Vårt kundesenter for bedriftskunder er åpent fra 09-15.30 alle hverdager. Du kan selvsagt sende oss en e-post til bedrift@fjordkraft.no når du ønsker. Disse behandles fortløpende innenfor vår åpningstid.
Takk for tilbakemeldingen
Vi opplever normalt mest pågang på telefonen rett etter åpningstid, mellom klokken 9 og 10, og i lunsjen mellom klokken 11 og 12. Prøv gjerne å kontakte oss på andre tidspunkt for kortere ventetid på telefonen.
Takk for tilbakemeldingen
For de fleste bedrifter, anbefaler vi en prat med våre rådgivere for å finne den strømavtalen som er best egnet til å dekke bedriftens behov. Dersom din bedrift er en mindre bedrift med et ukomplisert strømbehov, har vi imidlertid et meget godt produkt som dere kan bestille direkte her på nettsiden!
Gå hit for å bestille strøm selv!
Takk for tilbakemeldingen
Våre erfarne rådgivere er klare for å hjelpe deg. Ta kontakt med en av våre bedriftsrådgivere i dag, så finner vi den løsningen som passer bvest for din bedrifts forbruk og risikoprofil.
Takk for tilbakemeldingen
Når dere kjøper strøm med opprinnelsesgaranti kjøper dere et finansielt bevis som garanterer at det produseres en tilsvarende mengde strøm fra fornybare kilder som den mengden dere bruker.
Opprinnelsesgarantier er viktige fordi de gir et signal fra dere som bedrift om foretrukket produksjonsmetode for strøm.
Takk for tilbakemeldingen
Fra februar 2019 er det kommet nye regler for flytting av strømabonnement, og det er ikke lenger mulig å avslutte en strømmåler tilbake i tid. Det er derfor viktig at du kontakter oss senest tre dager før flyttingen. Det beste er å gjøre det så snart du vet hva flyttedatoen din blir.
Hvis du allerede har flyttet må du passe på at de som har overtatt ditt gamle lokale bestiller strømavtale fra datoen de flyttet inn. Hvis ikke må du etter de nye reglene stå som ansvarlig for måleren. Dette betyr at du må betale for strømforbruket i boligen frem til de nye eierne er registrerte som eiere av måleren.
Takk for tilbakemeldingen
Oversikt over reskontro finner du i Min Bedrift. Klikk her for å gå til loginsiden. Dersom du ikke har bruker, kan du enkelt opprette dette. Husk at du også kan gi regnskapsføreren din tilgang til Min Bedrift, slik at han eller hun kan hente denne informasjonen selv.
Takk for tilbakemeldingen
Den enkleste måten å hente en fakturakopi på, er å laste den ned fra Min Bedrift. Du kan også kontakte oss via dette skjemaet, så sender vi den til deg.
Takk for tilbakemeldingen
Kunder som har såkalte variabelavtaler har dessverre fått en høy strømregning i oktober, sammenlignet med nivået på spotprisen i samme måned. Dette skyldes et stort og uventet fall i spotpris, slik at de prissikringene som ble gjort i august og september har blitt ugunstige.
Takk for tilbakemeldingen
Dersom gjennomsnittlig spotpris i ditt område er over 70 øre per kWh (eks. mva.) i løpet av en måned, vil staten dekke 90 % av kostnaden over dette nivået.
Du trenger ikke gjøre noe som helst for å få kompensasjon – det trekkes automatisk fra på nettleien.
Takk for tilbakemeldingen
Strømstøtten baserer seg på forbrukskoder hos netteier. Ordningen omfatter alle kunder som er registrert med forbrukskode 35 - husholdning, og gjelder uavhengig av type strømavtale dere har.
I tillegg gjelder støtteordningene for enkelte typer bedrifter, f.eks borettslag.
Det er altså ingen grunn til å bytte verken avtaleeier (fra bedrift til privatperson) eller type strømavtale (til spot) for å få tilgang til kompensasjonsordningen.
Takk for tilbakemeldingen
Kompensasjon styres av hvilken forbrukskode dere er registrert med hos netteier. Om kundeforholdet er registrert på bedrift eller privatperson har ingenting å si.
