Spørsmål og svar
Spørsmål om Norgespris?
Her finner du en oversikt over de vanligste spørsmålene vi får om Norgespris. Hvis det kommer endringer, vil vi oppdatere informasjonen her. Velger du Norgespris, får du en fast strømpris på 50 øre/kWh inkl. mva. som gjelder frem til 31.12.2026, uavhengig av hvilken strømleverandør du har. Månedsbeløpet og påslaget på strømavtalen du har vil komme i tillegg til Norgesprisen.
Slik fungerer Norgespris
Hvordan kan jeg bestille Norgespris?
Du kan bestille Norgespris via portalen Elhub, men du kan ta valget når som helst. Elhub er en portal som alle strømkunder har tilgang til. Her kan du logge deg inn for å få informasjon om strømmåleren din. Dette er en nøytral datahub som håndterer alle måledata i det norske kraftmarkedet.
Om du ikke har mulighet til å bestille Norgespris gjennom den digitale løsningen, kan du få hjelp av ditt lokale nettselskap eller vår kundeservice til å gjennomføre bestillingen. Dette gjøres ved at du får tilsendt et bestillingsskjema per post, som returneres til ditt lokale nettselskap.
Når kan jeg bestille Norgespris, og når trer det i kraft?
Norgespris kan bestilles allerede nå, og ordningen vil tre i kraft fra 1. oktober - men du kan også velge Norgespris på et senere tidspunkt.
Velger du å bestille etter 1. oktober, får du Norgespris med en gang bestillingen er registrert.
Når du først har valgt Norgespris, er prisen bundet til 50 øre/kWh inkl. mva. frem til 31.12.2026.
Hva skjer hvis jeg ikke gjør et valg?
Om du ikke bestiller Norgespris vil du beholde dagens strømstøtteordning, og automatisk få fratrekk på strømforbruket ditt i timer hvor strømprisen er høyere enn grensen på 93,75 øre/kWh inkl. mva.
Hva er forskjellen mellom Norgespris og strømstøtte?
Med Norgespris får du forutsigbarhet. Du betaler alltid 50 øre per kWh (inkl. mva), uansett hva strømprisen er.
Med strømstøtte kan du spare mer når prisene er lave – men også risikere høyere kostnader når støtten ikke dekker alt. Du betaler markedspris time for time, men får støtte fra staten når prisen blir høy.
Kort forklart:
Norgespris | Strømstøtte |
---|---|
|
|
Eksempel:
Hvis strømprisen er 1,50 kr/kWh, betaler du fortsatt bare 50 øre med Norgespris.
Men med strømstøtte betaler du 93,75 øre + 10 % av det som overstiger det.
Hva er Norgespris?
Norgespris er en statlig ordning som gjør at du betaler en fast pris for strømmen din.
- Du betaler aldri mer enn 50 øre/kWh inkl. mva. – men du betaler heller aldri mindre.
- Prisen gjelder for de 5000 første kWh du bruker i måneden (inntil 1000 i måneden for hytter).
- Norgespris kommer på nettleie-delen av strømregningen din.
Alle private strømkunder i Norge får mulighet til å velge Norgespris, uavhengig av hvilken strømleverandør de har. Strømleverandørens påslag og fastbeløp kommer i tillegg til fratrekket eller tillegget for Norgespris.
Er Norgespris en strømavtale?
Nei, det er ikke en strømavtale – det er en støtteordning fra staten.
Strømavtalen din hos oss fortsetter som før, og du beholder alle fordelene – selv om du velger Norgespris.
Ta gjerne kontakt med vårt kundesenter om du har spørsmål om Norgespris – enten du lurer på om du skal velge den, eller allerede har bestemt deg og vil bestille.
Hvilken støtteordning bør jeg velge?
Basert på hvordan strømprisene har vært de siste 12 månedene, og hvordan markedet priser strømmen i de neste 12 månedene, vil det trolig lønne seg å velge Norgespris i prisområdene NO1 (Øst-Norge), NO2 (Sørvest- og Sør-Norge) eller NO5 (Vest-Norge).
