Energirådgivning

Smarte ladeløsninger for ditt boligselskap

Visste du at beboere kan kreve at boligselskapet legger til rette for lading av elbil? Se hvordan vi kan hjelpe ditt boligselskap å få på plass et moderne og skalerbart ladeanlegg.

Publisert: 01. mars 2021

I henhold til lovendringer i borettslagslovens paragraf 5-11 a og eierseksjonslovens paragraf 25 a, har beboerne nå rett til å få satt opp lader for elbil eller ladbar hybridbil. Som styremedlem må du derfor forberede seg på at slike spørsmål kan komme. Mest sannsynlig vil flere av beboerne være interessert i elbil-lading, og det er lurt å utforske muligheten for et felles anlegg.
 

Skalerbar løsning

Hos oss får du en skalerbar løsning, beregnet for små og store boligselskap som ønsker å eie ladeanlegget selv. Boligselskapet eier infrastrukturen, mens den enkelte beboer kjøper og eier ladeboksen. Her vil kun de som har behov betale for ladeboks og lading. Dersom beboeren skifter til elbil i fremtiden, kan laderen bestilles når den nye bilen er på plass. På denne måten blir terskelen for å få aksept fra beboerne lavere. 

 

Les mer om våre ladeløsninger for elbil

 

Hvorfor er det smart å eie?

Det finnes løsninger i markedet enten dere ønsker å eie eller leie anlegget.

Med en eieløsning, eier boligselskapet sin egen infrastruktur, og slipper bekymringer for faste kostnader og bindingstid. Det betyr at prisen beboerne skal betale for ladingen, kan styres av boligselskapet.

 

Bli kontaktet for en gratis og uforpliktende befaring

 

Som beboer får du større fleksibilitet ved at du betaler for faktisk forbruk i stedet for et fast månedsbeløp. Da slipper du å betale for ladetid du ikke bruker, for eksempel når du er på ferie. I et boligselskap der folk blir boende i lengre tid, vil som regel en eieløsning bli rimeligere for beboerne. Parkeringsplass med elbil-lading er dessuten et godt og verdiøkende argument dersom boligen skal selges, og innen kort tid vil det være en forventning at lading er tilgjengelig.

 

Enkelt for styret

Styret vil få en ferdig kommunikasjonspakke for beboerne. Bestilling av lader og ladeutstyr gjøres på en egen side på Fjordkrafts markedsplass, og ladingen styrer beboeren selv i en egen app. Fremgangsmåte for bestilling og app står godt forklart i kommunikasjonsmateriellet.

Denne løsningen gir en komplett betalingsadministrasjon med rettferdig fordeling og fakturering direkte til beboer. Det eneste styret trenger å gjøre er å bestemme hva ladingen skal koste, resten håndterer Fjordkraft.