Om du velger å videreføre et telefonnummer du har hatt fra før, vil du få en melding fra oss hvor vi forteller deg dato for aktivering. Normalt skjer aktiveringen av det nye SIM-kortet ditt innen åtte virkedager etter bestilling. Du trenger ikke å si opp abonnementet ditt hos din forrige mobiloperatør - det tar vi oss av.
Bestiller du derimot et helt nytt nummer, kan du ta SIM-kortet i bruk med en gang du får det.
NB: Hvis du vil endre tidspunkt for aktivering er det viktig at du kontakter kundeservice i god tid før aktivering, senest 1 virkedag før det nye SIM-kortet aktiveres.
Om du tar kontakt samme dag som abonnementet egentlig skal aktiveres er det ikke sikkert vi rekker å endre på tidspunktet for deg, da dette må gjøres minst 1 time før aktivering.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Flytter du nummeret ditt til Fjordkraft Mobil?
Noen dager etter bestilling vil du få et brev i posten med ditt nye SIM-kort. Informasjon om når abonnementet ditt blir aktivert får du tilsendt på SMS. Du kan vente med å bytte SIM-kort til ditt gamle abonnement har sluttet å virke. Hvis du har satt inn ditt nye SIM-kort og opplever problemer med aktiveringen, kan du forsøke å slå av og på telefonen.
Det er ikke uvanlig at aktivering av SIM-kortet skjer noen minutter senere enn forventet. Noen ganger kan det også forekomme forsinkelser hos Telia som gjør at det kan gå lengre tid. Derfor anbefaler vi å vente med å bytte til det gamle SIM-kortet slutter å virke.
Tildeling av dato og klokkeslett for aktivering av det nye SIM-kortet skjer automatisk. Ønsker du å endre til en annen dag i vår åpningstid, kan du ringe oss på 55 52 67 00 så ordner vi det.
Har du bestilt et nytt telefonnummer kan du ta i bruk SIM-kortet med en gang du får det.
Har du fått et erstatnings-SIM?
Om du har bestilt et nytt SIM-kort for å erstatte det du hadde, for eksempel fordi det du hadde er ødelagt eller borte, må det nye SIM-kortet aktiveres på Min Side så snart du vil ta det i bruk. Dette kan du gjøre under fanen "SIM-kort". Du kan også ta kontakt med kundeservice i åpningstiden 09:00 - 16:00 alle hverdager for å få hjelp til aktivering av SIM-kort.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Om du får opp en feilmelding eller ikke har dekning når du har satt inn SIM-kortet, kan det ofte hjelpe å skru av mobilen og deretter slå den på igjen. Her finner du noen av de mest vanlige feilmeldingene i forbindelse med SIM-kort.
"Sett inn SIM-kort" eller "SIM-kort mangler" kan bety at SIM-kortet ikke er satt inn riktig i telefonen. Da anbefaler vi at du tar SIM-kortet ut og inn igjen i telefonen, før du skrur telefonen helt av og på.
Dersom dette ikke løser problemet anbefaler vi å prøve SIM-kortet i en annen telefon. Om det samme skjer i en annen telefon betyr det sannsynligvis at SIM-kortet er defekt, og at du trenger et nytt SIM-kort.
Dette kan du bestille på Min Side, eller ved å ta kontakt med kundeservice.
"Ikke registrert på nettverk" betyr at telefonen din ikke finner noe dekning. Ofte vil det da fungere å skru av telefonen og deretter slå den på igjen. Om det ikke fungerer kan det være at SIM-kortet ikke er aktivert ennå. I noen tilfeller kan du da aktivere SIM-kortet selv på Min Side mobil under menypunktet "SIM-kort".
"Opplåsnings-PIN-kode for SIM-nettverk" betyr at telefonen din er operatørlåst. Da kan du gå inn på Telenor eller Telia sine nettsider og se hvilken prosedyre du må gjøre for å låse opp telefonen.
"SIM-kortet er ugyldig" kan komme opp både dersom telefonen har operatørlås, eller dersom SIM-kortet ikke er aktivert.
Har du problemer med å få SIM-kortet til å fungere? Ta kontakt med kundeservice, så vil vi hjelpe deg å finne ut av det.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Når du bytter SIM-kort hender det at du må sette opp innstillingene på telefonen din på nytt.
For å hjelpe deg har vi laget en side om vanlige feil og tips til løsning.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Hvis SMS ikke virker som det skal kan du sjekke om du har riktig SMS meldingssentral lagret i innstillingene på telefonen din.
