfeller vil du også få nettleien fra din netteier med på strømregningen. Nettleien faktureres for hele måneder, og tar ikke hensyn til perioden du har vært kunde hos oss. Det vanlige er at du på første strømregning fra oss enten får nettleie for hele den forrige måneden, eller, dersom du ble strømkunde av oss tidlig i måneden, også får nettleien for måneden før det igjen.
Eksempel:
Jeg ble kunde av Fjordkraft 6. august. Når får jeg da strømregningen?
Du får første strømregningen i midten av september. Den inneholder strømforbruk for perioden 6. august til 31. august.
I tillegg får du også nettleie for hele august (1. august til 31. august). Siden du ble kunde av oss tidlig i august, sendte din netteier nettleiefakturaen for hele juli til oss. Denne vil komme med på første faktura fra oss.
Takk for tilbakemeldingen
Du kan bestille Avtalegiro og eFaktura ved å gå inn på fakturainnstillinger i Min side.
Avtalegiro og eFaktura er en avtale mellom deg og banken din. Det er ikke mulig for vår kundeservice å opprette, endre eller avslutte Avtalegiro eller eFaktura på dine vegne.
Merk at dersom du kun velger Avtalegiro, vil vi fortsatt sende deg en kopi av strømregningen din i posten og du vil bli fakturert for fakturabegyr. Om du vil unngå å få faktura på papir er det altså en forutsetning at du velger eFaktura. Da unngår du også å måtte betale fakturagebyr. Om du blir bedt om en eFakturareferanse kan du finne denne på din siste faktura fra oss.
Takk for tilbakemeldingen
eFaktura betyr at du har elektronisk betaling i stedet for papirfaktura. Dette kan du bestille ved å gå inn på Fakturainnstillinger i Min side. Da vil du få en elektronisk faktura, og det eneste du trenger å gjøre er å godkjenne regningene i nettbanken. Hvis du vil unngå å få faktura levert i postkassen anbefaler vi at du i stedet bestiller eFaktura. Da slipper du også å betale fakturagebyr.
Avtalegiro betyr at regningene trekkes automatisk fra kontoen din ved forfall. Dette kan du også bestille ved å gå inn på Fakturainnstillinger i Min side. Merk at dersom du kun velger Avtalegiro, vil vi fortsatt sende deg en kopi av strømregningen din i posten. Om du vil unngå å få faktura på papir er det altså en forutsetning at du velger eFaktura.
Et annet alternativ er å bestille både Avtalegiro og eFaktura. Da blir regningene betalt automatisk og elektronisk, slik at du ikke trenger å foreta deg noe som helst.
Avtalegiro og eFaktura er en avtale mellom deg og banken din. Det er ikke mulig for vår kundeservice å opprette, endre eller avslutte Avtalegiro eller eFaktura på dine vegne. Om du blir bedt om en eFakturareferanse kan du finne denne på din siste faktura fra oss.
Takk for tilbakemeldingen
Hvis du bruker mobilappen Vipps har du sikkert lagt merke til at du får beskjed av Vipps når du mottar en ny eFaktura. Fjordkraft sender ikke regninger direkte i Vipps, men en eFaktura mottar du både i nettbanken og i Vipps. Det vil si at om du har opprettet avtale om eFaktura med oss, så vil regningen dukke opp både i nettbanken og i Vipps-appen. Du kan selv velge hvor du ønsker å betale den.
Hvis du mottar en Vipps Regning, mottar du den kun i appen, og da må den betales der.
Takk for tilbakemeldingen
Med den nye AMS-målerne skal vi nå alle bli timesmålte. For hver time utregnes beløp, altså volum ganget med pris. Når dette slås sammen til en fakturalinje på fakturaen din så blir det utregnet en snittpris. Det vil si: Det blir presentert en snittpris for hele perioden. Beløpet er utregnet fra hver enkelt timesverdi og tilhørende pris.
På grunn av dette kan kunder som har flere målere oppleve at fremstår som de har forskjellige strømpriser på de forskjellige målerne. Dette er fordi de har brukt strøm i ulike mengder og til ulik tid.
