Det kommer frem i en landsdekkende undersøkelse utført for Fjordkraft Mobil. I alt 36 prosent av befolkningen svarer at de har brukt mobilabonnementet til å betale for kinobilletter, parkering, aviser, TV-avstemninger eller donasjoner til veldedige organisasjoner.
Strex
Når vi handler med SMS eller en app fra mobilen er det betalingstjenesten Strex som holder orden på faktureringen. Bare 12 prosent av befolkningen vet hva Strex er.
Beløpene for innholdstjenester kan variere fra 1 krone og oppover. Den generelle beløpsgrensen for enkelttransaksjoner er 1000 kroner.
– Mange stusser når det dukker opp ekstrabeløp på mobilregningen og har glemt at de har brukt nummeropplysning, teletorg-tjenester, mottatt SMS-bekreftelser fra legekontor, taxi-bestillinger eller har deltatt i en TV-avstemning, forklarer Chris Næss, daglig leder for Fjordkraft Mobil.
Kan sjekke selv
Bare 9 prosent vet hvordan de skal finne ut hva Strex/innholdstjenestekjøpene deres omfatter. Fjordkraft Mobil får rundt 150 henvendelser om Strex hver måned.
– Vi som mobilleverandør og vårt kundesenter ønsker selvfølgelig hjelpe deg finne ut av hva du har kjøpt med mobilen. Det aller enkleste og mest effektive er likevel at du som kunde selv oppretter en bruker på Strex.no. Der finner du alle dine betalinger via Strex’ Min side, forklarer Næss.
41 prosent av de spurte svarer at de leser mobilregningen nøye. Til sammenligning oppgir 48 prosent av befolkningen at de leser strømregningen nøye.
– Det tenker jeg er naturlig med tanke på at det ofte er store forskjeller i kostnadene mellom mobil og strøm, og at strømutgiftene varierer mer, sier Chris Næss.
Strex er en betalingsløsning eid av Telenor, Telia og Ice som brukes til å betale for varer og tjenester gjennom mobilabonnementet ved bruk av SMS/app. Kjøp av varer og innholdstjenester kommer som en egen linje på mobilregningen. Dette kan for eksempel være nummersøk, billettkjøp, parkering, bekreftelse fra legesenter, digitale aviser, teletorg-tjenester og TV-avstemninger.
På www.strex.no kan man logge seg inn på Min side og få oversikt over sine transaksjoner. Her vil man også blant annet kunne slette aktive betalingsavtaler og aktivere at man skal motta betalingsbekreftelse per e-post.
Respons Analyse har gjennomført en representativ landsdekkende undersøkelse på oppdrag fra Fjordkraft Mobil. Undersøkelsen er gjennomført i slutten av august i år.