Kontroller at nummeret til meldingssentralen din er +47 92 00 10 00
iPhone: Åpne Telefon - Tast inn: *5005*7672*+4792001000# og ring - Kontroller/endre nummer til meldingssentral
Samsung: Åpne SMS - Innstillinger - Flere innstillinger - Tekstmeldinger - Meldingssenter - Kontroller/endre nummer til meldingssentral
Huawei: Åpne SMS - Innstillinger - Avansert - SMS-senternummer - Kontroller/endre nummer til meldingssentral
Skru til slutt telefonen din helt av og på etter du har lagt inn riktige innstillinger, så bør det fungere å sende SMS igjen.
Fungerer det fortsatt ikke? Ta gjerne kontakt med kundeservice for å få hjelp til å finne ut av problemet.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Hovedforskjellen mellom våre abonnement er hvor mye mobildata som er inkludert. Alt det andre får du med på kjøpet, uansett hvilket abonnement du velger:
I tillegg kan du aktivere Wi-Fi Tale helt kostnadsfritt, og du selvsagt har ingen bindingstid.
Egne priser gjelder for spesialnummer, bruk utenfor EU/EØS, bruk fra Norge til utlandet, skip, fly og satellitt. Alle våre priser både til og fra utlandet finner du i vår oversikt over mobilpriser.
Vi har ikke skylagring inkludert i våre mobilabonnement, men her finnes det mange gode tjenester som du kan bruke uansett hvilken mobiloperatør du har. Her kan du lese mer om mulighetene som finnes.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Alle over 18 år kan bestille mobilabonnement fra oss.
Dersom du skal videreføre et nummer som allerede er i bruk hos et annet mobilselskap, er det viktig at personen som bestiller er den samme som er juridisk eier av abonnementet i dag. Som oftest vil det være den personen som betaler mobilregningen.
Bestille abonnement - du er ny kunde
Endre abonnement - du er allerede kunde
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Hovedforskjellen mellom våre abonnement er hvor mye mobildata som er inkludert. For å finne ut hvor mye data du trenger, kan du bruke vår mobildata kalkulator. Den hjelper deg å finne et mobilabonnement som passer for deg.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Avtalevilkårene for våre mobilabonnement finner du her.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Vi vil gjerne høre fra deg om du er misfornøyd med noe. Ta gjerne kontakt med vårt kundesenter i åpningstiden vår (09 - 16 alle hverdager), eller send oss en e-post.
Dersom du har vært i skriftlig kontakt med oss uten å få løst saken, har du som forbruker mulighet til å kontakte Brukerklagenemnda eller ODR-portalen.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Den første fakturaen du får fra oss er litt annerledes enn de du vil få senere. På denne fakturaen betaler du for perioden fra du ble kunde og ut den påfølgende måneden. Det betyr at om du for eksempel ble kunde midt i måneden, vil din første faktura dekke en og en halv måneds bruk.
Vi sender deg faktura en gang i måneden, så etter at den første fakturaen er betalt vil du kun betale for en måneds bruk av gangen.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Ja, på Min side får du full oversikt over hvilke fakturaer som er betalt og hvor mye som eventuelt gjenstår å betale. Der kan du også hente ut en kopi av alle fakturaene dine. Det går normalt 1-2 virkedager fra du har gjennomført betalingen til den faktisk vises på Min side.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Du finner dine utestående fakturaer på Min side. Hvis du trenger mer informasjon om fakturaen kan du trykke på den, og se et vedlegg med kopi av faktura.
Ser du ikke fakturaene på Min Side? Det er kun brukere som er administrator som kan se faktura på Min Side. Administrator er normalt den som er juridisk eier av abonnementet.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Om en mobilfaktura forblir ubetalt for lenge vil mobilabonnementet ditt bli sperret. I første omgang sperres utgående trafikk, som betyr at du ikke kan ringe eller sende SMS/MMS til andre, eller bruke mobildata, men du kan fortsatt motta samtaler, SMS og MMS.
For å gjenåpne abonnementet ditt må alle forfalte fakturaer betales først. Du finner alle fakturaene dine på Min side.
Abonnementet gjenåpnes automatisk så snart vi har mottatt betaling på de forfalte fakturaene dine. Om fakturaene er sendt til inkasso må utestående beløp betales direkte til Svea Finans slik at inkassosaken avsluttes. Hvis du betaler den opprinnelige fakturaen til oss etter at fakturaen er sendt videre til Svea Finans må du fortsatt betale renter og salær til Svea Finans for at inkassosaken skal avsluttes.