Hvis du bruker en større andel av forbruket ditt i timer som er priset høyt, vil summen av alle timene trekke gjennomsnittsprisen opp. Hvis du bruker en større andel av forbruket ditt i timer som er priset lavt, vil summen av alle timene trekke gjennomsnittsprisen ned.
Takk for tilbakemeldingen
Hvis du har en automatisk strømmåler vil denne ofte lese av strømmen time for time. Det betyr at du betaler for hvor mye strøm du bruker på en time, basert på strømprisen i den timen.
For at du skal slippe å forholde deg til alle timespriser gjennom måneden, og fordi det ville tatt mye plass, er det et gjennomsnitt av prisene som vises på strømregningen din. Derfor kan det være forskjell på den prisen du ser på fakturaen og de strømprisene du har hatt gjennom måneden.
Du kan finne dine timesavlesninger ved å logge deg inn på din lokale netteiers variant av Min side. Du har også full oversikt hvis du logger deg inn på elhub.no.
Takk for tilbakemeldingen
Noen kunder tror de har blitt dobbeltfakturert i overgangen fra gammel til ny strømleverandør. Ofte tror man at man har blitt fakturert for samme periode fra begge strømleverandørene, eller at begge selskapene har fakturert for den samme nettleien. Dette kan man enkelt sjekke ved å se på hvilke datoer faktureringen gjelder for – da viser det seg som regel at fakturaene gjelder for forskjellige datointervaller.
Hvis du fortsatt er usikker er det bare å kontakte oss, så tar vi en nærmere kikk for deg.
Takk for tilbakemeldingen
Strømregningen varierer gjennom året, og det kan være mange grunner til hvorfor beløpet endrer seg. Det er ikke uvanlig at fakturaen blir høyere når temperaturene synker, fordi det brukes mer strøm og strømprisene øker. Samtidig bruker man gjerne mer strøm i disse periodene, fordi man må bruke mer energi på å varme opp boligen sin.
Andre årsaker til økning i strømregningen kan være om du har flyttet til ny bolig, om nettleien har økt eller om du får levert strøm til en ekstra strømmåler som eksempelvis en hytte. Det kan også hende at du nylig har fått strøm og nettleie samlet på én regning.
Det kan også hende vi har beregnet for lavt forbruk i tidligere periode(r). Hvis nettleien også er blitt beregnet i den samme perioden, så vil denne også trolig ha vært fakturert for lite. Du vil da ende opp med å få etterslepet på en senere faktura.
For å få en forklaring på hvorfor nettopp din faktura er høyere enn forventet anbefaler vi deg å kontakte vår kundeservice, slik at vi kan ta en nærmere kikk på dette for deg.
Takk for tilbakemeldingen
En automatisk strømmåler er en digital måler som registrerer og sender strømforbruket ditt til nettselskapet ditt automatisk, slik at du slipper å lese av måleren selv. AMS er en forkortelse for Avanserte Måle- og Styringssystemer.
Alt som har med måleren din å gjøre styres av nettselskapet ditt. Det er de som leser av forbruket ditt, for så å sende disse verdiene videre til oss, slik at vi kan fakturere deg for strømmen du har brukt. Alle nettselskaper skal i løpet av kort tid gå over til å lese av strømmen din time for time, slik at prisen du betaler for strømmen din blir mye mer nøyaktig
Fjordkraft har ingenting med den nye måleren din å gjøre, og alle spørsmål rundt den må stilles til din netteier. Netteieren din kan også svare på om du har fått timesavlesning på strømmen din.
Takk for tilbakemeldingen
Ja, på Min side finner du en enkel oversikt over ditt strømforbruk. Denne oversikten viser strømforbruket fra din nye måler ble installert. Der finner du også en link videre til mer detaljer om ditt forbruk, via strømbransjens nye felles portal Elhub.