Det er litt mer usikkert hva som vil lønne seg i NO3 (Nordvest- og Midt-Norge), så her anbefaler vi at du venter og ser an prisutviklingen. Slik det ser ut nå vil det ikke lønne seg å velge Norgespris i NO4 (Nord-Norge).
På Min side har vi lansert en tjeneste som viser om du ville ha spart eller betalt mer med Norgespris de siste 12 måneder. Resultatet som vi viser sammenligner Norgespris med dagens strømstøtteordning, slik den har vært. Alle kunder som har vært kunde på sin adresse i mer enn 12 måneder (med noen få unntak) vil få se sitt historiske resultat. Sjekk ditt eget resultat på Min side!
Om du ikke ser ditt personlige resultat på Min side kan du sjekke hvordan Norgespris ville fungert for en gjennomsnittlig kunde her.
Bestilling av Norgespris
Når kan jeg bestille Norgespris, og når trer det i kraft?
Norgespris kan bestilles allerede nå, og ordningen vil tre i kraft fra 1. oktober - men du kan også velge Norgespris på et senere tidspunkt.
Velger du å bestille etter 1. oktober, får du Norgespris med en gang bestillingen er registrert.
Når du først har valgt Norgespris, er prisen bundet til 50 øre/kWh inkl. mva. frem til 31.12.2026.
Hvordan kan jeg bestille Norgespris?
Du kan bestille Norgespris via portalen Elhub, men du kan ta valget når som helst. Elhub er en portal som alle strømkunder har tilgang til. Her kan du logge deg inn for å få informasjon om strømmåleren din. Dette er en nøytral datahub som håndterer alle måledata i det norske kraftmarkedet.
Om du ikke har mulighet til å bestille Norgespris gjennom den digitale løsningen, kan du få hjelp av ditt lokale nettselskap eller vår kundeservice til å gjennomføre bestillingen. Dette gjøres ved at du får tilsendt et bestillingsskjema per post, som returneres til ditt lokale nettselskap.
Kan jeg vente med å bestille Norgespris?
Ja, du står fritt til å bestille Norgespris når som helst etter september 2025. Når du først har bestilt, er prisen bundet til 31.12.2026.
Norgespris vil gjelde fra det tidspunktet du bestiller støtteordningen. Det kan derfor være lurt å følge med på strømprisene før du bestemmer deg for når du eventuelt skal bestille Norgespris.
Har Norgespris bindingstid?
Ja. Prisen blir bundet til 50 øre/kWh inkl. mva. fra det tidspunktet du velger Norgespris, og frem til 31.12.2026.
Dette følger strømmåleren din – og er uavhengig av hvilken strømleverandør du har. Det betyr at om du flytter eller velger å bytte strømleverandør, vil strømmåleren din likevel være bundet til Norgespris.
Er det noen frist for å velge Norgespris?
Nei, du kan velge Norgespris når som helst etter september 2025. Når du først har valgt Norgespris er strømmåleren din bundet til Norgespris frem til og med 31.12.2026.
Norgespris vil gjelde fra det tidspunktet du bestiller støtteordningen. Det kan derfor være lurt å følge med på strømprisene før du bestemmer deg for når du eventuelt skal bestille Norgespris.
Må jeg bytte strømleverandør for å bestille Norgespris?
Nei, alle privatkunder har rett på Norgespris, og du trenger ikke å bytte strømleverandør for å benytte deg av ordningen. Er du kunde hos Fjordkraft, kan du velge Norgespris på en enkel måte hos oss.
Hva skjer med strømavtalen min om jeg bytter til Norgespris?
Ingenting. Strømavtalen din og Norgespris er helt separate – så du beholder strømavtalen din om du bestiller Norgespris. Du beholder også Norgespris, hvis du har bestilt det, når du bytter strømavtale.
Kan Norgespris kombineres med alle typer strømavtaler?
