ID-sikring

Alt du trenger å vite om tjenesten ID-sikring

Hvordan bestiller jeg ID-sikring?

Alle Fjordkrafts mobilkunder kan selv bestille ID-sikring på Min side. Hvis du ikke allerede er mobilkunde hos oss kan du bestille ID-sikring samtidig som du bestiller mobilabonnement

 

Hvem kontakter jeg dersom jeg trenger å benytte meg av ID-sikring? 

Da kan du kontakte oss på telefon 67 55 55 78 eller sende oss en e-post på fjordkraft@idsikring.no. Disse henvendelsene går ikke til vår normale kundeservice, men rett til et team som utelukkende jobber med denne tjenesten. 

 

Hva slags hjelp får jeg gjennom Fjordkrafts ID-Sikring? 

  • Personlig hjelp på telefon, døgnet rundt
  • Hjelp til å få fjernet uønsket materiale på nettet
  • Rådgiving rundt hvordan man kan unngå ID-Tyveri 
  • Hjelp til å forebygge, oppdage og begrense følgene av et ID-tyveri
  • Hjelp til å bestride urettmessige betalingsanmerkninger og krav
  • Råd og hjelp til å politianmelde

 

Hva er ID-tyveri? 

D-tyveri, eller identitetstyveri, er når noen utgir seg for å være deg. Det kan være fordi de vil oppnå økonomiske fordeler, eller for å påføre deg ubehag eller skade. Identitetstyven vil ofte benytte seg av dine personlige opplysninger for å gjøre dette. 

 

Hva regnes som personlige opplysninger? 

Personlige opplysninger er informasjon som er knyttet til din identitet. Det kan være: 

  • Navnet ditt
  • Personnummeret ditt
  • Bilder/video av deg
  • Fødselsnummer
  • ID-papirer som pass og førerkort

Disse opplysningene er svært verdifulle, og det er opp til deg - og ingen andre - hvor og når dette skal deles. 

 

Hvordan utføres et ID-tyveri? 

For å kunne utføre et ID-tyveri trenger man tilgang til informasjon. Det kan man få på mange måter:

  • Tyveri: man kan stjele lommeboken din, slik at får man tilgang til bankkort og legitimasjon. Man kan også stjele andres post.

  • Phishing: Dette kan på godt norsk oversettes til “å fiske etter informasjon”. Noen kan for eksempel sende deg en falsk e-post eller SMS og forsøke å lure deg til å klikke på en lenke. Derfra vil de forsøke å få deg til å oppgi personlige opplysninger. En annen vanlig metode er at man blir oppringt fra noen som utgir seg fra å være f.eks Microsoft, og som sier at du må oppgi personlig informasjon for å reparere PCen din. Dette er alltid svindel. 

  • Hacking: Noen kan bryte seg inn i datamaskinen eller mobilen din, f.eks at du klikker på et vedlegg i en e-post. Dette gir hackeren full kontroll over maskinen din, og de kan se hva du har lagret, hva du skriver, og spionere på deg via webkamera. 

  • Mistet ID: Hvis du mister bankkort eller sertifikat på et offentlig sted, kan det bli funnet av noen med onde hensikter. 

 

Hvordan oppdager man et ID-tyveri? 

  • Det kan ha blitt opprettet telefonnumre i ditt navn
  • Du får e-post om adresseendring
  • Noen ringer deg om et kjøp du aldri har utført
  • Du får post som du ikke forstår
  • Du får beskjed om at du har fått lån eller kreditter som du aldri har søkt om
  • Du får regninger for ting du ikke har bestilt
  • Du får e-post om at passord har blitt endret, når det ikke er du som har endret dem

 

Jeg har fått bilder eller annet materiell lagt ut på nettet uten min tillatelse. Hvordan kan dere få det fjernet? 

Norsk lov gir deg rett til å få slettet innhold av sensitiv karakter som er lagt ut uten din tillatelse. Det er ikke alltid like enkelt, siden det samme innholdet kan være delt flere steder på nettet. Vi kan bistå som rådgivere, men vi kan også hjelpe deg med å få innholdet slettet. Det gjør vi slik:  

  • Vi kontakter nettstedene på dine vegne, står for oppfølgingen, og holder deg løpende oppdatert. 
  • Vi ber om sletting av treff i søkemotorer.