Spørsmål og svar - Kundeservice - Privat - EPiServer Site

Ofte stilte spørsmål

Klikk på spørsmålet for å se svaret. Finner du ikke svar på det du lurer på? Ta kontakt med oss, så svarer vi deg så raskt vi kan!

Hvordan kan jeg bestille Jevn strømregning?

For å få Jevn strømregning, må du først bestille en strømavtale hos Fjordkraft. Når du bestiller strøm, får du samtidig tilbud om å velge Jevn strømregning.

Hvis du allerede er Fjordkraft-kunde, kan du bestille Jevn strømregning på Min side eller ved å kontakte oss på 06100.

Hvordan vet dere hva jeg skal betale i Jevn strømregning?

Vi får ditt forventede årsforbruk oppgitt fra din lokale netteier, og beregner årsbeløpet ut fra forventet strømpris for det neste året. Deretter deler vi summen på 12, slik at du mottar regning

Betaler jeg på forskudd til Fjordkraft?

Hos oss betaler du selvsagt ikke for strømmen før du bruker den. Vi sender deg kun strømregninger basert på ditt faktiske forbruk.

Hva er Elsertifikater?

Elsertifikater er en lovpålagt kostnad som alle strømkunder i Norge betaler for. Det er en økonomisk støtteordning som skal gjøre det mer lønnsomt for strømprodusenter å investere i produksjon basert på fornybare energikilder, som vann, vind, sol og bioenergi. Les mer på NVE sine nettsider

Hva er forskjellen på Avtalegiro og eFaktura?

 I nettbanken din kan du bestille betalingsløsningene Avtalegiro eller eFaktura.

Med Avtalegiro blir strømregningen din betalt automatisk. Du vil fortsatt få en kopi av fakturaen på papir, men betalingen vil gå av seg selv.

Velger du eFaktura vil du få regningen elektronisk i nettbanken din. Da får du ingen kopi i posten. For at regningen din skal bli betalt må du godkjenne den i nettbanken din.

Om du ikke bestiller noen av disse betalingsløsningene hos banken din, vil du få regningen tilsendt på papir.

Hva er forskjellen på strøm og nettleie?

Alle strømkunder i Norge betaler for både strøm og nettleie. Du betaler strøm til Fjordkraft, og nettleie til din lokale netteier.

Nettleie er et beløp du betaler for at netteieren din skal frakte strøm hjem til deg.

Strøm kjøper du av oss i Fjordkraft, og beløpet du betaler styres først og fremst av strømprisen og hvor mye strøm du bruker.

Hva er Jevn strømregning?

Med Jevn strømregning betaler du kun ett beløp, hele året igjennom. I stedet for at du skal få små regninger om sommeren og store om vinteren, sender vi deg jevne strømregninger hele året. 

Hver måned betaler du ganske enkelt for et gjennomsnitt av strømforbruket ditt. Så når året er omme og alle regningene er betalt, har du faktisk brukt det samme på strømmen som du ellers ville gjort. Du har bare unngått ubehagelige overraskelser underveis. Les mer om Jevn strømregning

Hva gjør jeg med strømmen når jeg flytter?

Når du flytter er det viktig at du gir Fjordkraft beskjed om din nye adresse. Strømavtalen din vil ikke automatisk følge med når du flytter hvis vi ikke får beskjed på forhånd.

Det er enkelt å flytte strømmen ved å ringe oss på 06100, eller du kan melde flytting av strømmen her.

Hva hvis jeg betaler for lite eller for mye i Jevn strømregning?

Hvis du betaler for mye eller lite i forhold til faktisk forbruk og strømpris, vil det jevne beløpet justeres opp eller ned etter ett år. Du kan også velge å betale eller få utbetalt differansen.

Hva koster Jevn strømregning?

Jevn strømregning koster kr 39,- i måneden. Dette kommer i tillegg til strømpris og fastbeløp for avtalen din.

Hva skjer hvis jeg bruker mer eller mindre enn det jevne beløpet?

Det jevne beløpet ditt blir beregnet ut fra hvor mye strøm du vanligvis bruker. Så hvis det skulle vise seg at du bruker mer eller mindre strøm enn forventet, justerer vi bare det jevne beløpet.

Hvor kan jeg få mer info om strømregningen?

Om du ønsker en mer detaljert forklaring av hvor du finner de ulike postene på strømregningen og hva de betyr, kan du se en video som forklarer fakturaen.

Hvor lang tid tar det fra bestilling til strømleveransen starter?

Etter bestilling er det noen praktiske detaljer vi må ordne med din lokale netteier. Derfor vil det normalt gå en til to uker før du får strøm fra Fjordkraft.

Overgangen fra din forrige strømleverandør tar vi oss av, så du trenger ikke å foreta deg noe. Så snart du har bestilt og gitt oss de opplysningene vi trenger tar vi oss av resten.

Hvor stor blir min neste strømregning?

På fjordkraft.no kan du finne ut omtrent hvor mye din neste strømregning vil komme på. Vår kalkulator gir deg en pekepinn på strømutgiftene dine, så du slipper å lure på hva du skal betale. Prøv kalkulatoren her

Hvordan bestiller jeg strøm?

Det er enkelt og helt gratis å bytte til Fjordkraft. Du kan enten ringe oss på 06100, eller bestille selv på nett. Med avtalevelgeren vår kan du enkelt finne en strømavtale som passer deg.

Hvordan kommer dere frem til beløpet jeg skal betale i Jevn Strømregning?

Vi får ditt forventede årsforbruk oppgitt av din lokale netteier og beregner månedsbeløpet ut fra forventet strømpris de neste 12 måneder.

Hvorfor får jeg ikke bestille Jevn strømregning?

Vi kan dessverre ikke tilby alle kundene våre denne tjenesten ennå. Nettselskapene BKK, Skagerak, Sunnhordland Kraftlag, Drangedal E-verk, Kragerø Energi og Notodden Energi sender regning på våre vegne i sine nettområder, slik at våre kunder her får nettleie og strømforbruk på samme regning. Hvis du bor i ett av disse nettområdene, kan din lokale netteier dessverre ikke tilby Jevn strømregning i samarbeid med Fjordkraft ennå. Vi jobber hardt for å løse dette, og håper selvfølgelig at vi snart kan tilby alle våre kunder de samme tjenestene.

Jeg vet ikke årsforbruket mitt. Kan jeg fortsatt få jevn strømregning?

Ja, vi får tilsendt forventet årsforbruk fra netteieren din og bruker dette i beregningen av månedsbeløpet.

Kan jeg få betalingsutsettelse?

Om du har behov for å få utsatt betalingen er det bare å ringe oss på 06100, så hjelper vi deg. Det er viktig at du tar kontakt med oss i god tid før regningen forfaller. Betalingsutsettelse forutsetter at du ikke har flere utestående regninger hos oss.

Kan jeg få Jevn strømregning uansett hvilken strømavtale jeg har?

Ja, Jevn strømregning kan bestilles uavhengig av hvilken strømavtale du har hos oss.

Skal jeg sende måleravlesning til Fjordkraft?

Det er kun når du bestiller strøm eller flytter inn i ny bolig at vi i Fjordkraft trenger din måleravlesning. Ellers holder det at du sender avlesningen til din lokale netteier. Vi får denne informasjonen fra din netteier, slik at strømregningen din blir riktig.

Om du ikke leverer noen måleravlesning vil du få et beregnet (stipulert) beløp på din faktura. Dette beløpet vil bli korrigert neste gang du sender inn en avlesning til netteieren din.


FKNT03
Lukk