Vi kan gjenåpne abonnementene manuelt ved behov. Da må du sende oss en kvittering av gjennomført betaling til kvittering@fjordkraftmobil.no.
Vær obs på at det kan være litt behandlingstid hos vårt kundesenter når du sender oss en e-post, men vi svarer deg normalt innen neste virkedag.
Ved gjenåpning av abonnementet som er sperret på grunn av manglende betaling påløper et gjenåpningsgebyr på 199,- kroner, som kommer på din neste mobilfaktura.
Om fakturaen er sendt til inkasso vil abonnementet til slutt sperres for all trafikk, slik at du heller ikke kan motta samtaler, SMS eller MMS.
Du kan kontakte Svea Finans for spørsmål rundt inkasso og betaling via deres hjelpesider.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Vi sender faktura som brev, som eFaktura eller som e-post. Papirfaktura har et gebyr på 8,04 kroner, så hvis du vil unngå dette anbefaler vi å bestille eFaktura eller e-postfaktura. Dette kan du gjøre på Min side. For å kunne få eFaktura må du først ha aktivert eFaktura i nettbanken din, men om du får eFaktura fra andre selskap allerede holder det å aktivere det på Min side.
I tillegg kan du velge å ha AvtaleGiro som betalingsmetode dersom du ønsker dette. AvtaleGiro kan bestilles i nettbanken din.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
For å unngå svindel eller misbruk av ditt mobilabonnement må du så snart som mulig sperre SIM-kortet ditt. Dette kan du gjøre ved å enten:
Når du har sperret SIM-kortet kan du bestille et nytt SIM-kort, enten via Min side eller ved hjelpe av kundeservice, slik at du kan fortsette å bruke abonnementet ditt fra en annen mobil. Dersom telefonen kommer til rette senere kan du ringe oss for å gjenåpne SIM-kortet.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Data-SIM brukes vanligvis for å kunne surfe på nettbrett uten å være tilkoblet trådløst nett. Men kortet kan også benyttes til andre enheter, for eksempel i en PC, kamera eller ruter, hvor man kun har behov for internett og ikke telefonitjenester.
Dersom du skal bruke kortet i en enhet du ikke kan taste inn en kode, eksempelvis en ruter, må du huske på å skru av PIN-koden før du putter kortet inn i enheten. Du fjerner PIN-koden ved å ta Data-SIM inn i en mobiltelefon, og skrur av PIN-koden inne i innstillinger på telefonen.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Tvilling-SIM brukes vanligvis dersom man har to mobiltelefoner og ønsker å knytte disse til samme nummer.
Med Tvilling-SIM kan man ringe, sende SMS, MMS og bruke internett. Men fordi SIM-kortene er knyttet til ett nummer, vil det kun være mulig å ringe fra en av telefonene om gangen. Blir man oppringt vil det ringe samtidig på begge mobiltelefonene.
Det er også mulig å bruke kortet på andre enheter, for eksempel hvis du har en bil som kan brukes til telefonitjenester.
Obs! Ditt Tvilling-nummer tildeles et unikt 12-siffret telefonnummer, kalt skyggenummer. Skyggenummeret vil i utgangspunktet aldri fremkomme for den du ringer eller sender SMS og MMS til, men det kan skje. Er du i utlandet, kan utgående anrop og SMS fra tvillings-kortet vise skyggenummeret, og ikke hovednummeret.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Tvilling-SIM er et SIM-kort som brukes når man skal benytte telefontjenester på flere enheter. Et eksempel på dette kan være at man har to mobiltelefoner som skal være knyttet til samme nummer.
Data-SIM er derimot et SIM-kort som kun brukes til mobildata. Dette er altså godt egnet dersom du har et nettbrett eller en annen enhet som ikke brukes til å ringe eller sende sms.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Du kan bestille Data-SIM, altså et SIM-kort som kun brukes til å benytte mobildata. Data-SIM er egnet til å bruke på enheter hvor man ikke har behov for telefoni, og bare har behov for nettilgang. Datasimkort koster 29,- i måneden og er gratis å etablere. Logg inn på Min side mobil for å bestille eller les mer om Data-SIM.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Data-SIM og Tvilling-SIM kan avsluttes når som helst via Min side. Da sperres SIM-kortet for videre bruk. Om du har et gammelt Data-SIM eller Tvilling-SIM fra Fjordkraft Mobil som du ønsker å ta i bruk igjen må du ta kontakt med kundeservice for hjelp til å reaktivere SIM-kortet.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Ja! Abonnementet ditt har allerede WiFi Tale aktivert, så alt du trenger å gjøre er å skru det på i innstillingene på mobilen din.
