Strøm i hjemmet

Vær på vakt for falske e-poster

Mistenkelig e-post? Svindlere kan utgi seg for å være Fjordkraft eller andre leverandører du kjenner. Her er noen tips som kan hjelpe deg å avdekke falske e-poster.

Publisert: 17. januar 2024

Aller først, vi vil ikke be deg om kortinformasjon, fordi strømregningen ikke kan betales på den måten hos oss.

Så hvis du får en e-post med en direkte link til betaling, «anmodning om fakturarefusjon» eller noe som ligner, er den ikke fra Fjordkraft. Da bør du slette den uten å svare eller klikke på lenker. Ellers er det lurt å alltid være på vakt for meldinger som skurrer.

Fem råd for å unngå svindel

  1. Vær skeptisk til e-poster og andre meldinger som plutselig ber deg om personlig informasjon, kortdetaljer eller penger.

  2. Sjekk avsenderen. Svindlere kan bruke falske e-postadresser som ligner på ekte selskaper.

  3. Ikke klikk på lenker eller vedlegg fra ukjente kilder, fordi det kan inneholde skadelig programvare.

  4. Dobbeltsjekk informasjonen. Hvis du er usikker, spør noen du kjenner eller ta kontakt med selskapet direkte ved å bruke offisielle kontaktopplysninger for å bekrefte om e-posten er ekte.

  5. Sjekk skrivefeil. Svindlerne skriver godt, men meldingen vil som regel alltid inneholde noen rare tegn og formuleringer.

 

Flere tips om sikkerhet

På nettsidene til Nettvett.no og Nasjonal sikkerhetsmyndighet finner du flere gode råd som hjelper deg å være på vakt i hverdagen:

 

 

Er du usikker på en e-post?

Ikke nøl med å kontakte oss på 23 00 61 00 hvis du har fått en e-post du er usikker på, eller har spørsmål om sikkerhet.