Takk for tilbakemeldingen
Nei, kompensasjon gis uavhengig av avtaletype. Dersom dere har en fastpris eller forvaltningsavtale som har gitt dere en pris på f.eks 50 øre/kWh en måned, vil dere likevel få kompensasjon dersom spotprisen i snitt har lagt over 70 øre/kWh i samme periode.
Takk for tilbakemeldingen
Hvis du er usikker på hvilken forbrukskode dere er registrert på, kan du kontakte netteier.
Takk for tilbakemeldingen
Ja, det har vi! Sjekk ut våre seks smarte strømsparetips.
Flere av tipsene vil gi effekt umiddelbart.
Takk for tilbakemeldingen
Nettleie er et beløp på fakturaen som betales til nettselskapet. Nettleien dekker transport av strømmen fra produksjonsstedet til din bedrift, samt drift og vedlikehold av strømnettet.
Kostnaden for nettleie er lik uavhengig av hvilken strømleverandør dere benytter.
Takk for tilbakemeldingen
Netteieren er det selskapet som har bygget ut og er ansvarlig for infrastrukturen for strømleveranser i ditt område. Eksempler på netteiere i Norge er BKK nett, Elvia og Tensio.
Dersom du opplever feil med strømforsyningen, f.eks problemer med strømmåler eller et strømbrudd, er det netteier du må kontakte.
Takk for tilbakemeldingen
Alle strømkunder i Norge betaler for både strømforbruk og nettleie. Strømforbruket betales til strømleverandøren (f.eks Fjordkraft), mens nettleien betales til din lokale netteier (f.eks Elvia). For å gjøre det enklere for deg, har vi avtale med de fleste netteiere, og fakturerer både strøm og nettleie på samme regning. Dette kalles gjennomfakturering.
Det er netteierne som fastsetter prisen på nettleien. Fjordkraft og andre strømleverandører viderefakturer bare det beløpet vi får oppgitt, og alle spørsmål i forhold til nettleie må derfor tas med netteier.
Takk for tilbakemeldingen
Fjordkraft er et eksempel på en strømleverandør. Strømleverandørene kjøper strøm på den nordiske strømbørsen, og selger denne strømmen videre til deg som kunde.
Fjordkraft er en nasjonal leverandør, og kan levere strøm i hele Norge, uavhengig av hvilken netteier dere har.
Takk for tilbakemeldingen
Elhub er et felles system for strømbransjen for utveksling av markedsdata og kundeinformasjon i det norske strømmarkedet. Ordningen benyttes ved avregning av strøm, nettleie og ved leverandørbytter.
Takk for tilbakemeldingen
Min Bedrift er et energiverktøy som gjør det enklere for bedriften din å holde kontroll over strømforbruk og kostnader. Du kan hente ut rapporter for hele selskapet eller for hver enkelt strømmåler, og finne tiltak for å redusere strømkostnadene.
Du finner også reskontro og fakturakopier i Min Bedrift.
Takk for tilbakemeldingen
Du kan enkelt gi regnskapsføreren din tilgang til Min Bedrift, slik at han/hun kan hente ut bilag selv. Oppskrift for hvordan dette gjøres finner du i Min Bedrift
Takk for tilbakemeldingen
Vi tilbyr solceller for bedrift, uten investeringskostnader. Du kan lese mer om solceller for bedrift og våre andre bærekraftige energiløsninger på våre Klimasmart-sider.
Takk for tilbakemeldingen
I Min Bedrift finner du detaljerte rapporter for ditt strømforbruk. Dersom du trenger mer avanserte systemer for energioptimalisering, kan vi hjelpe deg med det også. Målbart gir deg alle dataene du ønsker, på en brukerflate. Les mer om Målbart og våre andre bærekraftige energiløsninger på våre Klimasmart-sider.
Takk for tilbakemeldingen
Vi tilbyr innovative varmepumpesystem til bedrifter. Ved å bruke det nyeste innen varmepumpeteknologi og naturlige kuldemedium reduserer vi CO2 utslippet med 99%. Vi kaller det Energismart .
Takk for tilbakemeldingen