Både Wi-Fi Tale og 4G Tale er helt kostnadsfritt. Det betyr at du enkelt kan bruke telefonen via internett hvis du skulle få problemer med mobildekningen. 4G tale bruker mobildata og er automatisk aktivert på alle våre abonnement. Wi-Fi Tale bruker trådløst nett, og kan bare brukes i Norge.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Med ID-sikring får du...
Alle Fjordkrafts mobilkunder kan selv bestille ID-sikring på Min side. Tjenesten koster 29,-/mnd.
Hvis du trenger å benytte deg av ID-sikring kan du kontakte oss på telefon 67 55 55 78 eller sende oss en e-post på fjordkraft@idsikring.no. Disse henvendelsene går ikke til vår normale kundeservice, men rett til et team som utelukkende jobber med denne tjenesten.
Her kan du lese mer om ID-Sikring og hva tjenesten innebærer.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Ja, det finnes flere måter å sørge for at nummeret ditt ikke vises i katalogtjenester eller når du ringer til andre. Les mer om reservasjon og hemmelig nummer.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Hvis du vil avbestille hele tjenesten for mobilsvar, kan du gjøre det på Min Side. Dette vil ikke fungere hvis du har tjenesten Tvilling, den må nemlig ha Mobilsvar for å virke som den skal.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Vi tilbyr ikke tjenester tilsvarende "Min Sky", men det finnes mange tjenester som kan brukes i stedet som ikke er knyttet opp mot en mobiloperatør. Disse lar deg enkelt ta sikkerhetskopier av bilder, filer og kontakter. Hvis du bruker en av disse uavhengige tjenestene kan du fritt bytte mobiloperatør, uten at dette påvirker sikkerhetskopiene dine.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
På Min side kan du for eksempel:
De som er strøm- og mobilkunder hos oss har mulighet til å se dataforbruket sitt i Fjordkraft-appen. Etterhvert vil dette også bli mulig for alle.
Besøk Min side på https://minsidemobil.fjordkraft.no/ eller ved å trykke her.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Du logger inn i Min side ved å trykke på lenken eller gå til minsidemobil.fjordkraft.no og skrive inn mobilnummeret og et passordet du har bestemt selv.
Dersom du ikke husker passordet kan du trykke linken glemt "Opprette bruker / Glemt passord". Da får du en engangskode tilsendt på e-post eller SMS. For at du skal få tilsendt dette på e-post må du ha en e-postadresse registrert på kundeforholdet ditt.
Om du logger inn for første gang velger du "Opprette bruker / Glemte passord", slik at du får tilsendt engangskode på SMS eller e-post.
Du kan også ta kontakt med kundeservice på telefon 55 52 67 00 (man-fre 9-16) for å få hjelp til å lage nytt passord til Min Side.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Om du ønsker å gi fullmakt til noen andre over ditt kundeforhold, eller selv få fullmakt over noen andres kundeforhold, kan dette løses ved å fylle ut fullmaktskjemaet vårt og sende dette ferdig utfylt til oss på e-post eller per post.
Ved å fylle ut denne fullmakten godkjenner man at en annen person får tilgang til dine opplysninger og kan gjøre endringer i ditt kundeforhold hos Fjordkraft Mobil. Du kan når som helst trekke tilbake fullmakten ved å ta kontakt med kundeservice.
Dette gjelder for eksempel om du ønsker at dine pårørende, eller samboer/ektellefelle, skal kunne administrere abonnementet ditt. Eventuelt om du ønsker å kunne administrere abonnementet til noen andre, for eksempel et eldre familiemedlem, en nabo eller en bekjent.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Om du skal bytte til en annen mobiloperatør vil abonnementet ditt hos Fjordkraft Mobil avsluttes automatisk, samme dag som du starter opp hos ny operatør.
Dette gjelder riktignok bare om du flytter ditt eksisterende telefonnummer til ny operatør. Hvis du bestiller et nytt nummer hos den nye operatøren så vil ikke abonnementet ditt hos Fjordkraft Mobil avsluttes automatisk.
Hvordan blir min siste faktura fra Fjordkraft Mobil når jeg bytter operatør?
Når du sier opp abonnementet ditt betaler du for hele den siste måneden du er kunde for oss, selv om du bytter operatør midt i måneden. Derfor er det lurt å bytte siste dagen i måneden, så slipper du å betale samme periode dobbelt.
Jeg bruker ikke nummeret mitt lenger
Hvis du har et telefonnummer du ikke lenger skal bruke kan vi slette, også kjent som terminere, telefonnummeret for deg. Da mister du tilgang til telefonnummeret, og vil ikke kunne ta det i bruk igjen i fremtiden.