Ja, man kan velge Norgespris uavhengig av hvilken strømavtale man har, men Norgespris baserer seg på spotprisen i prisområdet ditt. Det betyr at om du har for eksempel en fastpris- eller variabel-strømavtale som koster mer enn spotprisen, så vil du betale mer enn 50 øre/kWh for strømmen du bruker. Vi anbefaler at man har en spotprisavtale, uavhengig av om man skal ha Norgespris eller ikke
Kan jeg bestille Norgespris om jeg har bindingstid på strømavtalen min?
Ja, Norgespris er ikke tilknyttet strømavtalen din. Så du kan velge Norgespris når som helst, uavhengig av om du har bindingstid på strømavtalen din eller ikke.
Hos Fjordkraft har vi ikke strømavtaler med bindingstid. Men om du har dette et annet sted, kan du likevel velge Norgespris. Det er først hvis du vil bytte strømleverandør du trenger å tenke på bindingstiden din
Hvordan hjelpe et familiemedlem å bestille?
Bestilling av Norgespris gjøres ved å logge inn på portalen Elhub. Her kan disse påloggingsmulighetene benyttes:
- MinID
- BankID
- Buypass
- Commfides (smartkort)
Hvis du vil hjelpe et familiemedlem som ikke ønsker eller har mulighet til å bestille digitalt, oppfordrer vi til å ta kontakt kundeservice, slik at vi kan hjelpe med dette.
Hytter og fritidsboliger
Gjelder Norgespris for hytter?
Ja, du kan bestille Norgespris på en hytte eller fritidsbolig. Prisen gjelder da for de første 1000 kWh du bruker hver måned. Støtteordningen gjelder ikke hytter som eies av næringskunder (f.eks. firmahytter eller hytter som leies ut).
Kan jeg ha ulike valg hjemme og på hytta?
Ja, du velger støtteordning per strømmåler. Du kan for eksempel ha Norgespris på hytta, mens du beholder dagens strømstøtteordning hjemme.
Hjemme gjelder Norgespris de første 5000 kWh som brukes hver måned, mens i en fritidsbolig er grensen 1000 kWh i måneden.
Andre spørsmål
Hva skjer med Norgespris om jeg flytter?
Når Norgespris bestilles til en strømmåler, er denne strømmåleren bundet til Norgespris til og med 31.12.2026.
Det betyr at dersom du flytter, vil den som overtar etter deg være bundet til Norgespris for samme periode. De står fritt til å velge strømleverandør og strømavtale selv, men er bundet til Norgespris som strømstøtteordning til 31.12.2026.
Dette gjelder også om du overtar en strømmåler som er bundet til Norgespris.
Hva skjer med dagens strømstøtteordning om jeg bestiller Norgespris?
Bestiller du Norgespris, vil du ikke lenger få dagens strømstøtteordning. Du kan ikke gå tilbake til den opprinnelige strømstøtteordningen før 31.12.2026.
Om du ønsker å fortsette med Norgespris etter 31.12.2026 må du ta et aktivt valg om dette senere.
Har jeg angrerett?
Du har ikke angrerett, men du har avbestillingsrett, noe som i praksis vil være det samme for deg som kunde. Du må melde avbestilling senest 14 dager etter at du har bestilt.
Du kan avbestille ved å identifisere deg i Elhub sin portal, og avbestille der, innen 14 dager fra opprinnelig bestilling. Hvis du ikke bestiller Norgespris digitalt, kan du avbestille ved å sende skriftlig varsel til sin lokale netteier, innen 14 dager fra den opprinnelige bestillingen ble poststemplet.
Etter 14 dager er strømmåleren bundet til Norgespris-ordningen til og med 31.12.2026, og det er ikke mulig å avslutte Norgespris før denne datoen.
Hva skjer etter bindingstiden?
Ønsker du å fortsette med Norgespris etter 31.12.2026 må du bestille Norgespris på nytt for ny periode.
Ny pris vil gjelde frem til 31.12.2027, og prisen blir kjent i forbindelse med statsbudsjettet for 2027 (nærmere julen 2026).
Om du ikke gjør noe vil Norgespris avsluttes etter 31.12.2026, og du går automatisk tilbake til dagens strømstøtteordning, slik den vil se ut fra 01.01.2027.
Blir nettleien påvirket av Norgespris?
