Mobilpriser

Mobilbransjen er overmoden for konkurranse

Fjordkraft har vært en pådriver for økt konkurranse i strømbransjen i flere år. Nå utfordrer vi det etablerte mobilmarkedet med lavere priser, og ønsker forbrukerne velkommen til konkurranse.

Publisert: 02. mai 2017

 

– Flere etablerte selskaper har det siste året utfordret det norske teleduopolet. Men vi er de første til å tilby lave priser til alle – og ekstra lave priser til våre kunder. Vi ønsker nordmenn velkommen til konkurranse i mobilmarkedet, sier Rolf Barmen, administrerende direktør i Fjordkraft.

 

22. mai publiserte Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet (Nkom) fersk statistikk for det norske mobilmarkedet. Tallene viser at Telia og Telenor til sammen kontrollerte 94,8 prosent av omsetningen fra privat mobiltelefoni i 2016. Statistikken viser også at har telegigantene festet grepet om markedsandelene det siste tiåret, blant annet gjennom oppkjøp av en rekke merkevarer. Ifølge Fjordkraft-sjefen er markedet overmodent for konkurranse.

– Telenor og Telias markedsdominans er enorm, og de har høye marginer. I praksis har vi et teleduopol i Norge. Folk flest vet ikke at TalkMore, Chess, OneCall, Tele2 og Phonero alle er Telia- eller Telenor-selskaper, kun med andre merkenavn. Mobilbransjen er overmoden for konkurranse, sier Barmen.

Markedsandeler for privat mobiltelefoni fordelt på omsetning 2016:



Kilde: Ekomstatistikken, Nkom 2016

Kundene får regningen

Det er kundene som får regningen for manglende konkurranse. Ifølge den amerikanske investeringsbanken Merrill Lynch betaler nordmenn desidert mest i Europa for mobilbruk. De norske mobiloperatørene er ikke overraskende også de mest lønnsomme i Europa. Det vil Barmen gjøre noe med.


– For å lykkes i mobilmarkedet tar vi utgangspunkt i det vi allerede kan. Vi har erfaring med å håndtere en stor kundemasse, drive god kundeservice og vi er vant til å leve med lavere marginer enn mobilbransjen. Våre konkurransefortrinn gjør oss i stand til å tilby strømkundene ekstra lave priser, sier Barmen.


Fjordkraft har kjøpt og videresolgt strøm siden 2001. Mobiltelefoni er også en abonnementstjeneste som går ut på å kjøpe inn og videreselge mobilsignaler. Fjordkraft ønsker å utfordre mobilmarkedet på samme måte som i strømmarkedet – gjennom økt konkurranse om kundene.


Strengere regulering gir sunnere konkurranse

Det norske mobilmarkedet har vært rammet av konkurranseproblemer helt siden man åpnet for konkurranse på starten av 90-tallet. I 2016 vedtok Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), som fører tilsyn med post- og teletjenester i Norge, innstramminger i konkurransereguleringen.

Innstrammingen innebar blant annet innføring av marginsskvistesting av Telenor to ganger i året. Nkom sin test av bedriftsmarkedet for første halvår i 2017 viser at Telenor tar for høye priser av konkurrentene som leier tilgang i deres mobilnett. Nkom har pålagt Telenor å rette prisene i juni.

– Telenor har strøket på marginskvistestene. Det bekrefter at Telenor har utnyttet markedsdominansen til å skvise konkurrentenes marginer. Vi håper Telenor retter prisene slik at flere uavhengige aktører overlever og kan konkurrere på like vilkår. Norske mobilkunder må få glede av sunnere konkurranse. Det skal vi jobbe hardt for fremover, sier Barmen.


På tide med lavere mobilpriser? Se våre billige mobilabonnement

Velg et billig mobilabonnement