Takk for tilbakemeldingen
Strømnettet i Norge skal moderniseres, og nye automatiske strømmålere er et viktig element i utviklingen av infrastrukturen. Med automatiske strømmålere får Norge et sikrere og mer fleksibelt strømnett, og behovet for fremtidige utbygginger av nettet reduseres. Det er myndighetene som har bestemt at alle strømmålerne skal byttes ut med nye automatiske strømmålere. Dette er den største moderniseringen av strømnettet i Norge på over 100 år.
Alt som har med måleren din å gjøre styres av nettselskapet ditt. Fjordkraft har ingenting å gjøre med den nye måleren din, og alle spørsmål rundt den må stilles til din netteier.
Takk for tilbakemeldingen
Både ja og nei. Med AMS-målerne økte nettleien med omtrent 200 kroner per år hvis du har et gjennomsnittlig strømforbruk. Over tid forventer vi likevel at du vil spare mer enn dette, siden AMS-måleren gir muligheter for et mer effektivt strømforbruk.
Takk for tilbakemeldingen
Siden det er netteieren din som har ansvar for måleren din er det dem du må kontake hvis du mistenker at det er en feil på din AMS-måler. Dette kan vi dessverre ikke hjelpe deg med. Hvis du er usikker på hvem som er din lokale netteier kan du finne dette på din siste faktura fra oss.
Her finner du kontaktinformasjonen til alle landets nettselskaper.
Takk for tilbakemeldingen
For å få åpnet HAN-porten på strømmåleren din må du ta kontakt med din netteier.
Takk for tilbakemeldingen
Hvis du har en automatisk strømmåler/AMS-måler trenger du ikke lenger lese av strømmen din, siden avlesningene sendes til netteieren din helt automatisk.
Hvis du ikke har AMS-måler leverer du måleravlesningen direkte til din netteier. Dette kan du gjøre på deres Min side. De fleste netteiere sender automatisk en påminnelse på sms eller e-post når det er på tide å lese av strømmen. Får du en slik påminnelse er det en fordel om du sender avlesningen så snart du har anledning, slik at strømregningen blir korrekt.
Takk for tilbakemeldingen
Dersom du har AMS-måler sendes måleravlesningene automatisk, og du trenger ikke gjøre noen ting.
Dersom du har en strømmåler av den gamle typen, og glemmer å sende måleravlesning i en periode, vil du fortsatt få regningene dine som vanlig. Men beløpet på fakturaen vil da bli beregnet. Regningene vil fortsette å ha et beregnet beløp helt frem til du sender inn en ny måleravlesning.
Etter at du har sendt en ny målavlesning blir forbruket ditt rettet opp på din neste strømregning.
Takk for tilbakemeldingen
Måleravlesning av strøm var tidligere noe man måtte gjøre jevnlig for å få riktig strømregning. Hvis du har en automatisk strømmåler/AMS-måler trenger du ikke lenger lese av strømmen din, siden avlesningene sendes til netteieren din helt automatisk.
Hvis du ikke har AMS-måler er det anbefalt å sende måleravlesning til din netteier ved hvert månedsskifte. Du velger selv når du vil sende måleravlesning, og du kan gjøre det så ofte du ønsker. Reiser du for eksempel på en lengre ferie, kan du gjerne lese av strømmen før du reiser og når du kommer tilbake, slik at du får registrert strømforbruket ditt riktig.
Det er smart å sende måleravlesning jevnlig, slik at strømregningene du får stemmer overens med det faktiske strømforbruket ditt.
Takk for tilbakemeldingen
Hvis perioden som er avregnet inneholder timesverdier som netteier har stipulert, er vi pliktig til å opplyse om at det ikke utelukkende er brukt avleste timesverdier for hele perioden. Dette gjelder ned til én time stipulert.
Takk for tilbakemeldingen
Det er enklere for deg
Du slipper å lese av strømmen
Du får bedre og mer detaljert oversikt over strømforbruket ditt.
Alt som har med måleren din å gjøre styres av nettselskapet ditt. Fjordkraft har ingenting å gjøre med den nye måleren din, og alle spørsmål rundt den må stilles til din netteier.
