Spørsmål og svar pulsmåler

Spørsmål om pulsmåleren?

Finn ut mer om åpning av HAN-porten, aktivering og bruk av pulsmåleren din.

Aktivering og feilsøking

Hva er HAN-port, og hvordan åpner jeg den?

Alle strømmålere har en HAN-port. Denne brukes til å koble på forskjellige enheter, som vår pulsmåler.

Hvis du vil åpne HAN-porten, må du kontakte netteieren din eller logge inn på nettsiden deres. På grunn av personvern kan vi dessverre ikke kontakte dem for deg – det er noe du selv må gjøre. Det tar vanligvis kun noen få minutter.

Kan jeg koble flere enheter til den samme HAN-porten?

Det finnes splittere som man kan koble til HAN-porten sin, slik at man kan koble flere enheter til samtidig. Dette gjør at man kan koble både pulsmåleren vår til HAN-porten, og for eksempel equalizer fra Easee, samtidig. Vi kan derimot ikke garantere at dette fungerer optimalt. Pulsmåleren vår krever en viss mengde strøm for å fungere optimalt, og når man bruker en slik splitter i HAN-porten kan dette gjør at pulsmåleren ikke får noe strøm, siden den deler strømkilden med en annen enhet. 

Det er verdt å prøve om du har en splitter og vil koble flere enheter til HAN-porten din, men vi kan ikke garantere at det fungerer som ønsket. 

Hvor lang tid tar det å åpne HAN-porten?

Det varierer fra netteier til netteier, hvor lang tid det tar fra du kontakter dem, til HAN-porten er åpnet. Sjekk dette med netteieren din når du kontakter dem. Du kan ikke koble opp pulsmåleren før Han-porten er åpen.

Noen typer strømmålere har en egen HAN-port-modul som netteier må sende deg i posten. Det kan derfor variere litt på hvor raskt HAN-porten din er åpen og klar til å tas i bruk. Netteier vil informere deg når du snakker med dem.

HAN-porten er åpen, men appen sier den er lukket.

Noen ganger kan det ta litt tid før pulsmåleren registrerer at HAN-porten er åpen. Så vent 5-10 minutter og prøv igjen.

Om dette ikke løser problemet og netteieren din har bekreftet at HAN-porten er åpen, så betyr det at appen ikke får kontakt med pulsmåleren din.

Her kan du se tips til hvordan du kan forbedre kontakten med pulsmåleren.

Hvordan får jeg aktivert pulsmåler tjenestene i appen?

Når du har fått netteier til å åpne HAN-porten din, kan du starte oppkobling av pulsmåleren din.

1. Plugg inn i strømmåler og start ladingen: Plugg den ene enden av den vedlagte ledningen i pulsmåleren, og den andre enden i HAN-porten i strømmåleren din. Nå vil pulsmåleren begynne å lade. Dette ser du ved at den begynner å blinke grønt. Det tar ca. 30 minutter før den er klar for bruk i Fjordkraft-appen. Opplever du at den blinker rødt, kan du lese mer her.

2. Nå kan du se pulsmåleren i appen: Under «Hjem» i appen vil du nå finne et eget ikon for pulsmåleren. Klikk deg inn, og se forbruket ditt i sanntid. Nå kan du gå rundt i boligen din å skru av og på ting for å se hvordan det påvirker forbruket ditt. Dersom den ikke dukker opp kan lukke appen og åpne den på nytt så vil du finne den. 

Bruker pulsmåleren mobilnett eller WiFi?

Pulsmåleren bruker mobilnettet, og krever dekning for å fungere. Det betyr at du må plassere den slik at antennen peker utover, mot der dekningen er best.

Dersom du generelt opplever utfordringer med dårlig mobilnett, vil dette også påvirke ytelsen til pulsmåleren.

Må jeg lade pulsmåleren?

Første gang du kobler opp pulsmåleren, eller etter en resett, må pulsmåleren stå tilkoblet i måleren din i ca. 15-20 minutter for å lade opp, men ellers henter den strømmen direkte fra strømmmåleren din. Du trenger altså ikke tenke på oppladning av pulsmåleren på generelt grunnlag. 

Pulsmåleren fungerer ikke, hvordan feilsøker jeg?

Er HAN-porten åpnet?
HAN-porten må være åpnet for at pulsmåleren skal motta informasjon. Hos de fleste nettleverandørene kan dette gjøres på Min side hos netteier. Her kan du også sjekke om HAN-porten er åpen eller ikke. Det varierer fra netteier til netteier hvor lang tid dette kan ta - alt fra noen minutter til noen dager.

