Fra innsiden

Fjordkrafts samfunnsansvar

Samfunnsansvar og bærekraft er en viktig del av Fjordkrafts DNA. Gjennom små grep som kildesortering på kontorene til store strategiske avgjørelser skal hensynet til klima, miljø og samfunnet rundt oss få en stadig mer naturlig plass i arbeidsdagen vår.

Publisert: 12. juni 2019

I Fjordkraft sine kontorer i Bergen, Trondheim, Oslo, Sandefjord og Stavanger er bærekraft et tema som diskuteres daglig i møter, fellesområder og korridorer. Noen diskusjoner er enkle: kan pappkrus fra kaffebar kastes i papiravfallet? (Nei.) Noen er mer kompliserte: er det greit å bestille giveaways i nedbrytbar plast? De største spørsmålene griper inn i selve virksomheten vår: skal vi sette krav om at også våre leverandørers leverandører skal være klimanøytrale?

 

De små hverdagsgrepene

Alle kan ikke gjøre alt, men vi kan alle gjøre litt. Hos alle våre kontorer får de ansatte mulighet til å lade elbilen på jobb, vi arrangerer trimaksjoner for å oppmuntre ansatte til å sykle, jogge eller gå til jobben, og vi kildesorterer avfall. I tillegg har vi redusert bruken av engangskopper og -krus, og bruken av ikke-nedbrytbart materiale i giveaways har blitt kraftig redusert. I tillegg har vi begrenset antallet tilgjengelige parkeringsplasser, og kompenserer ansatte økonomisk dersom de velger å la bilen stå. For å begrense bruken av flyreiser har vi oppdatert 19 møterom med nytt videokonferanse-utstyr, slik at det skal være lettere å ta møter digitalt. På denne måten sørger vi for at hver eneste av våre 252 fast ansatte er med på å bidra til et mer bærekraftig samfunn i de 8 timene de befinner seg på jobb. Vårt målrettede arbeid for en mer miljøvennlig arbeidsplass har sørget for at våre kontorer i Bergen, Trondheim og Sandefjord ble Miljøfyrtårn-sertifiserte i andre halvdel av 2017

 

Klimanjaro: et stort grep med enda større dominoeffekt

I Fjordkraft har vi tro på at vi kan utgjøre en forskjell. Vi har vært klimanøytrale siden 2007, men det i seg selv er et beskjedent bidrag til togradersmålet fra Parisavtalen og kampen mot klimaendringene. Derfor har vi startet et klimatiltak som ikke bare påvirker oss, men også skaper ringvirkninger for bedriftene vi handler med. Nå stiller vi nemlig krav om klimanøytralitet til alle våre leverandører. Initiativet har vi kalt «Klimanjaro». Dette er ambisiøst, men dette grepet vil gi en dominoeffekt som langt overgår effekten av de klimatiltakene vi kan gjøre på egenhånd. Med leverandørene våre med på laget kan vi gange effekten av egne klimakutt med mer enn 100. De som ikke tar klimaansvar får ikke handle med Fjordkraft.

 

Les mer: Alt om Klimanjaro

 

Det å være klimanøytral innebærer at man kutter egne utslipp av klimagasser så mye som mulig, og kompenserer for det man ikke klarer å kutte selv. Det kan man gjøre ved å kjøpe klimakvoter. Målet vårt med «Klimanjaro» er at klimanøytralitet ikke lenger skal være idealet vi drømmer om, men den nye standarden for norske selskaper. Vi skal være et eksempel til etterfølgelse. Klarer vi det, har vi gitt et betydelig bidrag i kampen mot global oppvarming.

 

Les mer: Fjordkraft vant FNs klimatiltakspris



Samfunnsansvar inn i alle beslutninger

Totalt er engasjementet for miljø og bærekraft stadig økende hos Fjordkraft. I 2018 begynte vi å selge hjemmeladere til elbil, og våren 2019 lanserte vi salg av solceller slik at kundene våre kan produsere sin egen miljøvennlige strøm. En av prosjektlederne våre har blitt lånt ut til toppledertenketanken Progressio for å lede prosjektet #plastsmart, som ønsker å ta ansvar og iverksette tiltak som kan bidra til å redusere omfanget av plastforurensing. Gjennom samfunnsengasjementet vårt har vi inngått et strategisk samarbeid med Kirkens Bymisjon, og vi ønsker å se hvordan vi kan bidra til arbeidet Kirkens Bymisjon gjør for et varmere samfunn med mindre ensomhet. Sist men ikke minst: i 2018 delte Fjordkraft totalt ut to millioner kroner til nærmiljøtiltak og veldedige organisasjoner.

 

Les mer: Slik kan du skape klimaengasjement på arbeidsplassen

 

I Fjordkraft mener vi kort og godt at bedrifter har et ansvar utover det å maksimere avkastning. Vi håper du er enig med oss.

 

Kilde

Fjordkrafts Corporate Social Responsibility-rapport