Takk for tilbakemeldingen
Mest sannsynlig har du det. Dette kan ikke vi svare på, men hvis du tar kontakt med nettselskapet ditt kan de svare på dette for deg. Det er ikke alle nettselskaper som har dette på plass enda, men det kommer i løpet av kort tid.
Takk for tilbakemeldingen
Alle strømkunder som har AMS-måler skal fremover få strømmen avlest automatisk time for time. Dette gir en nøyaktig avlesning av hvor mye strøm du bruker til enhver tid. Hvis du ikke allerede har timesavlesning, vil du snart få det. Det er din lokale netteier som tar seg av måleren og avlesningene dine. Om du har spørsmål om dette kan du ta kontakt med netteieren din. Du finner informasjon om hvem som er din netteier på fakturaen.
Takk for tilbakemeldingen
Disse kan du finne ved å logge deg inn på din lokale netteiers variant av Min side. Du har også full oversikt hvis du logger deg inn på elhub.no.
Takk for tilbakemeldingen
Timesmåling påvirker ikke strømavtalen din. Du vil ha den samme strømavtalen som før.
Siden de nye AMS-målerne vil levere avlesninger time for time blir prisen du faktisk betaler for strømmen din mye mer nøyaktig. Det er ikke alle nettselskaper som har dette på plass enda, men det kommer i løpet av kort tid. Hvis du har en spotprisavtale på strømmen din vil du på denne måten faktureres for hva strømmen kostet da du faktisk brukte den, i stedet for at du faktureres for et gjennomsnitt for hele måneden slik man gjorde tidligere. Andre strømavtaler, som for eksempel vår “Forutsigbar”-avtale, vil ha en strømpris som endres sjeldnere. Disse vil derfor ikke påvirkes av timefakturering på samme måte som det en spotprisavtale vil.
Takk for tilbakemeldingen
Nettleie er summen du betaler for å få overført strøm til huset ditt. Når du får strømregningen din betaler du for to ting: strøm fra Fjordkraft, og nettleie til ditt lokale nettselskap. Summen du betaler i nettleie går ikke til oss, men blir overført videre til din netteier.
Nettleien dekker kostnadene som nettselskapet har med å frakte strømmen hjem til deg. I tillegg dekker nettleien drift og vedlikehold av ledningsnettet og strømmålere, samt offentlige avgifter. Du kan ikke velge hvem nettleien skal betales til, siden dette avhenger av hvor i landet du bor. Hvert nettselskap har monopol innenfor sitt geografiske område.
Takk for tilbakemeldingen
Nettleien går til din lokale netteier, som eier ledningsnettet i ditt område. Nettleien går blant annet til å dekke drift og vedlikehold av ledningsnettet der du bor. Du har kun én strømledning inn til boligen din, og kan derfor ikke velge hvem som skal være netteieren din.
Strøm kjøper du av Fjordkraft eller en annen strømleverandør. Dette beløpet styres først og fremst av strømpriser og av hvor mye strøm du bruker. Som forbruker står du fritt til å velge hvilken strømleverandør du vil ha.
Alle strømkunder i Norge betaler for både strøm og nettleie. Som kunde får du disse kostnadene samlet på én regning. Dermed slipper du å få egne regninger fra din netteier.
Takk for tilbakemeldingen
Før var det vanlig å få strøm og nettleie på separate regninger. De lokale netteierne sendte en egen faktura til kundene for nettleien, mens strømleverandørene fakturerte for strømmen.
Men for å gjøre det enklere for forbrukerne har myndighetene besluttet at begge disse kostnadene skal samles på samme regning, og at det er strømleverandørene som skal fakturere begge deler.
Dermed slipper du å få egne regninger fra din netteier. Det du betaler i nettleie går fortsatt til din netteier og det du betaler i strøm går fortsatt til din strømleverandør. Men nå betaler du altså bare én regning i stedet for to.
Takk for tilbakemeldingen
Hvis du er usikker på hvilket nettselskap som drifter strømnettet i din del av landet kan du sjekke baksiden av strømregningen din. Der står navnet på nettselskapet, samt deres kontaktinformasjon.