Hvis du vil terminere telefonnummeret må du sende oss en e-post til kundeservice@fjordkraftmobil.no. Vi trenger en skriftlig bekreftelse før vi sier opp telefonnummeret. E-posten må sendes fra den e-postadressen som er registrert som kontaktinformasjon på kundeforholdet ditt.
Om du skal terminere et telefonnummer på vegne av noen andre trenger vi også at du sender oss en fullmakt eller skifteattest, som bekrefter at du kan gjøre dette på vegne av den andre personen.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Juridisk eier:
Eieren av et nummer, også kjent som den juridiske eieren, er den personen som eier og administrerer kundeforholdet hos Fjordkraft Mobil. Den som er juridisk eier kan også være bruker av et mobilabonnement hos Fjordkraft Mobil, men det er ikke uvanlig at juridisk eier har sitt eget telefonnummer hos en annen operatør, for eksempel fordi arbeidsgiver dekker deres mobilabonnement.
Det er juridisk eier som har det formelle ansvaret for abonnementet. Dette inkluderer økonomiske forpliktelser som betaling av fakturaer og administrasjon av abonnementet via Min Side. Eieren har full kontroll over abonnementet og kan gjøre endringer som å bestille nytt SIM-kort, endre abonnementstype, og sperre nummeret.
Bruker:
Brukeren av et mobilabonnement er den personen som bruker mobiltelefontjenestene som er knyttet til abonnementet. Dette er vanligvis den personen som har tilgang til mobiltelefonen og bruker den til å ringe, sende tekstmeldinger og surfer på mobilnettet.
Brukeren av et mobilabonnement kan være den samme personen som den juridiske eieren av abonnementet, eller det kan være en annen person som har fått tilgang til abonnementet gjennom ulike ordninger, for eksempel et familiemedlem som deler abonnementet, eller en ansatt i en bedrift som bruker et abonnement som er registrert på bedriftens navn.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Ja, hvis du ikke bruker opp den mengden mobildata som er inkludert i abonnementet ditt, får du det med deg videre. Du kan fortsette å spare opp mobildata helt til du har doblet datamengden din. Data Rollover er inkludert i alle våre mobilabonnement, med unntak av abonnement med Fri Data.
Du kan spare opp mobildata fra første måned, og frem til du har doblet datamengden din. Det betyr at du maksimalt kan ta med deg så mye data som du har inkludert i abonnementet ditt. Har du et abonnement med 5 GB for eksempel, kan du spare opp 5 ekstra GB som Data Rollover.
Om du bytter til et større abonnement får du med deg oppstart data videre. Bytter du til et mindre abonnement, får du ta med deg datamengde opptil samme størrelse som det nye abonnementet.
Bortsett fra dette har Data Rollover ingen begrensning eller utløpsdato. Du kan fortsette å ta med data du ikke bruker så lenge du vil.
Du kan ikke overføre ubrukt data til andre mobilkunder.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Du kan enkelt følge med på bruken av mobildata i Fjordkraft-appen eller ved å logge deg inn på Min side mobil. Her oppdateres dataene live, og du får i tillegg varsel på SMS når du er i nærheten av å bruke opp den inkluderte dataen din. Om du er i utlandet kan det gå opptil 24 timer før korrekt datamengde vises på Min Side.
Data Rollover er synlig i Fjordkraft-appen og på Min side så snart en ny måned har startet. Da kan du se hvor mye ubrukt data du har tatt med deg fra måneden før.
Den inkluderte datamengden din fornyes den 1. i hver måned.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Som mobilkunde hos Fjordkraft får du samme dekning som alle andre som er tilknyttet Telia sitt nett. I utgangspunktet får du også fri fart, som betyr at du alltid får den maksimale farten i det området du befinner deg (opptil 1000 Mbit/sekund).
For abonnement med Fri Data derimot får du den hastigheten du har valgt i abonnementet ditt, og hastigheten sendes til 3 Mbit/s etter du har brukt 100 GB. Hastigheten økes igjen ved månedsskiftet, eller om du kjøper Data Reload.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Som kunde i Fjordkraft Mobil har du full tilgang til Telia sin mobildekning. For å se dekning i ditt område kan søke opp adressen din i vårt dekningskart på https://www.fjordkraft.no/mobilabonnement/dekning/
På samme side kan du også sjekke "Nettverkstatus", hvis du tror det er noe i veien med dekningen der du bor.