Nei, Norgespris påvirker ikke prisen på nettleie. Det du betaler for nettleie avhenger av hvor mye strøm du har brukt – og hvor mye strøm du har brukt samtidig. Dette vil fungere likt, med eller uten Norgespris.
Derfor vil det fortsatt lønne seg å kutte, flytte og fordele forbruket. Bruker du mye strøm samtidig, kan dette føre til at nettleien blir dyrere, uavhengig av om du har Norgespris eller ikke.
Hvordan vil fakturaen se ut med Norgespris?
Den vil se ut som fakturaen ser ut i dag, hvor Norgesprisen (1) kommer som et fratrekk eller tillegg på nettleiedelen av fakturaen din. På strømdelen av fakturaen blir du fakturert for det strømmen faktisk kostet (2), som kan være mer eller mindre enn 50 øre per kWh.
Om strømprisen var over 50 øre/kWh vil du på nettleiedelen av fakturaen få et fratrekk som dekker differansen mellom det strømmen kostet og 50 øre/kWh. Det vil se omtrent slik som dette ut om du får nettleie fakturert sammen med strømfakturaen din:
Hvis strømprisen var under 50 øre/kWh så vil det komme en tilleggskostnad på nettleiedelen av fakturaen, som dekker differansen mellom den faktiske strømprisen og 50 øre/kWh.
Om du har en strømleverandør uten gjennomfakturering så vil fratrekk for Norgespris komme på fakturaen fra netteieren din.
Hvor finner jeg prisområdet mitt?
På fakturaen du får fra strømleverandøren din, kommer det frem hvilket prisområde du tilhører. Er du kunde hos Fjordkraft står dette på side 2 på fakturaen.
Hvis du ikke har strøm og nettleie samlet på én faktura, kan du sjekke fakturaen du får fra det lokale nettselskapet ditt.
Du kan også finne hvilket prisområde du tilhører på Statnett.no
Hvordan påvirker Norgespris den strømmen man har spart opp på Solkonto og selger senere?
Norgespris påvirker ikke salgsprisen på overskuddsstrøm. Overskuddsstrømmen som man har spart opp på Solkonto følger spotprisen slik den alltid har gjort, men det kan fortsatt maksimalt være 100 øre i differanse mellom verdien av det man produserer strømmen til, og verdien av prisen på uttak.
Kunder med Solkonto kan dermed få dobbel avkastning med Norgespris; man sikrer seg mot høye strømpriser og betaler aldri mer enn 50 øre/kWh (pluss påslag, fastbeløp og nettleie) for strømmen de bruker, og kan i tillegg selge overskuddsproduksjonen sin i perioder med høye strømpriser.
Får man Norgespris på fjernvarme?
Ja, man kan få Norgespris på fjernvarme, i tillegg til at man kan få det på strømprisen sin. Fjordkraft leverer derimot ikke fjernvarme, så vi anbefaler å ta kontakt med din leverandør av fjernvarme for spørsmål rundt dette.
Om du bor i et borettslag eller sameie med fjernvarme kan du ta kontakt med styret for spørsmål om fjernvarme til borettslaget/sameiet.
Kan bedrifter få Norgespris?
Norgespris er en statlig ordning som kun gjelder for husholdninger og fritidsboliger – ikke for næringsvirksomhet, borettslag eller sameier med felles strømmåler .
Man kan få Norgespris som bedriftskunde allikevel, så lenge strømmåleren er registrert for privat bruk. Om forbrukskoden på strømmåleren er "35 - Husholdninger", så kan man bestille Norgespris som bedriftskunde. Ta gjerne kontakt med kundeservice om du er usikker på hvilken forbrukskode strømmåleren din har.
Kan boligselskaper få Norgespris på strøm?
Det er mulig å bestille Norgespris for felles forbruk i boligselskaper. Dette kan for eksempel være strøm til varmtvann, vaskekjeller, oppvarming av fellesområder. garasjeanlegg, heis og beboernes lading av elbiler.
Norgespris dekker strømforbruk inntil 5 000 kWh per måned. Det er styreleder i boligselskapet som må sende inn bestillingen.