Vi har også listet opp alle nettselskapene, med deres kontaktnumre, på denne siden.
Takk for tilbakemeldingen
Det kan være flere grunner til at nettleien ikke er inkludert på fakturaen din. For å svare på hva grunnen er i ditt konkrete tilfelle anbefaler vi at du kontakter oss på telefon, chat eller Facebook.
De vanligste grunnene er:
Takk for tilbakemeldingen
Alle strømkunder i Norge betaler for elsertifikater. Dette er en lovpålagt kostnad som er inkludert i påslaget på din strømregning. Du betaler altså for dette uavhengig av hvilken strømleverandør du har.
Elsertifikater er en støtteordning for fornybar strøm. Det innebærer at produsenter som investerer i fornybar energi får inntekter fra salg av elsertifikater. Hensikten med ordningen er å gjøre det mer lønnsomt for dem som produserer strøm å investere i fornybar produksjon.
Takk for tilbakemeldingen
Dersom du ikke velger noen strømleverandør når du flytter, vil anlegget ditt havne på leveringsplikt. Det betyr at din lokale netteier blir nødt til å ta seg av strømleveransen til din bolig.
Siden kjøp og salg av strøm er en oppgave som netteieren din vanligvis ikke utfører, vil det løpe gebyrer som følge av dette. De første 6 ukene er påslaget regulert, det vil si du betaler spotpris + 6,25 øre/kwh i påslag. Deretter står netteieren din fritt til å bestemme strømpris og påslag selv, og prisene vil derfor variere ut fra hvilken netteier som eier ledningsnettet der du bor.
For å unngå leveringsplikt når du flytter kan du melde flytting her.
Takk for tilbakemeldingen
Er du sikker på at du burde stenge strømmen? Dersom du skal flytte ut, er det ikke vanlig å stenge et anlegg. Man avtaler med den som skal overta boligen hvem strømmen skal stå på, eventuelt med huseier. Dersom man har et sommerhus og har en moderne AMS-måler vil du kun bli fakturert for faktisk strømforbruk. De faste kostnadene ved strømleveransen og nettleien vil likevel påløpe.
Dersom du likevel ønsker å stenge strømmen må du kontakte nettselskapet ditt. De vil vanligvis ta et gebyr for dette.
Takk for tilbakemeldingen
Elhub (elhub.no) er et sentralt IT-system som fra februar 2019 effektiviserer kraftmarkedet i Norge. Det er en nøytral datahub som håndterer all måledata og markedsprosesser i det norske kraftmarkedet. Her kan du logge deg inn og se, kontrollere og gi tilgang til dine egne data lagret i Elhub. Du kan blant annet se:
Statnetts heleide datterselskap Elhub AS har ansvar for å etablere og forvalte Elhub.
Takk for tilbakemeldingen
Vi vil gjerne høre fra deg om du er misfornøyd med noe. Ring oss gjerne på 23 00 61 00, chat med oss eller send en e-post. Vi er her for deg alle hverdager fra 8 til 18.
Hvis du har vært i kontakt med oss uten å få løst saken, oppfordrer vi til å klage via elklagenemnda.no. Vi oppfordrer også til å kontakte DNV som er sertifiseringsorganet for Trygg Strømhandel hvis du opplever uønsket adferd.
Andre klagemuligheter:
Takk for tilbakemeldingen
Du kan enkelt logge deg inn på Min Side uten at du trenger å opprette noe passord. Du kan skrive inn telefonnummer og fødselsdato, så sender vi deg en kode på SMS.
Om du har problemer med å logge deg inn kan du kontakte vår kundeservice, så hjelper vi deg.
Takk for tilbakemeldingen
På Min Side kan du:
Takk for tilbakemeldingen
Vi har ansvaret for at kunde- og kontaktinformasjon er riktig. Denne informasjonen deler vi med nettselskapet ditt og Elhub.
Innimellom må vi og nettselskapet kontakte deg. Det kan for eksempel være hvis avtalevilkårene oppdateres, eller hvis strømnettet skal kobles ut/vedlikeholdes.
