1. Hvorfor er det så vanskelig å komme i kontakt med dere på kundeservice?

Denne vinteren er det satt den ene strømprisrekorden etter den andre, og vi har sett enorme forskjeller i timespriser. Det gjør at flere ønsker å snakke med oss. Samtalene varer også lengre enn det som er vanlig. Det har dessverre ført til lange ventetider.

Om du ikke ønsker å ringe oss på 23 00 61 00 kan du prøve

Vær oppmerksom på at det kan ta noen dager før vi svarer. Fordi vi ikke klarer å ta unna køen hos kundeservice, tilbyr vi i øyeblikket ikke tilbakering. Vi forstår at det er frustrerende og gjør alt vi kan for å svare så raskt som mulig.

Husk at du kan gjøre mye selv på Min side, for eksempel bytte avtale, melde flytting og utsette strømfaktura.

2. Hvorfor viser fakturaen min en annen pris per kilowattime enn naboen, selv om begge har spotpris?

Prisen på fakturaen er ditt personlige gjennomsnitt av timene du har brukt strøm i. Naboen kan ha et annet forbruksmønster. Dere kan også ha ulike påslag.
Folk flest bruker mest strøm om morgenen og ettermiddag/kveld, når prisene er høye. Da vil snittet som vises på fakturaen være høyere enn månedssnittet på strømbørsen Nord Pool. Dette kan fort utgjøre 4 til 6 øre, men her er det store individuelle forskjeller.

Hvis du og naboen har timesmålt spotpris med samme påslag per kilowattime, men bare du flytter strømforbruk bort fra de dyreste timene, vil du altså betale mindre per kilowattime.

3. Hvorfor har jeg ikke fått strømkompensasjon fra regjeringen?

Selv om Fjordkraft samler strøm og nettleie på en regning, så er det nettselskapet som administrerer regjeringens kompensasjonsordning. Spørsmål om kompensasjonsordningen bør derfor rettes til din netteier. Hos Neas kan du enkelt finne ditt nettselskap. Er du usikker på om du har fått kompensasjon eller lurer på hvor mye du får? Da kan du sjekke baksiden av strømregningen din.

Hos NVE kan du lese spørsmål og svar om kompensasjonsordningen.

4. Når sender Fjordkraft ut faktura?

Vi sender faktura fortløpende så snart vi har mottatt forbruksdata fra din netteier og har fullført avregningen. Privatkunder mottar normalt faktura mellom den 7. og den 17. hver måned.

Som ny Fjordkraft-kunde vil du få den første strømregningen fra oss i midten av måneden etter at du ble strømkunde hos oss. Da blir du fakturert for strømmen fra du ble kunde hos oss og ut den første måneden.

5. Hvorfor har appen og Min side vært ustabil i vinter?

Kort fortalt er det fordi vi har gjennomført flere oppgraderinger i appen vår. Samtidig har det vært en enorm vekst i antall brukere – flere dager har det vært mer enn 100 000. Appen er heldigvis på bedringens vei, men vi jobber fortsatt på spreng med å gjøre den mer stabil.

6. Hva er deres rimeligste avtale akkurat nå?

Ut januar har vi et spesialtilbud med en spotprisavtale med 0,79 øre i påslag per kWh og et månedsbeløp på 39 kroner.

I tillegg har vi akkurat lansert avtalen Spot med forvaltning, der våre dyktige krafthandlere kjøper inn strøm med mål om å kutte pristopper og oppnå en pris under spotprisen. Avtalen har et påslag per kWh på 3,9 øre og et månedsbeløp på 39 kroner.