Om du har problemer med å ringe, sende meldinger, eller bruke mobildata, kan du sjekke ut hjelpesiden vår her for tips.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
I EU/EØS kan du bruke telefonen som at du er hjemme i Norge, dette inkluderer Sveits og Storbrittania. Det betyr at du kan bruke av den månedlige datamengden din, ringe og sende SMS/MMS uten at det koster deg noe ekstra.
Med Fri data-abonnement kan du bruke inntil 45 GB mobildata kostnadsfritt i EU/EØS per måned, deretter betaler du 2 øre per MB (20,- kroner per GB).
Utenfor EU/EØS er det egne priser som gjelder, sjekk gjerne ut prislisten vår.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Om det er gratis eller ikke å ringe til norske eller utenlandske nummer kommer helt an på hvilket mobilnett du er tilkoblet når du ringer.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Dersom du skal reise utenfor EU/EØS, Storbritannia eller Sveits, og planlegger å bruke mobildata, kan det lønne seg å kjøpe en datapakke. Da kan du logge deg inn på Min side og bestille data som du kan bruke på reisen. Datapakkene har en varighet på 7 dager fra du kjøper dem.
Om du ikke bestiller datapakker kan du fortsatt surfe, men da gjelder egne utlandspriser. Prisene for hvert enkelt land finner du i vår oversikt over mobilpriser.
Om du skal reise innenfor EU/EØS, eller til Storbitannia eller Sveits, kan du bruke abonnementet ditt som normalt. Med Fri data-abonnement kan du bruke inntil 45 GB mobildata kostnadsfritt i EU/EØS per måned, deretter betaler du 2 øre per MB (20,- kroner per GB).
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Ja, om du kobler deg opp til mobilnettet ombord store ferger, cruisebåter og andre skip leveres dette gjennom satellitt, og ikke av vanlige mobiloperatører. Forbruk gjennom satellitt er ikke inkludert i våre mobilabonnement, så det koster ekstra å ringe, sende meldinger eller bruke mobildata ombord.
Vi anbefaler derfor å sette telefonen i flymodus, og at du kobler deg til WiFi ombord dersom det finnes. Dette er ofte rimeligere enn å bruke mobilnettet via satellitt.
Og for ordens skyld: når vi snakker om ferger snakker vi om de som går langt fra land - ikke de lokale bilfergene som tar deg fra fjord til fjord her hjemme. Eksempler på ferger dette gjelder en danskebåten som går via Bergen og Stavanger, Kiel-fergen fra Oslo, og andre større ferger som går over internasjonalt farvann.
Du finner priser på fly, skip og satellitt i oversikten over våre mobilpriser.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Du trenger ikke å foreta deg noe så lenge du skal reise innenfor EU/EØS, Storbritannia og Sveits, utenom å sørge for at roaming er skrudd på på telefonen din. Våre mobilabonnement inkluderer bruk av data i EU/EØS, Storbritannia og Sveits, så her trenger du ingen ekstra datapakke. Med andre ord kan du trygt bruke mobildata på samme måte som du gjør hjemme.
Hvis du skal reise utenfor EU/EØS trenger du heller ikke gjøre noe, men du bør være oppmerksom på at det her gjelder egne priser. Her kan det være lurt å undersøke muligheten for kjøp av egne datapakker på Min side, siden det kan gjøre databruken i utlandet svært mye billigere enn hvis man betaler stykkpris per megabyte.
Du finner oversikt over alle reisemål og priser på siden mobilpriser. Der kan du søke på land og finne ut hvilket prisområde det tilhører.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Du kan bruke telefonen i EU/EØS akkurat som hjemme. Det er likevel noen ting du bør være oppmerksom på når det gjelder mobilbruk i utlandet.
Les mer: Se priser for utland og satellitt
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Når du skal koble deg til et utenlandsk mobilnett må roaming være skrudd på på telefonens innstillinger. Dette tillater telefonen å koble til andre mobilnett enn det mobilnettet du er tilknyttet i Norge. Telefonen kobler seg automatisk opp til et tilgjengelig utenlandsk nett så lenge roaming er skrudd på.
Om du er i nærheten av en landegrense når du er i utlandet anbefaler vi å velge nettverksoperatør manuelt, og ikke la telefonen gjøre dette automatisk.
Da unngår du at telefonen bytter over til feil nettverk/operatør i nabolandet senere. Om du er i et land hvor bruk av abonnementet ditt er inkludert, er det ikke sikkert dette er likt i nabolandet, og det kan derfor påløpe ekstra kostnader for deg om du kobler deg til mobilnettet fra nabolandet.