Plugg pulsmåleren ut og inn av HAN-porten
Om HAN-porten er åpnet, kan du forsøke å plugge den ut og inn i HAN-porten igjen.
Det er en knapp på undersiden av pulsmåleren som du kan holde inne i 10 sekunder for å resette enheten. Etter 4-5 minutter kan du sjekke om du får kontakt med pulsmåleren.

Pulsmåleren lader opp batteriet
Det tar vanligvis 15-20 minutter å lade opp batteriet, men vi anbefaler å vente en liten time, og sjekke igjen etterpå. Du kan se om pulsmåleren lader ved å se på mønsteret og fargen på blinkingen. To grønne blink - pause - to grønne blink, betyr at pulsmåleren din lader. 

Pulsmåleren blinker rødt
Som oftest hjelper det å koble ledingen fra og til måleren igjen. Om pulsmåleren ikke fungerer sammen med strømmåleren din vil du se det på mønsteret og fargen på blinkingen. To røde blink - pause - to røde blink, betyr at pulsmåleren ikke støttes og at du må returnere måleren. Ta kontakt med kundeservice for å få hjelp til å returnere pulsmåleren.

AMS-målere som støttes, og ikke støttes av pulsmåleren:

  • AMS-målere vi støtter: Aidon, Kaifa og Kamstrup, NURI
  • AMS-målere vi ikke støtter: Landis, Gyr

Plassering av pulsmåleren
Når pulsmåleren ikke fungerer, så er det i de aller fleste tilfeller problemer med dekningen. Vi anbefaler å plassere antennen på pulsmåleren mot skapdøren i sikringsskapet, eller plassere den på utsiden av sikringsskapet. Se bildet under.

Pulsmåleren min blinker rødt. Hva gjør jeg?

Dersom pulsmåleren din blinker rødt, kan det betyr flere ting;

1. Sørg for at dekningen er bra nok
Som oftest er dekningen årsaken til at pulsmåleren blinker rødt. Hvordan er dekningen generelt der pulsmåleren din befinner seg?

  • Husk at den bruker mobilnettet så det krever at du har god dekning.
  • Kan du flytte litt på pulsmåleren din og se om det blir bedre?
  • Kan du forsøke en forlengelseskabel (rj12) som gjør at den kan plasseres et sted med bedre dekning?

2. Utfordringer mot strømmåler
Dersom du har forsøkt punkt 1, og er sikker på at HAN-port er åpen, men pulsmåleren fortsatt blinker rødt, må du kontakte netteier for å:

  • Få bekreftelse på at HAN porten fungerer som den skal.
  • Høre om det er andre utfordringer med AMS-målertypen din som kan påvirke pulsmåleren.
  • Du ser hvem som er netteieren din, og kontaktinformasjon til dem, på strømregningen din.

3. Flyttet over på ny person
Dersom pulsmåleren tidligere har vært koblet opp på en annen i husstanden, kan du ikke koble den til i appen på kundeforholdet ditt, før den andre personen har avsluttet pulsmåleren i appen på sitt gamle kundeforhold.

Pulsmåleren min blinker ikke i det hele tatt.

Hvis pulsmåleren ikke lyser, har den ikke blitt koblet opp mot måleren din:

  • Du kan koble fra pulsmåleren, og plugge den inn igjen etter 5-10 minutter.
  • Dersom det ikke hjelper, må du kontakte netteieren din for å finne ut hvorfor måleren din ikke godtar pulsmåleren.
  • Hvis netteieren din bekrefter at HAN-port er åpen og fungerer som den skal, kan du ta kontakt med vår kundeservice, så hjelper vi deg.
Bruker pulsmåleren åpent eller lukket API?

Per i dag har ikke pulsmåleren vår åpent API. 

Kan jeg ha pulsmåler og likevel ha en annen strømleverandør?

Nei, du må være aktiv strømkunde hos Fjordkraft for at pulsmåleren vår skal fungere. Dersom du har en annen leverandør må du bli kunde hos oss igjen, for å kunne bruke pulsmåler kjøpt hos oss.

Fjordkraft-appen

Jeg har flyttet etter jeg koblet til pulsmåleren. Hva gjør jeg?

Dersom du har flyttet eller byttet måler, må du bestille StrømSmart+ på den nye måleren din først. Pulsmåleren vil deretter dukke opp som normalt i appen. Husk at du også må avslutte StrømSmart+ abonnementet på den gamle måleren din, hvis du ikke skal bruke pulsmåler der også.

Kan jeg se om solcelleanlegget produserer strøm?

Pulsmåleren viser hvor mye strøm du henter fra det strømnettet akkurat nå.
Hvis du produserer strøm fra solcelleanlegget vil du hente mindre strøm fra strømnettet og pulsmåleren vil derfor vise lavere forbruk. Produserer du nok strøm til å dekke hele forbruket ditt, vil pulsmåleren vise 0 watt i forbruk.

