Mobil i utlandet
Mobil i utlandet
Hva koster det å bruke mobildata i utlandet?
I EU/EØS kan du bruke telefonen som at du er hjemme i Norge, dette inkluderer Sveits og Storbrittania. Det betyr at du kan bruke av den månedlige datamengden din, ringe og sende SMS/MMS uten at det koster deg noe ekstra.
Med Fri data-abonnement kan du bruke inntil 45 GB mobildata kostnadsfritt i EU/EØS per måned, deretter betaler du 2 øre per MB (20,- kroner per GB).
Utenfor EU/EØS er det egne priser som gjelder, sjekk gjerne ut prislisten vår.
Hva koster det å ringe eller sende SMS til utlandet?
Om det er gratis eller ikke å ringe til norske eller utenlandske nummer kommer helt an på hvilket mobilnett du er tilkoblet når du ringer.
- Å ringe fra Norge til utenlandske telefonnummer koster ekstra, men det er gratis å ringe til norske nummer uansett hvor den du ringer til befinner seg. Det kan koste ekstra for dem å motta samtalen, men du betaler aldri for å ringe norske nummer fra Norge.
- Om du ringer til et nummer med en annen landskode enn +47, for eksempel +46 som er den svenske landskoden, betaler du ekstra når du ringer fra Norge.
- Det er faktisk gratis om du ringer fra et EU- eller EØS-land, til andre EU/EØS-land. Er du i Sverige for eksempel kan du ringe både svenske, tyske og norske nummer helt gratis.
- Ringer du til land utenfor EU/EØS koster det alltid ekstra. Det koster for eksempel ekstra å ringe et amerikansk telefonnummer, uansett om du befinner deg i Norge, Sverige eller USA.
Kan jeg kjøpe datapakker for utland?
Dersom du skal reise utenfor EU/EØS, Storbritannia eller Sveits, og planlegger å bruke mobildata, kan det lønne seg å kjøpe en datapakke. Da kan du logge deg inn på Min side og bestille data som du kan bruke på reisen. Datapakkene har en varighet på 7 dager fra du kjøper dem.
Om du ikke bestiller datapakker kan du fortsatt surfe, men da gjelder egne utlandspriser. Prisene for hvert enkelt land finner du i vår oversikt over mobilpriser.
Om du skal reise innenfor EU/EØS, eller til Storbitannia eller Sveits, kan du bruke abonnementet ditt som normalt. Med Fri data-abonnement kan du bruke inntil 45 GB mobildata kostnadsfritt i EU/EØS per måned, deretter betaler du 2 øre per MB (20,- kroner per GB).
Er det egne priser på skip?
Ja, om du kobler deg opp til mobilnettet ombord store ferger, cruisebåter og andre skip leveres dette gjennom satellitt, og ikke av vanlige mobiloperatører. Forbruk gjennom satellitt er ikke inkludert i våre mobilabonnement, så det koster ekstra å ringe, sende meldinger eller bruke mobildata ombord.
Vi anbefaler derfor å sette telefonen i flymodus, og at du kobler deg til WiFi ombord dersom det finnes. Dette er ofte rimeligere enn å bruke mobilnettet via satellitt.
Og for ordens skyld: når vi snakker om ferger snakker vi om de som går langt fra land - ikke de lokale bilfergene som tar deg fra fjord til fjord her hjemme. Eksempler på ferger dette gjelder en danskebåten som går via Bergen og Stavanger, Kiel-fergen fra Oslo, og andre større ferger som går over internasjonalt farvann.
Du finner priser på fly, skip og satellitt i oversikten over våre mobilpriser.
Hva gjør jeg når jeg skal bruke mobildata i utlandet?
Du trenger ikke å gjøre noe så lenge du skal reise innenfor EU/EØS, Storbritannia og Sveits, utenom å sørge for at roaming er skrudd på på telefonen din. Våre mobilabonnement inkluderer bruk av data i EU/EØS, Storbritannia og Sveits, så her trenger du ingen ekstra datapakke. Med andre ord kan du trygt bruke mobildata på samme måte som du gjør hjemme.
Hvis du skal reise utenfor EU/EØS trenger du heller ikke gjøre noe, men du bør være oppmerksom på at det her gjelder egne priser. Da kan de være lurt å undersøke muligheten for kjøp av egne datapakker på Min side, siden det kan gjøre databruken i utlandet svært mye billigere enn hvis man betaler stykkpris per megabyte.
Du finner oversikt over alle reisemål og priser på siden mobilpriser. Der kan du søke på land og finne ut hvilket prisområde det tilhører.
Hva må jeg vite hvis jeg skal bruke telefonen i EU?
Du kan bruke telefonen i EU/EØS akkurat som hjemme. Det er likevel noen ting du bør være oppmerksom på når det gjelder mobilbruk i utlandet.
- Bruk fra Norge til EU er ikke inkludert. Dette er fordi bruk fra Norge til utlandet regnes som internasjonal mobilbruk, og ikke roaming.
- Bruk fra EU til utenfor EU er ikke inkludert.
- Ved bruk på skip og fly benytter du et eget mobilnett som sendes via satellitt. Da er det egne priser som gjelder.
Les mer: Se priser for utland og satellitt
Bør jeg velge mobiloperatør manuelt i utlandet?
Når du skal koble deg til et utenlandsk mobilnett må roaming være skrudd på på telefonens innstillinger. Dette tillater telefonen å koble til andre mobilnett enn det mobilnettet du er tilknyttet i Norge. Telefonen kobler seg automatisk opp til et tilgjengelig utenlandsk nett så lenge roaming er skrudd på.
Om du er i nærheten av en landegrense når du er i utlandet anbefaler vi å velge nettverksoperatør manuelt, og ikke la telefonen gjøre dette automatisk.
Da unngår du at telefonen bytter over til feil nettverk/operatør i nabolandet senere. Om du er i et land hvor bruk av abonnementet ditt er inkludert, er det ikke sikkert dette er likt i nabolandet, og det kan derfor påløpe ekstra kostnader for deg om du kobler deg til mobilnettet fra nabolandet.
Hvis du ikke er i nærheten av en landegrense når du er i utlandet kan du trygt la telefonen velge operatør automatisk.
Har du andre spørsmål?
-
-
Faktura og oppstart
Finn ut mer om mobilregningen. Spørsmål og svar om betaling og oppstart av abonnementet.
-
Familie og barn
Finn ut mer om mobilabonnement for familien. Spørsmål og svar om mobilbruk for barn.
-
Mitt kundeforhold
Finn ut mer om kundeforholdet ditt. Se spørsmål og svar om Min side og administrering av abonnement.
-
Mobilabonnement
Finn ut mer om mobilabonnement. Spørsmål og svar om ulike typer abonnement, bestilling og vilkår.
-
Mobilinnstillinger, data, dekning
Finn ut mer om data og dekning. Spørsmål og svar om datamengde, rollover og mobilinnstillinger.
-
SIM-kort, PIN-kode, eSIM
Finn ut mer om SIM-kort, PIN-kode og eSIM. Spørsmål og svar om aktivering, koder og bestilling av SIM.
-
Tilleggstjenester
Finn ut mer om tilleggstjenestene våre. Spørsmål og svar om Data-SIM, Tvilling-SIM og ID-sikring.
Vil du gjøre endringer på abonnementet?
I Min side kan du enkelt bytte opp og ned, eller aktivere de tjenestene du trenger i hverdagen.
-
Ring 23 00 61 00
Åpent alle hverdager 9-16
-
Send e-post
Du hører fra oss innen 1-2 virkedager.