Hvis du ikke er i nærheten av en landegrense når du er i utlandet kan du trygt la telefonen velge operatør automatisk.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Flytter du nummeret ditt til Fjordkraft Mobil?
Noen dager etter bestilling vil du få et brev i posten med ditt nye SIM-kort. Informasjon om når abonnementet ditt blir aktivert får du tilsendt på SMS. Du kan vente med å bytte SIM-kort til ditt gamle abonnement har sluttet å virke. Hvis du har satt inn ditt nye SIM-kort og opplever problemer med aktiveringen, kan du forsøke å slå av og på telefonen.
Det er ikke uvanlig at aktivering av SIM-kortet skjer noen minutter senere enn forventet. Noen ganger kan det også forekomme forsinkelser hos Telia som gjør at det kan gå lengre tid. Derfor anbefaler vi å vente med å bytte til det gamle SIM-kortet slutter å virke.
Tildeling av dato og klokkeslett for aktivering av det nye SIM-kortet skjer automatisk. Ønsker du å endre til en annen dag i vår åpningstid, kan du ringe oss på 55 52 67 00 så ordner vi det.
Har du bestilt et nytt telefonnummer kan du ta i bruk SIM-kortet med en gang du får det.
Har du fått et erstatnings-SIM?
Om du har bestilt et nytt SIM-kort for å erstatte det du hadde, for eksempel fordi det du hadde er ødelagt eller borte, må det nye SIM-kortet aktiveres på Min Side så snart du vil ta det i bruk. Dette kan du gjøre under fanen "SIM-kort". Du kan også ta kontakt med kundeservice i åpningstiden 09:00 - 16:00 alle hverdager for å få hjelp til aktivering av SIM-kort.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Du kan enkelt finne frem både PIN- og PUK-koden din inne på Min side. Disse opplysningene finner du også i brevet som du fikk sammen med SIM-kortet.
Hvis du verken har brevet tilgjengelig eller får logget deg inn på Min side er du velkommen til å kontakte kundesenteret vårt for å få hjelp.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Hvordan man bytter PIN-kode varierer fra mobil til mobil.
Iphone
Innstillinger - Mobilnett - SIM-PIN-kode.
Android
Innstillinger - System - Sikkerhet - Angi SIM-kort lås - endre PIN-kode.
Du kan også se i brukermanualen for telefonen for å finne ut hvordan det gjøres på din mobil.
Trenger du hjelp så kan du gjerne ta kontakt med kundeservice.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Når du skal bruke et Data-SIM i for eksempel en trådløs ruter er det ofte nødvendig å fjerne PIN-koden fra SIM-kortet først. Dette gjør du ved å sette SIM-kortet inn i en telefon, hvor du kan fjerne PIN-koden via telefonens innstillinger.
Slik fjerner du PIN-kode på iPhone:
Slik fjerner du PIN-kode på Android:
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
På Min side mobil har du mulighet til å sperre kortet ditt selv. Der velger du om du vil sperre kortet helt, eller kun for utgående telefoni. Du kan også bestille nytt SIM-kort ved å kontakte kundeservice.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
eSIM er et elektronisk SIM-kort som er innebygget i telefonen din. Når du bestiller eSIM fra Fjordkraft blir det levert digitalt, og ingenting må tas ut av, eller settes inn i, mobiltelefonen din. eSIM fungerer akkurat som de fysiske SIM-kortene. De fleste nyere mobiler, nettbrett og smartklokker etter 2018, kan bruke eSIM. Vi støtter dessverre ikke eSIM til AppleWatch.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
De fleste nyere telefoner (f.o.m ca. 2018) kan bruke eSIM. Noen av de mest utbredte er:
Nettbrett
Smartklokker
Apple Watch kan bruke eSIM, men våre eSIM fungerer dessverre ikke med denne klokken per dags dato.
NB! Dette er ikke en fullstendig liste, og vi vil anbefale deg å lete frem informasjon om din mobiltelefon, klokke eller nettbrett for å bekrefte om den har eSIM eller ikke.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Hvis du allerede er kunde hos oss kan gjøre dette på Min side. Nye kunder må motta et fysisk SIM-kort i posten før de kan bestille et eSIM, med mindre du tar kontakt med vårt kundesenter. De kan hjelpe deg med å bestille eSIM om du har behov for det.
Hvis du er usikker eller trenger hjelp kan du kontakte vår kundeservice.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Hvis du er en ny Fjordkraft Mobil-kunde gjøres dette automatisk til avtalt tidspunkt.
