Hopp til innhold

Strøm og nettleie på samme regning

Strømkostnadene dine er delt inn i to deler: Strøm og nettleie. Som kunde hos oss får du samlet begge disse kostnadene på én regning. Her er en oversikt over hvordan gjennomfakturering fungerer.

Aller først – forskjellen på strøm og nettleie

Hvem du kjøper strøm av er helt opp til deg. Det er vanligvis ikke noen bindingstid på strømavtaler, så du står fritt til å bytte strømleverandør når du vil.

Du styrer derimot ikke hvem du betaler nettleie til. Betalingen for nettleie går til det lokale nettselskapet i området ditt. Dette beløpet skal blant annet dekke kostnadene for å drifte og vedlikeholde ledningsnettet.

Støtteordningene blir enklere med alt på én regning

Det er nettselskapet ditt som håndterer strøtteordningene, og sørger for at riktig beløp blir trukket fra nettleien. Fordi du betaler for strøm og nettleie samlet, blir strømstøtten automatisk trukket fra det totale beløpet.

Det betyr at du slipper å legge ut for støtten eller vente på pengene dine. Denne ordningen har vi med alle de største netteierne. Og du – i Fjordkraft betaler du kun for den strømmen du har brukt. Ingen forskuddsbetaling.

Vi sender faktura på vegne av nettselskapet

For noen år siden ble det åpnet opp for såkalt gjennomfakturering i Norge. Det betyr at vi som strømleverandør nå kan gjøre en avtale med nettselskapene om å samle strøm og nettleie på én regning. 

Det har vi gjort, og nå kan nesten alle kunder i Norge få strøm og nettleie på samme faktura gjennom Fjordkraft.

Se oversikten over netteiere vi har avtale med om gjennomfakturering.

Hold deg oppdatert på nettleien i appen

I Fjordkraft-appen kan du enkelt få oversikt over nettleiekostnadene dine. Du kan også følge med på de periodene du bruker mest strøm, og finne ut hvordan forbruket påvirker nettleien din.

Publisert 24.04.2024

WEB02