Koble til solcelleanlegget ditt i appen

I appen vår kan du koble til solcelleanlegget ditt slik at du kan følge med på produksjonen din. Slik gjør du det:

  1.  Trykk på "Legg til" på menylinjen, og finn merket til inverteren. 
  2.  Legg den til og følg stegene som kommer opp. Husk at du må logge på med brukernavnet og passordet til inverteren som du fikk da solcellene ble installert. 
  3.  Nå kan du se produksjonen fra solcellene dine i sanntid i appen. På forsiden vil det nå ligge en meny som heter "Solproduksjon". 

Vi støtter merkene INVT, Growatt, Fronius og Solis

Kan jeg ha pulsmåler på hytten og hjemme?

Ja, du kan ha flere pulsmålere både på hytten og hjemme, så lenge målerne er registrert hos Fjordkraft. Du må ha en pulsmåler per strømmåler, og et StrømSmart+ abonnement per pulsmåler.

Kan jeg bruke andre pulsmålere i Fjordkraft-appen?

Nei, det er kun mulig å bruke våre pulsmålere i Fjordkraft-appen. Om du har en pulsmåler fra en annen leverandør, for eksempel Tibber, vil ikke den kunne kobles til i Fjordkraft-appen, selv om du har StrømSmart+. 

Fjordkraft bruker riktignok samme pulsmåler som TrøndelagKraft og Gudbrandsdal Energi. Det betyr at du kan gjenbruke pulsmåler som du har fått av disse 2 selskapene, siden de er eid av det samme konsernet som Fjordkraft, altså Elmera Group. 

Du kan av samme grunn ikke bruke vår pulsmåler hos andre leverandører, med unntak av TrøndelagKraft og Gudbrandsdal Energi.

Angrerett og reklamasjon

Har jeg angrerett på pulsmåleren?

Hvis du angrer på kjøpet av pulsmålern innen 14 dager etter du mottok pakken, kan du returnere den og få pengene tilbake. Det er viktig at emballasjen åpnes forsiktig og med minst mulig skade.

Pulsmåleren kan returneres til følgende adresse.

NxtEnergy AS
Dokka 6
1671 Kråkerøy

Du finner angrerettskjema vedlagt i ordrebekreftelsen du mottok, eller så kan du trykke her for å laste det ned direkte. Du må selv dekke returfrakten når du benytter deg av angreretten.

Kan jeg reklamere på pulsmåleren hvis den ikke virker?

I tilfelle pulsmåleren ikke fungerer som den skal, har vi samlet litt informasjon hvordan du aktiverer den, og hva som er de vanligste feilene du kan rette selv. Hvis du trenger mer hjelp kan du ringe oss på 23 00 61 00, så hjelper vi deg. Vi trenger serienummeret på pulsmåleren din. Det finner du på klistremerket som er klistret på den.

Om du allikevel ønsker å reklamere på pulsmåleren kan du ta kontakt med kundeservice for å få hjelp til dette.

Har du andre spørsmål?

  • App

    Finn ut mer om Fjordkraft-appen. Spørsmål og svar om innlogging, smarte tjenester og strømsparing i appen.

  • Bestilling og flytting

    Finn ut mer om bestillinger på strøm, oppsigelse av strøm, og bestilling av strøm til ditt nye hjem hvis du har flyttet.

  • Faktura

    Finn ut mer om strømregningen. Spørsmål og svar om betaling, AvtaleGiro og eFaktura.

  • Produkter og tjenester

    Finn ut mer om tjenestene våre. Spørsmål og svar om produkter som StrømSmart, fordelspoeng, Trumf, verving mm.

  • Solkonto og solceller

    Finn ut mer om solcellepanel. Spørsmål og svar om solkonto og salg av egenprodusert strøm.

  • Strøm og nettleie

    Finn ut mer om strøm og nettleie. Spørsmål og svar om nettselskap, strømleverandør og elsertifikat.

  • Strømforbruk

    Finn ut mer om strømforbruk. Spørsmål og svar om måleravlesning, forbruk og strømmåleren.

Skjermbilde av appen

En app som gir deg enkel oversikt

  • Få nyttig innsikt om strømmen, rett på mobilen
  • Følg forbruket i hverdagen – og gjør smarte grep for å spare
  • Mer enn 550 000 har allerede tatt i bruk appen vår

  • Ring 23 00 61 00

    Åpent alle hverdager 9-16

  • Send e-post

    Du hører fra oss innen 1-2 virkedager.

WEB02