Hvis du trenger et eSIM for å erstatte et gammel SIM-kort fra Fjordkraft Mobil kan du selv bestille det på Min side. Når du bestiller eSIM får du tilsendt en e-post med QR-kode, som du skanner med telefonen din.
Enheten du skal aktivere eSIM på må være koblet til WiFi, slik at det elektroniske SIM-kortet kan lastes ned på enheten.
Vær oppmerksom på at ditt eksisterende SIM-kort blir deaktivert når du bestiller et eSIM, så det er viktig at du ikke avbryter aktiveringsprosessen underveis.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Ja, du kan bruke BankID-appen med eSIM. Her kan du se om din bank kan benytte seg av BankID-appen.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Slik gjør du:
På Min side har du hele tiden oversikt over ditt barns forbruk. Her kan du også kjøpe datapakker og administrere tilleggstjenester.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Vi har ingen overforbruk på noen av abonnementene våre. Du trenger derfor ikke å bekymret over ditt barns databruk.
Barnet surfer som normalt på mobilen helt til den inkluderte datamengden er brukt opp, i tillegg til eventuell Data Rollover og ekstra datapakker. Da er det full stopp og barnet kan ikke bruke mer mobildata. Barnet får et varsel på SMS når datamengden er brukt opp.
Som juridisk eier kan du velge om barnet har lov til å kjøpe ekstra datapakker eller ikke. Dette administrerer du på Min side. Vi har ikke familiedeling.
NB: Sperre for overforbruk fungerer ikke på skip, fly eller utenfor EU/EØS. Vi har derimot egne maksgrenser for hvor mye data en kan bruke per dag, på skip, fly eller utenfor EU/EØS.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Det er kun personer over 18 år som kan bestille mobilabonnement. Begge foreldre kan i utgangspunktet bestille mobilabonnement på vegne av barna sine.
Men dersom en av foreldrene allerede står som eier av barnas abonnement hos en annen mobiloperatør, er det denne personen som må bestille på nytt dersom dere ønsker å flytte abonnementene over til oss. Eller så kan dere gjennomføre et eierskifte.
Hvis du trenger å utføre et eierskifte når du er i ferd med å flytte mobilnummeret ditt over til oss vil vi gi deg beskjed, og sende deg en link til siden hvor du kan utføre eierskiftet. Du trenger ikke lete etter dette skjemaet selv i forkant - vi sender det til deg automatisk hvis behovet skulle oppstå. Derfor finner du ikke en link til skjemaet på denne siden.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Bestiller du mobilabonnement til barna dine, vil det være du som voksen som eier deres abonnement. Derfor vil alle abonnementene samles på din faktura.
Er det derimot personer over 18 år i husstanden, kan de bestille selv og få sin egen faktura, uten at du trenger å stå som juridisk eier av abonnementet.
To voksne kan også samles på samme faktura. Da setter du samme person som eier av begge abonnementene, også registrerer dere i tillegg riktig person som bruker på hvert av abonnementene.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Ja, vi kan hjelpe deg å bytte eier av mobilabonnementet. Da trenger vi en godkjenning fra den som skal overta eierskapet av abonnementet, og personen som allerede eier abonnementet. Les mer om eierskifte.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Du kan fortsatt bruke BankID-appen som normalt, selv etter at du har byttet SIM-kort.
Hvis du har pleid å bruke BankID på Mobil så kan du ikke lenger reaktivere denne tjenesten. Det er fordi denne tjenesten holder på å fases ut og er erstattet med BankID-appen som er en tryggere løsning.
Les mer om BankID-appen på BankID sine hjemmesider.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
BankID på mobil fungerer ikke på nye SIM-kort fordi tjenesten er faset ut. Tjenesten er erstattet med BankID-appen som er en enklere, raskere og tryggere innlogging. I tillegg erstatter appen den fysiske kodebrikken. Les mer om BankID-appen på BankID sine hjemmesider.
Last ned BankID-appen i App Store og Google Play.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Du kan bestille nytt BankID-passord i banken din, eller på Min Side på bankid.no.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Du har enten en eldre BankID eller en kodebrikke som har utløpt, og kan derfor ikke ta i bruk BankID-appen. Ta kontakt med banken din for å få nytt BankID-sertifikat.
Er du usikker på om du har et aktivt BankID-sertifikat? Logg deg inn på Min Side på bankid.no for å sjekke.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen
Dersom du har problemer med BankID kan du enten ta kontakt med banken din eller se om du finner svar på dine spørsmål på bankid.no.
Hva savner du?
Takk for tilbakemeldingen