Det kan være flere grunner til at beløpet ikke ble trukket
Beløpsgrense
Den vanligste grunnen til at betalingen ikke har gått gjennom er fordi den månedlige beløpsgrensen på avtalen er for lav. Denne grensen er noe du velger selv når du lager ny AvtaleGiro-avtale i mobilbank eller nettbank. Du kan endre grensen når du vil. Det kan være lurt å sette en grense som du vet ikke vil være under beløpet strømregningene du mottar fra oss. Siden strømprisen er høyere på vinteren enn på sommeren kan det være lurt å sette et beløp som ivaretar vinterens streømregninger også.
Ikke dekning på konto
Det kan også være at det ikke var nok dekning på kontoen AvtaleGiroen er aktiv på, da beløpet skulle trekkes. Trekket vil førskes igjen litt senere, så da kan det være lurt å se at det er nok dekning på kontoen.
Ikke aktiv AvtaleGiro enda
Etter du bestiller AvtaleGiro, kan det ta noe tid før den faktisk er aktiv i banken. Derfor kan det hende at den fortsatt ventet på å bli aktiv da vår faktura forfalt. Da må fakturaen betales manuelt, men den neste fakturaen du får fra oss vil da blir trukket automatisk. Du kan sjekke på fakturaen fra oss om AvtaleGiroen er aktiv ved at det er et AvtaleGiro-ikon på den og at det står "Du har inngått avtale om AvtaleGiro med oss, og faktura blir trukket automatisk ved forfall."
Restriksjoner på antall trekk per måned
Vi har sendt to faktura med forfall i samme måned, og det er satt restriksjoner på antall trekk per måned. Vanligvis vil vi ha klart strømavregningen din, og motta nettleiebillaget ditt, innen den 15. hver måned. Men skulle det oppstå noen forsinkelser som for eksempel at netteier ikke har klart nettleien din før i slutten av måneden, vil forfallsdatoen din gå over i starten på neste måned. Om vi da sender deg neste faktura til normal tid neste måned, får du to forfall på samme måned. Derfor kan det være lurt å ha to trekk per måned på AvtaleGiro restriksjonene dine.
Takk for tilbakemeldingen