Vi bruker ikke din kontaktinformasjon til markedsføring med mindre du har gitt samtykke dette. Vi behandler kundeinformasjon fortrolig og i henhold til personvern.
På Min side og i appen kan du se hvilken kundeinformasjon vi har registrert på deg, og kan oppdatere denne.
Takk for tilbakemeldingen
Forutsigbar betaling er en tjeneste lever at Steddi Payments, som gjør det enkelt for deg å vite hvor mye du skal betale i måneden. I stedet for å få høyere regninger om vinteren og lavere om sommeren, betaler du et likt beløp hver måned. Du betaler altså for et gjennomsnitt av strømforbruket ditt gjennom året. Du har også mulighet å velge to betalingsfrie måneder dersom du trenger det.
Steddi beregner beløpet ut fra hvor mye strøm du vanligvis bruker. Denne informasjonen får Steddi tilsendt av din lokale netteier. Beløpet blir automatisk beregnet for deg, og du trenger ikke å foreta deg noe. Hvis det skulle vise seg at du bruker mer eller mindre strøm enn forventet, justeres bare beløpet. Dette gjøres for at den totale summen du betaler gjennom året skal bli riktig.
Tjenesten har ingen bindingstid og du kan selvsagt si opp denne tjenesten når du selv vil. Da ser Steddi på saldoen din, og gjør opp for om du har betalt inn for mye eller for lite i forhold til det faktiske strømforbruket ditt.
Forutsigbar betaling koster 59 kroner per måned. Les mer om Forutsigbar betaling
Takk for tilbakemeldingen
Strømforsikringen gir deg flere fordeler:
Så lenge du er sykemeldt minst 50 % i mer enn 30 dager, gjelder forsikringen fra første dag. Da dekker vi kostnadene for strøm og nettleie i inntil seks måneder. Maksimalt beløp per måned er 5000 kroner. Egne vilkår for alders- og uførepensjonister.
Blir du arbeidsledig dekker vi kostnadene for strøm og nettleie i inntil seks måneder. Maksimalt beløp per måned er 5000 kroner.
Ødelegges elektronisk inventar av lynnedslag, overspenning eller elektriske feil får du normalt dette dekket av innboforsikringen. Men ofte må du likevel betale en betydelig egenandel. Vi dekker egenandelen din med inntil 4000 kroner.
Takk for tilbakemeldingen
Vi vil gjerne høre fra deg om du er misfornøyd med noe. Ring oss gjerne på 23 00 61 00, chat med oss eller send en e-post. Vi er her for deg alle hverdager fra 8 til 18.
Hvis du har vært i kontakt med oss uten å få løst saken, oppfordrer vi til å klage via elklagenemnda.no. Vi oppfordrer også til å kontakte DNV som er sertifiseringsorganet for Trygg Strømhandel hvis du opplever uønsket adferd.
Andre klagemuligheter:
Takk for tilbakemeldingen
Ja, du trenger ikke melde oppsigelse til din forrige strømleverandør når du bytter. Vi tar oss av alt det praktiske med oppsigelse av din gamle strømavtale. Alt du trenger å gjøre er å velge en ny strømavtale så ordner vi resten.
Takk for tilbakemeldingen
Hos oss kan du bytte strømavtale raskt og enkelt enten du er kunde hos en annen strømleverandør, eller allerede får strømmen levert fra Fjordkraft. Slik gjør du det:
1. Velg en strømavtale
2. Oppgi ditt telefonnummer og e-post
3. Velg hvilken adresse du vil ha levert strøm til
Bestillingen tar bare et par minutter. Hvis vi skulle trenge noen flere opplysninger som for eksempel en ny måleravlesning, sender vi deg en sms som du kan svare på.
Takk for tilbakemeldingen
Som forbruker har du 14 dagers angrerett. Her finner du avtalevilkår og angrerettskjema for strøm, mobil og hjemmelader fra Fjordkraft:
Strøm
Mobil
Hjemmelader
Takk for tilbakemeldingen