Tips om mobil

Sjekk hva forbrukerne mener om mobilmarkedet

Opinion gjennomførte i april en forbrukerundersøkelse av mobilmarkedet på vegne av Fjordkraft. Undersøkelsen omfatter kun innholdet i tjenestene og kundenes oppfatning av mobilabonnementene. Pris har ikke vært en del av undersøkelsen.

Publisert: 02. mai 2017

Funnene viser at det generelt er små geografiske forskjeller når det kommer til hvordan forbrukerne oppfatter tilbudene og konkurransen i mobilmarkedet. Dette kan komme av at mobilaktørene i Norge tilbyr svært like abonnementer, og konkurrerer om de samme kvalitetene: Mobildata, dekning og fart.

Her er noen av hovedfunnene:

  • Kun 2 av 10 kjenner til Telia og Telenors markedsdominans. Selv om 86 prosent i undersøkelsen svarer at de er kunde av et av disse selskapene.
  • Kun 17 prosent har bindingstid på mobilabonnementet sitt. Allikevel er nordmenn forholdsvis lojale. 31 prosent har ikke byttet mobilleverandør på over tre år.
  • Kun 27 prosent av respondentene svarer at deres mobilleverandør tilbyr prisreduksjon for å samle abonnementene på en faktura. 6 av 10 vet ikke om de kan få familierabatt gjennom sitt abonnement i dag.

Du finner hele undersøkelsen her.



Vil du vite mer? Se vår video som forklarer mobilmarkedet